Jag har läst precis det omvända; att man kan ha ÄL utan mens men att det är ovanligt. Det hade att göra med att hormonerna bildades i fel ordning i äggledarna och hjärnan och att kroppen kunde "snåla" med vissa hormoner om den tyckte det behövdes, och allt var det var... Kunde utlösas av hög och långvarig stress, rena tillfälligheter, eller om man hade en "snäll" tumör i hypofysen eller något sådant...Minns tyvärr inte alla detaljer men jag hade väldigt konstiga ÄL och läste igenom internet om ALLT som hade med konstiga ägglossningar och fertilitet att göra när vi var i tagen att göra vår lillebror.
Blev vansinnig på mina tydliga ÄL tecken men att mensen uteblev i a f för ett par år sedan ( var utan mens i över 90 dagar som längst).
Inte fick vi komma på utredning heller eftersom vi ju hade en liten prins redan...
Kan dock tillägga att jag hade tokstressigt jobb, en liten gullprins, vi hade köpt ett renoveringshus, jag pluggade OCH var därtill otroligt stressad över att vår son kanske inte skulle få syskon så det stämde då bra på mig :/
MEN det slutade lyckligt innan vi påbörjade någon form av utredning eller så, och vi fick tillslut en lillebror :)
Det var på någon engelsk/amerikansk medicinsk forskarsida jag hittade en artikel om detta, kom tyvärr inte ihåg vilken är jag rädd... (engelska forskare verkar betydligt mer kunniga kring kvinnlig fertilitet än svenska, det forskas nog mer där än här och därför är de mer uppdaterade med senaste rönen)
Sedan så kan mensen differera på ett par dagar utan att det är några konstigheter alls.
Håller i a f tummarna för er som vill att den sena mensen beror på en inneboende :)
Kram