• Anonym (snål ekonom)

Vad har ni småbarnsfamiljer för månadsutgifter

Ja, vad har ni för månadsutgifter i medeltal.

Och vad ingår i det?

Sparar ni till barnen? Pensionssparar ni? Vad betalar ni i huslån per månad och på hur lång tid har ni lånet?

Är lite nyfiken då jag sjäv tycker vi lever sparsamt men ändå har massor med utgifter. Det blir liksom tandläkarräkningar, medicinkostnader, läkarbesök och många andra saker varje månad som liksom inte egentligen skulle behöva finnas. Så onödiga utgifter men som ändå kommer och som man inte kan göra något åt.

Visst, vi klarar oss och jag tycker vi tänker ekonomiskt osv. men jag förstår inte hur många andra klarar sig. Folk som borde ha mindre lön än oss och som både reser mer och köper mer saker mm.

Brukar ibland se på lyxfällan och förfäras över hur folk kan låta det gå...

• Svar på tråden Vad har ni småbarnsfamiljer för månadsutgifter
  • Anonym

Vi har väl inga speciella utgifter.
    Hyra, försäkring för bil, hem och person, barnomsorgsavgifter, elen, billånet, CSN,  sen är det fackavgifter och akassa, en bokklubb för barnen.
    En avbetalning på en dator, vi tog faktura 4 månader på den.
    Annars har vi inget mer speciellt vad jag kan erinra mig?
    Svårt att komma på allt när man sitter så här, men har för mig det är allt.

• Anonym (snål ekonom)

Och vad landar summan på? Det är det jag är ute efter... Hur mycket lämnar över varje månad?

• Anonym (Katten)

Tja, det blir lite jobbigt att rada upp varenda räkning vi betalar, sen skiljer det sig från månad till månad också...

Men i medel så betalar vi ca 11000 per månad i räkningar, då har vi
    bostadsrätt (140 000 i lån)
    amorterar 1600 totalt per månad
    månadsavgift till brf 3400
    2 bilar (ca 10 000 i lån kvar på den ena bilen, den andra är en veteranar som är köpt kontant)
    Vad försäkringen på bilarna ligger på kommer jag inte ihåg.
    Resten är sådant som försäkringar, telefon, internet, dagisavgift, vatten och sophämtning, tidningsprenumeration, tv- avgift.
    Vi brukar lägga undan runt 1000kr/mån, sparar 100kr/mån till sonen.

Egentligen låter det som mycket i räkningar med tanke på att vi "bara" betalar 5000 för det som rör huset. Men det är ju alltid något varje månad, antingen som man handlat eller liknande.

Jag är studerande och sambon är väl ingen höginkomsttagare precis med sina 19000kr/mån. Men vi bor fint och vi har det bra.

• Anonym (fattig?)

Vi har in ca 25-26000 efter skatt. Av det går minst 14000 till fasta utgifter (huslån, el, barnomsorg, telefon/bredband/telefoni/mobil, fackavgifter, billån etc). Sedan tillkommer ofta någon extraräkning. Vi har inget fast sparande, men försöker spara 2000 av barnbidraget varje månad.
    Kvar till mat, bensin och nöjen blir mellan 7-10000 kr varje månad, vilket räcker precis till att gå plus minus noll. (Vi pendlar med två bilar så bensin är en ganska stor kostnad.)

• Anonym

Familj med tre barn (två varannan vecka)

Inkomster ca 30 000 kr månad (barnbidrag ej inräknat)

Har totala utgifter på räkningar ca 13000 kr månad
    Då är amortering/el/vatten/sopor på ca 5000 kr per månad
    Resten är csn, billån, fackavgifter, försäkringar, mobil, hemtele, internet, 2 st avbet.

Sparande ca 4000 kr månad (barn/pension/resa/buffert)

Mat storhandling ca 4000 kr

Bensin ca 2000 kr

Fickpengar/småshopping på närlivs ca 2000

Resten ska räcka till fritidsaktiviteter, presenter, kläder och övrigt.

Vi har snålt vissa månader och väldigt bra vissa månader beroende på om det är hockeysäsong för grabbarna, osv. Allt handlar om planering.

• Anonym

Har fasta kostnader på 16 000 kr/mån. Har räknat ut vad vår årskostnad är och lägger undan samma summa till räkningskontot varje månad.
    Alla räkningar, huslån, penisonssparande, facket, el, tv, internet, telefoner, sophämtning, slammtömning, försäkringar (2xbil, 2xkatt, 2xperson, fyrhjulingen, dottern, fastigheten), sotning m.m

Det tillkommer mat och bensin ca 6000 kr. Då är även hygienartiklar och blöjor inräknade.
    Sambon reser mycket i jobbet och har inte fått sin tjänstebil än så bensinkostnaden är väldigt hög för tillfället, det får han dock tillbaka på lönen så det är bara en tillfällig kostnad.

Huslånet är uppdelat i 4 delar, betalar ca 10 000 kr i månaden inkl. amortering. Lånet är på 1 780 000 kr idag. Har sålt lite skog så när vi deklarerat ska vi kolla hur mycket vi kan lägga skattefritt på amortering. Har ett lån som ska bindas om i aug och ett som är obundet så vi kommer troligtvis att lösa dom lånen.

Vi sparar inget till oss själva, lägger alla extrapengar på renovering men har en hög buffert. Skulle vara skönt att få färdigt huset snart. Gör allt jobb själva så det tar lite tid.

Sparar 1050kr/mån till dottern. 

• Anonym

Ett tips för att fixa till ekonomin är att gå inn på smartbudget.se

Där kan du skriva in precis alltdu får in och gör av med och se till att ekonomin blir precis plus minus noll i budgetsystemet.

Hamnar du på plus så sätt in mer på sparkontot, hanmar du på minus så dra bort nån post som kläder/fickpengar osv.

Man får verkligen stenkoll på ekonomin!!

Vi sätter in all matbudget på ica-kortet då är det ingen risk att man bränner för mycket pengar på pizza/kläder/ och annat diverse där pengarna sticker iväg lite för fort. För huvudsaken är ju egentligen att man har mat på bordet, och får man överskott på ica-kontot flera månader irad kan man ju alltid ta ut kontanter i kassan om man behöver nåt annat.

• Anonym (A)

Våra utgifter brukar landa kring 35000/mån. Det är de vanliga posterna, så som hyra, bil, landstället, försäkringar, el, tv, telefon, barnomsorg osv.

• Anonym (fattig?)
    Anonym (A) skrev 2010-04-06 13:13:50 följande:
    Våra utgifter brukar landa kring 35000/mån. Det är de vanliga posterna, så som hyra, bil, landstället, försäkringar, el, tv, telefon, barnomsorg osv.
    Oj, hoppas ni har inkomster som matchar! ;)
  • Anonym (A)

Ja, vi lever inte över våra tillgångar, men tack för omtanken .

Svar på tråden Vad har ni småbarnsfamiljer för månadsutgifter