• frågvis2

konstigt beteende vid insomning?

Hej!

Funderar över min bebis insomning. Hon är 8 veckor och beter sig mycket märkligt när hon skall somna (har alltid gjort)och många som träffar henne reagerar på detta.

Hon kan vara så trött och ligga helt stilla och börja somna,men precis när hon skall börja blunda börjar hon fäkta med armar och ben och kasta med huvudet som om hon sökte efter ett bröst och. Ibland skriker hon också.Hon ser  smått hysterisk ut. Så gör hon även när hon precis har fått mat ( så det är inte hunger som är problemet).Ofta måste man lugna ner henne innan hon somnar. På nätterna bökar hon lite grann,men lyckas somna själv. HAr funderat på magont,då hon ofta drar benen upp till magen och stönar,men detta sker alltså bara när hon skall somna

Kan något vara fel?  Brukar inte barn bara slappna av innan de somnar. Hon blir ju istället nästan mer aktiv precis när hon skall somna. H

orolig mamma

• Svar på tråden konstigt beteende vid insomning?
  • Minxy

Många barn har problem med insomningen. Min son var precis sådär - om man lyckades få honom att varva ner på sängen så såg det preciiiiiis ut som om han skulle somna...och DÅ körde han igång! Han rev ut nappen, fäktade med armarna och krumbuktade med hela kroppen. Och då var det bara att börja om igen.

Irriterande, men en del är så. Precis när kroppen ska börja slappna av så blir dom "galna". Inget fel alls, bara lite svårt med avslappningen

Min sambo har fortfarande, 29 år gammal, kvar lite sånt beteende. Preciiiis när han ska somna så börjar det rycka i hela kroppen på honom. Skitirriterande, även för den som ligger bredvid!

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • mariaheterjag

Min bebis som är 2,5 veckor är likadan... börjar ofta fäckta med armarna, orma sig och gnälla precis innan han ska somna. Ofta funkar det ganska bra bara att låta honom vara, han kommer snart till ro av sig själv. Jag är förskollärare och ser även detta beteende ganska ofta när de små barnen ska vila på dagen så inget att oroa sig för

• Lecia

Samma här med min 7 veckors :)

• LuViGli

Tycker inte alls att det är konstigt. Små bebisar fläktar med armar och ben ofta när dom ska sova. Vi lindar våran i en filt. Började göra så från början typ och hon somnade jättebra, annars kan dom typ väcka sig själv med fläktande. nu är vår dotter 6 månader och vi lindar hennes ben fortfarande när hon ska sova på natten, annars sparkar hon av sig allt och kan inte somna på en gång. Så prova att linda in lillan i en mjuk filt, se om det blir nå skillnad.

• FrökenDecibel

Samma här med min 2 månaders skrutt :)

• Ammi84

Samma sak med vår 3 månaders. Har hört att det ska var angn sorts överlevnadsinstinkt...

• nystan1

Så gör min flicka också emellanåt (7 månader nu).
    Jag har alltid tolkat det som att hon inte riktigt vill somna, så hon börjar vifta för att "väcka" sig själv. Pillar också gärna ut nappen och slänger undan snutten.
    Ett tag låg hon och skakade på huvudet allt vad hon kunde när hon skulle somna. =P

Det är nog ingen fara, ts.

• Petra123

Hon kanske drömmer väldigt mycket? Du vet ju hur det är ibland när man precis ska somna så känns det som man faller eller nåt...Hon kanske blir rädd? Brukar hon somna efter hon fått mat? Min son drömde väldigt mycket när han va liten och kastade sig av och an i sängen, men det avtog så småningom. Inte alls lika intensivt nu...

• lindamarias

Prova att linda henne i en filt som LuViGli skrev. Det gjorde vi med vår son och han sov mkt bättre då. Det blir tryggt för barnet att ligga inlindat - nästan som i magen

• Blomman123

Det gör vår 2,5 månaders son också. Jag kan amma honom till sömns i soffan, sen på vägen in till sovrummet vaknar han. För att sedan fäkta med armarna och vrida på huvudet. Ofta slår han sig själv ganska mycket, och river. Så nu har han fått sova med sockor på händerna. Känns inte riktigt bra att stänga in fingrarna, men det funkar inte att han vaknar med rivsår i hela ansiktet. 

Jag googlade på ämnet och kom till denna tråden, ser att den är gammal, men hur ser det ut för era barn nu för tiden? 

Svar på tråden konstigt beteende vid insomning?