• Anonym (inga hormoner)

Naturlig familjeplanering

Jag vill absolut inte ha preventivmedel med en massa hormoner och kopparspiral testade jag  men den kom ut av sig själv... Så jag undrar om det finns någon här som använder sig av typ säkra perioder? Jag har sett lite att folk skrivit om att man kan se på slidsekretet när man har ägglossning, tycker att jag har rätt bra koll på när jag ska ha mens och när jag har ägglossning (får sån otrolig lust och har väldigt mycket flytningar då). Har alltid haft lätt att känna när jag är gravid också på en gång.

Nån som kört så utan kondomer och en massa skit? Vill veta hur man bär sig åt.Känns som det inte finns mycket mitt underliv klarar av för kondomer känns inte bra heller. P-piller gjorde mig deprimerad vill jag tillägga.

• Svar på tråden Naturlig familjeplanering
  • Anonym

ja, vi har använt det i två år och ska fortsätta med det tills i sommar då vi ska försöka skaffa barn. jag tycker det har funkat jättebra, han kommer i mig då det är säkert o annars avbrytet. jag har inte blivit gravid någongång.

• Anonym (inga hormoner)
    Anonym skrev 2010-04-06 14:34:07 följande:
    ja, vi har använt det i två år och ska fortsätta med det tills i sommar då vi ska försöka skaffa barn. jag tycker det har funkat jättebra, han kommer i mig då det är säkert o annars avbrytet. jag har inte blivit gravid någongång.
    Använder ni er av något? ÄL-stickor eller nån slags monitor? Eller går du på känsla eller vad man ska kalla det.
  • redneck girl

du ska nog inte vara rädd för att bli med barn om ni ska testa det.kan vara jäkligt svårt att veta fast man har regelbunden mens.själv har vi testat med äl stickor som aldrig visade att jag skulle ha äl.ändå har jag nr nio på väg;) tagit temp osv...
    iof blir jag gravid i ett nafs.lycka till.

• Anonym (inga hormoner)
    redneck girl skrev 2010-04-06 15:16:36 följande:
     du ska nog inte vara rädd för att bli med barn om ni ska testa det.kan vara jäkligt svårt att veta fast man har regelbunden mens.själv har vi testat med äl stickor som aldrig visade att jag skulle ha äl.ändå har jag nr nio på väg;) tagit temp osv...iof blir jag gravid i ett nafs.lycka till.
    Vid det här laget är man beredd att bli mormon för att slippa ett förstört sexliv. Inget blir bättre av att jag inte har lust, får ont och är deprimerad. Så om det nu blir en bulle i ugnen är det ingen katastrof...
  • redneck girl
    Anonym (inga hormoner) skrev 2010-04-06 15:46:30 följande:
    Vid det här laget är man beredd att bli mormon för att slippa ett förstört sexliv. Inget blir bättre av att jag inte har lust, får ont och är deprimerad. Så om det nu blir en bulle i ugnen är det ingen katastrof...
    då är det bara att börja då=)
  • Anonym (inlägg1)
    Anonym (inga hormoner) skrev 2010-04-06 14:38:24 följande:
    Använder ni er av något? ÄL-stickor eller nån slags monitor? Eller går du på känsla eller vad man ska kalla det.
    nej vi använder inget. går lite på känsla, har lång cykel på ca 5v så efter de första 2-3v efter mens kör vi bara, sen därefter avbrutet eftersom det är då äl borde vara (är lite oregelbunden också). det är inte heller någon katastrof för oss om det skulle bli en bulle. jag hade ppiller förut, men mår mycket bättre utan alla hormoner! känns liksom lugnare i kroppen. monitor kanske är bra att prova, har själv funderat på det, men vi ska snart börja skaffa barn så lite onödigt just nu!
  • Siphra

Naturlig Familjeplanering/Billingsmetoden har en säkerhet på 0,7%

( Alltså samma som p-piller)  och används av över 50 miljoner par. Finns massor av forskning och i många länder ingår det i läkarnas obligatoriska utbildning att lära sig metoden.
    I Sverige kan få metoden och det är en ständig förvirring och sammanblandning med "säkra perioder" som är en räknemodell mer.
    Men man kan hitta handledare via www.familjeplanering.se
    Man kan också använda cervixpessaret FemCap, som samlar upp cervixsekretet och ännu lättare  lära sig mönstret.
    Då kan man också använda FemCap de dagar man är fertil om man verkligen vill ha samlag då. Som du verkar vilja ha...
    Fast då använder man alltså pessar inte NFP. För NFP innebär ingen penetration under de fertila dagarna. det är därför den är så säker.
    FemCap är 5-10 % risk för graviditet. Men mer effektiv ju noggrannare man är.
    FemCap kombinera med en mild pessarkräm med mjölksyra som immobiliserar spermierna. (Men är fullt ätlig) www.femcap.se
  • TjockKatt

Cerazette minipiller kanske är någonting för dig? Jag tror det är rätt svårt att hålla koll på sin ägglossning sådär, och kanske lite avtändande att behöva kolla sekret och temp varje gång man ska sexa... Men om man inte är rädd för att chansa så go for it.

• SaraMaria

Hej, jag har prövat nfp i fyra månader nu, det är svårt tycker jag men absolut värt det. Den kallas även billingsmetoden av läkaren som "kom på" det.

Jag rekomenderar att beställa boken "Billingsmetoden" av Evelyn Billings, jag har behövt gå tillbaka och kolla i den flera gånger. Finns på vanliga bokaffärer vad jag vet.

• Siphra

Visst kan man läsa sig till hur man gör, men mycket bättre att kunna ha mejlkontakt med en högskoleutbildad handledare.

www.familjeplanering.se
    Paret Billings samarbetade med vår svenske professor Erik Odeblad Umeå. Och det är han som gjort den mest grundläggande forskningen om sekretet.
    Bla hur p-piller degenererar de körtlar som tillverkar det sekret som behövs för att man ska bli gravid. Mer forskning om det skulle behövas. Eftersom det skulle kunna vara en av anledningarna att det för en del är svårt att bli gravid efter långvarigt p-piller ätande, även om man har ÄL.
    Men kan man NFP/ Billingsmetoden är det mycket lättare att bli gravid också. När man vill det.
    Och som sagt, det kan underlätta att använda FemCap för att lära sig metoden.
Svar på tråden Naturlig familjeplanering