• MissPerfect

Mitt humör förstör vår relation

Hej!
    Jag är 22 år gammal och bor sedan ett år med min pojkvän. Vi har varit ihop i två år. Problemet är att mitt humör förstör vår relation. Nästan varje dag får jag antingen gråtattacker (kan lägga mig platt fall var som helst och böla i en timme), aggressionsutbrott (kan riva av mig stora hårtussar, riva mig så det går hål eller slå sönder saker jag egentligen inte vill ha sönder typ rev igår isönder min egen filt) eller så känner jag mig allmänt orolig/ledsen över livet i allmänhet (då ligger jag bara i soffan och äter typ choklad och försöker dämpa mina känslor). I övrigt är jag en vanlig tjej som bor i en stor stad i en fin lägenhet och läser till sjuksköterska, har lätt att känna glädje och skratta när jag inte har dessa attacker varför jag inte ser mig själv som deprimerad även om jag ofta känner mig nere. Detta har pågått sen typ femtonårsåldern mer eller mindre.

När jag bodde hemma utlöstes dessa attacker av tjafs med syskon (som ofta berodde på att jag sökte konflikter) men nu utlöses dessa attacker av småsaker så som att min sambo (som för övrigt har ett extremt tålamod med mig) använder "fel" stekspade eller dukar med (enligt mig) fel bestick - alltså saker som "normalt" inte ska leda till att man ligger på golvet och sliter sitt hår.

Tror att detta bottnar i att jag har väldigt höga krav på mig själv om att jag själv och min tillvaro ska vara perfekt annars känner jag att jag förlorar kontrollen över mig själv och mitt liv. Hjälp mig, hur ska jag hantera detta? Behöver jag söka vård för det här eller är det vanligt?

• Svar på tråden Mitt humör förstör vår relation
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tycker att du skall söka hjälp. Du behöver en samtalspartner som kan  hjälpa dig att förstå dina starka reaktioner. De tendenser du beskriver är vanliga men i ditt fall orsakar det stora problem både för dig och för din sambo. Det är risk att detta tär på ert förhållande så vänta inte med att söka hjälp.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Mitt humör förstör vår relation