• Nenne2

Passerat utgångsdatum på fryst köttfärs

Jag tog ut rå köttfärs idag som jag tänkt steka senare ikväll. Men jag blev lite osäker eftersom det står att utgångsdatumet är 1 september. Jag har haft den i frysen ca 2 månader. Är det ok att steka den och äta den? Tänker på toxoplasmarisken bla.

• Svar på tråden Passerat utgångsdatum på fryst köttfärs
  • panter

lukta på den. luktar den inge konstigt så är den ätbar.

• Bastians mamma

Det är helt okej! Lovar att det är någon fara, färsk köttfärs har ett förbrukningsdatum på 1 dag. Därför har köttfärsen vi köper och fryser in alltid ett gammalt datum!

Ps. Har jobbat med färskvarori butik så jag har ganska bra koll....tror jag

• 4barnsMom

Är det inte alltid så? Jag menar det är ju därför jag fryser den, annars springer den ju ut på en gång... Så vi äter alltså alltid gammal köttfärs... Eller så har jag missat nåt...

• Bastians mamma

Ps....såvida den inte låg i kylen flera dagar innan du frös in den och tänk på att kött som varit fruset luktar annorlunda mot färskt utan att vara dåligt!

• Maximilius flicka

Klar du kan äta den. Kött föråldras ju inte i frysen. Dock får ju fryst mat efter en längre tid i frysen frostskador, men inte på bara två månader.

• Nenne2

Tack för era råd. Då kan jag äta den med gott samvete. Ska bli intressant att se om jag klarar det efetrsom jag har varit äcklad av köttfärs under graviditeten hittils, är i v 15. Men illamåendet är bättre nu så jag tänkte testa.

• ladyhawk

Fläskkött och fet fisk(?) klarar sig i frysen en månad
    nötkött i tre månader (vet ej om det gäller köttfärs, tror det, är ju känsligare än hela köttbitar)

så frös du den innan den gick ut så är det nog ok

• ökenblomman

Så här skriver Livsmedelsverket:

"Livsmedel blir inte "farliga" bara för att rekommenderade förvaringstider överskrids. Det är i stället kvaliteten som försämras med tiden, dvs smak, konsistens, näringsvärde m.m."

Och om frystider för kött & fisk:

"Feta fiskar rekommenderas att frysas kortare tid än 2-3 månader, magra fiskar 6-12 månader, magert kött 8-12 månader och fläskkött 4-6 månader.

Dessa tider gäller under förutsättning att frystemperaturen är -18°C eller lägre. Genom att frysa livsmedlen i till exempel sitt spad kan förvaringstiden förlängas."

Svar på tråden Passerat utgångsdatum på fryst köttfärs