• Anonym (Slappis)

300 situps dagligen...?

Jag har enorma komplex över min kropp... Främst över min mage som är slapp efter graviditeten. Jag har tränat i sex månader men det gör inget resultat så nu tänkte jag satsa helhjärtat på magen!

Jag har gjort 20*5 situps dagligen i en vecka nu, både raka och sneda. Alltså totalt 300 stycken om dagen. Jag tycker att det ger resultat, men kan min kropp ta skada av att jag gör så många?

• Svar på tråden 300 situps dagligen...?
  • AngelOfBerlin

300 per dag!!!!?
    Men snälla du! Du máste ju vara jätte vältränad!

• listo

Det finns ingen anledning att göra SÅ många situps. Jag skulle vilja
    vända på det hela och säga att om du klarar av att göra 300 situps på
    ett effektivt sätt som verkligen tar där det ska, då har du överhuvudtaget
    inget behov av situps längre, för då bör du vara ruggigt vältränad.

Är du säker på att du har rätt teknik? För 300 är väldigt många....
    Gör man riktigt effektiva situps så brukar det kunna vara så att man vill
    kräkas efter typ 20 st, för att det känns som att magmusklerna håller på att
    explodera.

• Kantarellen

Du måste ge kroppen en chans till återhämtning, 300 om dagen är ingen fara om du gör dom på rätt sätt och känner att du klara av det. Men du behöver vila när du tränar en muskel så intensivt. Det räcker med att du gör det max varannan dag, då hinner kroppen återhämta sig, annars kommer du bara bryta ner din kropp.

Det som står nedan vet du säkert redan, men jag skriver ändå, ifall inte?
    Sittupps skall göras med fria ben, alltså ej fixerade eftersom man då tränar en annan muskel än magen. Tänk också på att man ej behöver lyfta kroppen så högt för att få effekt. För höga lyft kan fresta på ryggen. Man bör däremot gå ner till golvet eller någon centimeter ovanför golvet varje gång. När du tränar magen kan det också vara lämpligt att satsa lite på ryggen för att få muskelbalans.
    Punktförbränning fungerar inte, jobbar vi hårt med en muskel kommer kroppen att öka fettreserverna runt just den muskeln?.

• Trynträ

Om du gör så många situps per dag så har du säkerligen massor med muskler på magen. Men för att musklerna ska synas så måste underhudsfettet bort. Det går inte att punktförbränna fett men jag skulle tipsa dig om mer uthållig konditionsträning som komplement samt nyttig mat. Att bara göra situps gör inte att fettet runt magen försvinner. Däremot är det jättebra att du gör dem men vill du att det ska synas så måste du komplettera med nåt fettförbrännande typ spinning, jogging eller promenader.

Så länge du inte får ont av dina situps så är det ingen fara. Kanske borde du klämma in nån vilodag emellanåt så magen får återhämta sig.

• Sheyla

Jag vill understryka vad kantarellen säger. Du måste låta dina muskler vila och ge dem en chans att byggas upp. Annars tränar du för intet och gör mer skada än nytta.
    Kombinera dina situps med cykling och löpträning i lagom dos (3 ggr/vecka) så ska du se att det gör underverk!

• Bongobongo

För det första:

Du gör dem fel om du gör så många. Du ska göra situps låååångsamt, så att du inte orkar mer än typ 15x2.

Andas ut när du går upp, andas in när du går ner.

Sen ska du inte göra det varje dag. Det tar mycket längre tid att få resultat då. Varannan - var fjärde dag är mycket bättre.

Och dessutom: om du bara gör såhär kommer du få taskig hållning. Du måste träna ryggen också. Rygglyft är bra.

Personligen tycker jag att den bästa effekten på magen är situps på gymboll. Jag körde typ 15x2 var tredje dag under några månader, och fick totalt platt mage.

Och till sist: detta du gör kommer inte att få dig att må bättre med din kropp, utan bara sämre. Försök släppa fixeringen och träna hela kroppen, lär känna den och tyck om den. Träna upp t ex armarna, det är kul!

Lycka till, kram på dig!

• Sammie

TS: du skriver att du gör 20*5 situps dagligen. Menar du 20x5, för i såfall får jag det till 100 situps inte 300. Kan vara att jag är lite bakom flötet också som inte fattar

• Sammie

Just det!! Jag glömde fråga! Varför är du anonym TS?

• pelleOplutt

bongobongo har rätt.. din kropp måste återhämta sig.. annars förstör du den!
    och orkar du göra så många gör du dem inte rätt! det gäller att andas ut ordentligt när du drar upp dig genom att verkligen pressa ihop musklerna så att det känns riktigt mycket!

det enda man gör när man tränar muskler är att forma kroppen vilket behövs. men maten är a & o om man ska få ner fett massan!

samtidigt tycker jag att det är superbra att du tränar. men håll dig till varannan dag så ska du få se att det blir bättre!

• Anonym (Slappis)

Sammie:
    Jag gör 20 raka, 20 åt vänster och 20 åt höger. Fem set om dagen, alltså 300 stycken totalt. Jag är anonym för att jag umgås med många här på fl och jag vill inte att dom ska känna till mina komplex.

• sötäpplet

TS!

Säger som någon innan, gör dem bara varannan dag, det ger bättre resultat. Gör dem också långsamt och håll emot på vägen ner så att det går extra långsamt. Det glömmer de flesta.

Lägg också till ca 20*2 rygglyft. De ska också göras långsamt.

Du kan prova att göra situps liggande på en stor boll. Det ger extra magträning. Likaså att lägga sig ner på mage, och sedan ställa sig så att man står på tårna och underarmarna utan att svanka. Prova att stå så länge du orkar. Kanonbra träning, även för magen!

• saraseal

om du gär 300 situps om dagen så gör du de antagligen fel.. jag gjorde 100 situps om dagen under ett par månader.. visst det hjälpte lite efter ett tag men sen började jag på gym och går då bra på en grubbträning där man får hjälp... och det behövdes inte så många situps då för att få träningsvärk både här och där =).. och nu efter att ha tränat där i tre månader tycker jag faktiskt min mage är hård så det räcker..
    Iväg till gymet med dej och få hjälp! det är roligt oxå =)

• saraseal

ska tilläggas att min dotter är sju månader snart och hud har jag ju kvar som hänger på magen men det kanske man får räkna med när man får barn..
    lycka till!

• Andrundrun

Jag gjorde också sit ups efter förlossningen. Gjorde dock 150 långsamma. Åt alla sidorna. Höll på i flera månader men det hände ingenting på mig så jag har gett upp.

• Sammie

TS: tackar för svaret trodde jag var helt borta eftersom jag inte fick till det

Svar på tråden 300 situps dagligen...?