• Chrizzy81

Fästing i rumpan!

Usch!!! Jag fann en liten fästing som hade bitit sig fast i min 10-månaders killes rumpa!!!! Så äckligt! Vad gör jag nu?? Bör jag vara orolig? Jag drog bort den direkt. Jag tror inte att den har suttit där särskilt länge. Men troligtvis kommer den från någon av våra två katter. Bör jag vara orolig????

• Svar på tråden Fästing i rumpan!
  • Fredriks Mamma

Stackars!

Håll koll om det blir rött/rodnad kring bettet. Ring vårdguiden om du är osäker.

• Lindreas

Äsch. Du behöver inte vara orolig. Håll lite koll på bettet (dock smittar borrelia först efter 12 timmar), och räkna med att det kommer att klia. Är lill-killen vaccinerad mot TBE?

• Chrizzy81

Nej, han är inte vaccinerad.... Man blir så orolig! Men jag antar att chansen att han skulle ha blivit smittad är minimal...???

• Lindreas
    Chrizzy81 skrev 2010-04-06 18:20:22 följande:
    Nej, han är inte vaccinerad.... Man blir så orolig! Men jag antar att chansen att han skulle ha blivit smittad är minimal...???
    Vart i Sverige bor ni?
  • LuMa

Rött kommer det antagligen att bli, det brukar bli att se ut som ett myggbett ungefär.
    Det är ingen fara, det är en helt normal reaktion som försvinner efter någon dag.
    Det du bör hålla ögonen öppna efter är en röd ring eller ett rött oförklarligt märke om någon vecka.
    Oftast sätter det sej där fästingen bitit sej fast men det kan även dyka upp var som på kroppen, det kan även ta mer än en par veckor efter man tagit bort fästingen.

• Lindreas
    Chrizzy81 skrev 2010-04-06 19:00:59 följande:
    Västsverige, söder om Göteborg.
    Då är risken för tbe inte jättestor, men håll ändå koll på honom. Om han får feber och mår allmänt dåligt så tala om för läkaren att han haft en fästing! Borrelia tror jag inte han fått, men symptomen på det är som sagt en röd ring kring bettet, som växer och blir ljusare i mitten.
  • Petra123

Som jag förstått det så är det i fästingars spott som giftet sitter. Och det utsöndrar dom endast när dom släpper själva. Även om huvudet råkar vara kvar så ska det inte vara nån fara, har jag fått berättat för mig. Det torkar och faller av. Du ser om det blir en rodnad...Det blir en stoooor röd ring. Håll koll några dagar bara.

• Lindreas
    Petra123 skrev 2010-04-07 18:05:13 följande:
    Som jag förstått det så är det i fästingars spott som giftet sitter. Och det utsöndrar dom endast när dom släpper själva. Även om huvudet råkar vara kvar så ska det inte vara nån fara, har jag fått berättat för mig. Det torkar och faller av. Du ser om det blir en rodnad...Det blir en stoooor röd ring. Håll koll några dagar bara.
    Nja, giftet utsöndras så fort de biter, särskilt tbe-viruset. Men att huvudet sitter kvar är ingen fara, förr trodde man att det liksom borrade sig in i huden, men, precis som du säger, torkar det och faller av. :)
  • LuMa
    Petra123 skrev 2010-04-07 18:05:13 följande:
    Fast borrelia kan vara lite knepigt, ibland får man inte ens den där röda ringen plus att det som sagt kan ta ett halvår innan det bryter ut.
  • Lindreas
    LuMa skrev 2010-04-07 21:27:05 följande:
    Fast borrelia kan vara lite knepigt, ibland får man inte ens den där röda ringen plus att det som sagt kan ta ett halvår innan det bryter ut.
    Just därför är det viktigt att nämna att man haft en fästing om man blir dålig, trots att det är långt senare.
  • LuMa
    Lindreas skrev 2010-04-07 21:29:19 följande:
    Just därför är det viktigt att nämna att man haft en fästing om man blir dålig, trots att det är långt senare.
    Precis.
  • Petra123
    Lindreas skrev 2010-04-07 21:23:58 följande:
    Nja, giftet utsöndras så fort de biter, särskilt tbe-viruset. Men att huvudet sitter kvar är ingen fara, förr trodde man att det liksom borrade sig in i huden, men, precis som du säger, torkar det och faller av. :)
    Ok. Tänk vad olika bud man kan höra. Slutsatsen är iaf att man bör vara uppmärksam på röda ringar ^^
  • Lindreas
    Petra123 skrev 2010-04-08 15:42:58 följande:
    Ok. Tänk vad olika bud man kan höra. Slutsatsen är iaf att man bör vara uppmärksam på röda ringar ^^
    Ja, absolut! :)
Svar på tråden Fästing i rumpan!