• Anonym

KOMET

Har någon här erfarenhet av KOMET föräldrarkurs??

Har anmält mig till en sådan nu då vår situation är ohållbar med bråk och skrik och trots och jag är frustrerad och har ont i magen och mår inte alls bra av att ha det som vi har det jag och min dotter som är 5 1/2 år.

Så jag undrar om ni har gått en sådan kurs och vad ni tyckte om den och om det var något som blev bättre av att ni gick den och på villket sätt har saker blivit bättre isf?

• Svar på tråden KOMET
  • Knytt1

Jag har inte erfarenhet av det som förälder, däremot har jag gått KOMET-kurs genom jobbet, jag är lärare och har arbetat med det i skolan.

Min erfarenhet är att det (förmodligen) funkar bättre på yngre barn än de ungdomar vi har försökt med.

Man måste vara oerhört konsekvent och hitta bra och effektiva belöningar.

Testa går ju alltid, men det finns inga mirakelmetoder...
    Min dotter var helt förskräcklig när hon var i sexårsåldern, men det gick över och nu är hon en underbart harmonisk 13-åring!

• Anonym
    Knytt1 skrev 2010-04-06 13:24:45 följande:
    Jag har inte erfarenhet av det som förälder, däremot har jag gått KOMET-kurs genom jobbet, jag är lärare och har arbetat med det i skolan.Min erfarenhet är att det (förmodligen) funkar bättre på yngre barn än de ungdomar vi har försökt med.Man måste vara oerhört konsekvent och hitta bra och effektiva belöningar.Testa går ju alltid, men det finns inga mirakelmetoder...Min dotter var helt förskräcklig när hon var i sexårsåldern, men det gick över och nu är hon en underbart harmonisk 13-åring!
    Ja min dotter är HEMSK!! Och jag är nog lika hemsk också och jag känner att jag inte klarar av det som det är mer, jag är så frustrerad och vi kan inte ha det såhär! Det är så jobbigt och irriterande och jag känner att jag inte ens kan ta henne med ut i affären för hon lyssnar verkligen INTE på mig en endaste gång och det gör mig galen!
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2010-04-06 13:31:33 följande:
    Ja min dotter är HEMSK!! Och jag är nog lika hemsk också och jag känner att jag inte klarar av det som det är mer, jag är så frustrerad och vi kan inte ha det såhär! Det är så jobbigt och irriterande och jag känner att jag inte ens kan ta henne med ut i affären för hon lyssnar verkligen INTE på mig en endaste gång och det gör mig galen!
    Vad gör du då när hon bär sig illa åt?
    Något måste ju göra att hon känner att det fungerar att bära sig illa åt.
  • Anonym

Jag gick KOMET-kursen när sonen var 7 år, han är 11 nu. Jag tycker den var jättebra! Men det är viktigt att man gör de hemuppgifter man får mellan kurstillfällena. Har en jobbarkompis som gått kursen som inte tyckte den var så bra men de gjorde inte hemuppgifterna och då är det ju klart att man inte får någon förbättring.

Det var mycket bråk och tjafs och trots här hemma innan kursen. Kändes som det enda jag gjorde var att skälla på sonen hela tiden så mådde inte alls bra. Det blev mycket mycket bättre pga kursen!

De sa att ändrar jag mitt beteende så ändrar han sitt. Men är ju inte lätt att själv veta HUR man ska ändra sig. Små uppgifter man fick att göra och oj vilken stor skillnad det blev i hans beteende!

Det var även skönt att träffa andra föräldrar där med barn i samma ålder och höra hur de hade det, man tror ju att man är själv med sina problem så det är skönt att höra andra som har det likadant eller t o m sämre.  

Jag tyckte kursen var underbar, alla borde få chansen att gå den! Sedan finns det ju självklart inga mirakelkurer, men enl mig är det här det närmsta man kan komma!

• Anonym
    Anonym (3) skrev 2010-04-06 13:33:13 följande:
    Vad gör du då när hon bär sig illa åt?Något måste ju göra att hon känner att det fungerar att bära sig illa åt.
    Ja du.. jag försöker att säga åt henne, hon lyssnar inte, jag försöker igen och igen och igen tills jag är så frustrerad att jag skriker och får hota om ngt straff.

Jag har svårt att vara tillräckligt konsekvent då hon ofta svarar mig att du kommer glömma bort det när jag hotar med ngt slags straff (obs.. hot låter så hemskt men hoppas ni förstår innebörden av ordet iaf utan o gripas av panik typ).
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2010-04-06 13:42:45 följande:
    Ja du.. jag försöker att säga åt henne, hon lyssnar inte, jag försöker igen och igen och igen tills jag är så frustrerad att jag skriker och får hota om ngt straff.Jag har svårt att vara tillräckligt konsekvent då hon ofta svarar mig att du kommer glömma bort det när jag hotar med ngt slags straff (obs.. hot låter så hemskt men hoppas ni förstår innebörden av ordet iaf utan o gripas av panik typ).
    Det är nog där du ska tänka om. Strunta i att hota, verkställ direkt.
    Hon borde veta var hennes mammas gräns går, det vet barn tidigt.
    Jag har 4 barn och jag har aldrig varit med om uppträde i affärer etc
    Kanske för att de vet att det inte biter på mig och att jag inte drar mig för att bära ut dem om det skulle behövas.
    Istället för att låta ett barn skämma ut mig som vuxen så ser jag till att barnet inte vågar bära sig illa åt för det kommer slå tillbaka på henne - honom.
    Säg den 6-åring som vill bäras ut ur en affär av sin mamma inför andra barn och vuxna!
    Det är kanske pinsamt för den vuxne också, men man kommer troligtvis bara behöva göra det en gång.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2010-04-06 13:49:51 följande:
    Det är nog där du ska tänka om. Strunta i att hota, verkställ direkt. Hon borde veta var hennes mammas gräns går, det vet barn tidigt. Jag har 4 barn och jag har aldrig varit med om uppträde i affärer etcKanske för att de vet att det inte biter på mig och att jag inte drar mig för att bära ut dem om det skulle behövas. Istället för att låta ett barn skämma ut mig som vuxen så ser jag till att barnet inte vågar bära sig illa åt för det kommer slå tillbaka på henne - honom. Säg den 6-åring som vill bäras ut ur en affär av sin mamma inför andra barn och vuxna! Det är kanske pinsamt för den vuxne också, men man kommer troligtvis bara behöva göra det en gång.
    Det är ju därför jag sökt den här kursen så jag kan få hjälp med just det här då jag har så svårt att verkställa direkt typ. Jag tjatar mig blå tills jag inte pallar mer och börjar skrika som en galning!!!

Men nu har jag ju sökt hjälp för oss iaf.
  • Knytt1
    Anonym skrev 2010-04-06 13:31:33 följande:
    Det är väl jättebra att du erkänner att du inte orkar ha det så här och att du tar hjälp! Som någon annan skrev kan det nog vara väldigt skönt att träffa andra föräldrar som är i samma situation!
    Är du ensam med din dotter? Jag frågar eftersom du inte nämnt något om nån pappa (nu utgår jag fördomsfullt ifrån att du är mamma...)
  • Anonym
    Knytt1 skrev 2010-04-06 14:02:03 följande:
    Det är väl jättebra att du erkänner att du inte orkar ha det så här och att du tar hjälp! Som någon annan skrev kan det nog vara väldigt skönt att träffa andra föräldrar som är i samma situation!Är du ensam med din dotter? Jag frågar eftersom du inte nämnt något om nån pappa (nu utgår jag fördomsfullt ifrån att du är mamma...)
    Jag är ensam med min dotter och har varit i de senaste 4 åren exakt!

Min f.d man och hennes pappa misshandlade mig och gjorde det även framför ögonen på henne, vet inte hur det kan ha påverkat henne då hon var så liten och aldrig riktigt kunna uttrycka sig om det och det har nog snarare satt sig i kroppen hos henne på ett sett som hon inte kan förklara helt enkelt för hon minns nog inget av det men kroppen kanske minns så att säga.

Vi har ingen som helst kontakt med pappan längre han som var från ett annat land har blivit utvisad nu och är så till 2014 iaf.
  • Anonym (3)

TS jag har läst din andra tråd.
    Komet kan ges av soc som stöd i föräldrarollen och då får du en handlägagre som hjälper dig. Även barnets förskola kommer vara med i processen.

• Anonym
    Anonym (3) skrev 2010-04-06 14:10:36 följande:
    TS jag har läst din andra tråd. Komet kan ges av soc som stöd i föräldrarollen och då får du en handlägagre som hjälper dig. Även barnets förskola kommer vara med i processen.
    Jag har själv kontaktat de ansvariga för KOMET och fått veta att en kurs börjar nu på torsdag redan och jag är välkommen att delta!

Så det ska jag göra.
  • Anonym (3)

Jag har själv gått Komet och det som jag inte gillade var att det var så många som ville glassa med hur duktiga de var och att de minsann inte hade problem utan bara var med för att det var intressant att höra hur andra har det.

• Bakeapple

Jag har inte gått KOMET, utan min kommun hade en motsvarande kurs för föräldrar som kalls COPE. Jag gick den när barnen var 3 och 6 och den hjälpte oss otroligt mycket. Man fick kvitto på att man faktiskt gjorde en hel del rätt och samtidigt många bra råd om hur man ska hantera olika situationer. Resultatet blev att både jag och barnen blev mycket lugnare. Jag märker direkt när jag börjar slira tillbaka i gamla hjulspår, då blir vardagen genast mer svårhanterlig.

• Anonym (flerbarnsmamma)
    Anonym (3) skrev 2010-04-06 13:49:51 följande:
    Det är nog där du ska tänka om. Strunta i att hota, verkställ direkt. Hon borde veta var hennes mammas gräns går, det vet barn tidigt. Jag har 4 barn och jag har aldrig varit med om uppträde i affärer etcKanske för att de vet att det inte biter på mig och att jag inte drar mig för att bära ut dem om det skulle behövas. Istället för att låta ett barn skämma ut mig som vuxen så ser jag till att barnet inte vågar bära sig illa åt för det kommer slå tillbaka på henne - honom. Säg den 6-åring som vill bäras ut ur en affär av sin mamma inför andra barn och vuxna! Det är kanske pinsamt för den vuxne också, men man kommer troligtvis bara behöva göra det en gång.
    Du får det att låta lätt. Så där tänkte jag också förr. Att bara vara konsekvent o tydlig. Vilket jag också varit till alla mina barn. Men det funkade inte på det sista barnet. Jag har fått tänka om, och fått en helt ny ödmjukhet för hur olika barn kan vara. KOMET funkar men det tog tid, min sista har ingen diagnos (än) men har förmodligen ADHD. Ha tålamod, ge inte upp. Tro på dig själv. Och skuldbelägg inte dig själv. Kram o lycka till.
  • Knytt1
    Anonym (flerbarnsmamma) skrev 2010-04-06 15:17:42 följande:
    Du får det att låta lätt. Så där tänkte jag också förr. Att bara vara konsekvent o tydlig. Vilket jag också varit till alla mina barn. Men det funkade inte på det sista barnet. Jag har fått tänka om, och fått en helt ny ödmjukhet för hur olika barn kan vara. KOMET funkar men det tog tid, min sista har ingen diagnos (än) men har förmodligen ADHD. Ha tålamod, ge inte upp. Tro på dig själv. Och skuldbelägg inte dig själv. Kram o lycka till.
    Exakt. Det är oerhört lätt att säga till andra vad de ska göra, och inte. Barn är olika, även om de växt upp under samma tak. Alla problem är unika och kan/ska inte tacklas på samma sätt.

Med vår dotter hade vi turen att trotset och utbrotten försvann av sig självt, men under tiden det pågick undrade vi många gånger om det inte var en excorcism som behövdes...man väntade liksom bara på att huvudet skulle börja snurra runt...
Svar på tråden KOMET