• cidon

konstaterad ägglossning men ingen mens

Hej!

Jag fick en liten son för 7 månader sedan och har under sista 2 månaderna haft problem med mensvärk. Så för lite mer än 3 veckor sedan var jag hos gyn och gjorde ultraljud och då konstaterade hon att allt såg bra ut och att jag bara några dagar tidigare hade haft ägglossning. Men nu mer än 3 veckor senare har jag inte fått någon mens... Så min fråga är, kan man ha ägglossning utan att mensen kommer??
    Har tagit gravtest, men negativt.

Tacksam för svar och erfarenheter...

• Svar på tråden konstaterad ägglossning men ingen mens
  • Pimpinellan

Nej,har man haft äl och inte är gravid så kommer mensen. Tvärtom är dock vanligt,att man inte haft äl,men ändå får mens. Vänta och testa igen eller gå och kolla upp dig.

• cidon

Tack för att du svarade mig så snabbt.
    Så du är helt säker på att det inte är möjligt? Har hört att mensen bör komma inom 12-16 dagar efter ägglossning, men kan det gå längre tid och i så fall hur långt?
    Idag borde det vara ca BIM+10, alltså 24-26 dagar sedan jag hade ägglossning sist.

Ska ringa gyn imorgon och höra vad dem säger och boka en tid. Dem brukar ha så dåligt med tider, så man får nog vänta en vecka iallafall.

• Pimpinellan
    cidon skrev 2010-04-06 15:50:25 följande:
    Tack för att du svarade mig så snabbt.Så du är helt säker på att det inte är möjligt? Har hört att mensen bör komma inom 12-16 dagar efter ägglossning, men kan det gå längre tid och i så fall hur långt?Idag borde det vara ca BIM+10, alltså 24-26 dagar sedan jag hade ägglossning sist. Ska ringa gyn imorgon och höra vad dem säger och boka en tid. Dem brukar ha så dåligt med tider, så man får nog vänta en vecka iallafall.
    Nej,det är inte möjligt. Lutealfasen är som allra längst kanske 18 dar. Är i precis samma sits förresten. ÄL för 23 dar sen,testat minus. Blir galen snart!
  • cidon

Ja det är konstigt. Pratade med gyn igår och ingen verkar förstå sig på det. Jag var ju faktiskt hos dem och gjorde ett ultraljud som visade på ägglossning.... Ja vem vet, kanske har man en konstig kropp{#lang_emotions_undecided}?? Hon sa att jag skulle ta ett nytt gravtest om en vecka, ringa tillbaka annars.

Frågade även experten här på sidan, men hon tyckte det lät konstigt och kunde inte heller svara.
    Jag förstår inte riktigt det här med låghormonare, testar man senare då och hur sent är sent? Nu borde jag vara minst, allra minst BIM+8, fast troligare BIM+11. Men har inte testat sen i måndags(BIM+5 eller antagligen BIM+8 då).

Jag ska ta ett imorgon fredag igen då är det allra minst BIM+9...

Man blir ju minst sagt lite knäpp när man väl börjat tänka på det!

• arn
    cidon skrev 2010-04-08 16:10:24 följande:
    Ja det är konstigt. Pratade med gyn igår och ingen verkar förstå sig på det. Jag var ju faktiskt hos dem och gjorde ett ultraljud som visade på ägglossning.... Ja vem vet, kanske har man en konstig kropp?? Hon sa att jag skulle ta ett nytt gravtest om en vecka, ringa tillbaka annars.Frågade även experten här på sidan, men hon tyckte det lät konstigt och kunde inte heller svara.Jag förstår inte riktigt det här med låghormonare, testar man senare då och hur sent är sent? Nu borde jag vara minst, allra minst BIM+8, fast troligare BIM+11. Men har inte testat sen i måndags(BIM+5 eller antagligen BIM+8 då).Jag ska ta ett imorgon fredag igen då är det allra minst BIM+9...Man blir ju minst sagt lite knäpp när man väl börjat tänka på det!
    Kan det vara så att du hade en äggblåsa som inte innehöll något ägg?? Då kanske kroppen reagerar annorlunda..
  • cidon

Ja jag hade en liten äggblåsa sa hon som var förminskad och precis släppt ifrån sig ägg och även tydliga ÄL flytningar. Hon var väldigt säker på sin sak.
    Har du någon bra förklaring på det? Vad menar du med reagerar annorlunda?

Tacksam för alla tips...

Idag har jag fått massa riktigt vita flytningar. Ska testa imorgon och se. Vi försöker inte bli med barn på ett aktivt plan eftersom sonen är så ung än, men alla barn är mer än välkomna.

• sponen

JAg undrar samma hade ägglossning vilket jag tror då jag hade ägglossninsflytning, positivt test och öppen livmodertapp men ingen mens, skulle haft igår

• dreamy

Jag har läst precis det omvända; att man kan ha ÄL utan mens men att det är ovanligt. Det hade att göra med att hormonerna bildades i fel ordning i äggledarna och hjärnan och att kroppen kunde "snåla" med vissa hormoner om den tyckte det behövdes, och allt var det var... Kunde utlösas av hög och långvarig stress, rena tillfälligheter, eller om man hade en "snäll" tumör i hypofysen eller något sådant...Minns tyvärr inte alla detaljer men jag hade väldigt konstiga ÄL och läste igenom internet om ALLT som hade med konstiga ägglossningar och fertilitet att göra när vi var i tagen att göra vår lillebror.

Blev vansinnig på mina tydliga ÄL tecken men att mensen uteblev i a f för ett par år sedan ( var utan mens i över 90 dagar som längst).
    Inte fick vi komma på utredning heller eftersom vi ju hade en liten prins redan...
    Kan dock tillägga att jag hade tokstressigt jobb, en liten gullprins, vi hade köpt ett renoveringshus, jag pluggade OCH var därtill otroligt stressad över att vår son kanske inte skulle få syskon så det stämde då bra på mig :/
    MEN det slutade lyckligt innan vi påbörjade någon form av utredning eller så, och vi fick tillslut en lillebror :)

Det var på någon engelsk/amerikansk medicinsk forskarsida jag hittade en artikel om detta, kom tyvärr inte ihåg vilken är jag rädd... (engelska forskare verkar betydligt mer kunniga kring kvinnlig fertilitet än svenska, det forskas nog mer där än här och därför är de mer uppdaterade med senaste rönen)

Sedan så kan mensen differera på ett par dagar utan att det är några konstigheter alls.

Håller i a f tummarna för er som vill att den sena mensen beror på en inneboende :)

Kram

• Elea

Jag har inte haft mens på snart åtta år. Däremot har jag haft ägglossning. har hunnit få tre barn, det fjärde är på väg. Så jo, det är absolut möjligt. Vi har intelligenta kroppar ts, vi sparar på resurserna:)

• Mysgosmys
    Elea skrev 2011-09-18 02:06:08 följande:
    Jag har inte haft mens på snart åtta år. Däremot har jag haft ägglossning. har hunnit få tre barn, det fjärde är på väg. Så jo, det är absolut möjligt. Vi har intelligenta kroppar ts, vi sparar på resurserna:)
    Oj! hur är det möjligt?? :p
  • Elea

Bra fråga.... jag har en läkarvän vars teori är att jag är som en kanin och att kroppen absorberar äggen ist för att stöta ut dem:) Jag har för övrigt inte blött mer än någon enstaka cl under förlossningarna, och bara haft flytningar efteråt, inte avslag. Alla är olika:)

• Helsingborg

Ni är inte ensamma om detta! Jag har oxå äl men ingen mens. Har gått på p-spruta i 1.5 år och sluta med den i nov - 12 och haft äl sedan dec men ingen mens. 

• Helsingborg
    Elea skrev 2011-09-18 02:06:08 följande:
    Hur märkte du att du var gravid?
Svar på tråden konstaterad ägglossning men ingen mens