• Hhelena

Brio sit eller tripp trapp?

Vi ska köpa en stol till vår lilla kille på 5½ månad och vi väljer mellan Stokkes Tripp trapp och Brio sit. Vad har ni andra valt? Vilken erfarenhet har ni av de två stolarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-07 18:50
    Några fler frågor;

Hur tycker ni med Tripp trapp att det funkat bra utan bricka? Och andra som haft bricka, hade det funkat lika bra utan?

Om Brio Sit, kan man ha dynan och brickan på samtidigt? Frågar eftersom det på alla bilder är antingen eller.
  • Svar på tråden Brio sit eller tripp trapp?
  • Mumin80

Enligt något test jag läste så är skillnaden främst att tripp trapp är bredare. Därför så kan brio och andra liknande stolar vara bättre för en liten bäbis som kan sitta lite ostadigt i en tripp trapp. Men om man vill kunna använda stolen lääääänge så är en tripp trapp bättre, eftersom dess bredd gör att även t.ex. en vuxen kan sitta bekvämt, vilket man inte riktigt kan på dom andra stolarna.

• ozapoza

Jag fick en brio av min mamma i present till lillkillen. Den funkar bra men man skall nog ha den några år för att kunna utvärdera den ordentligt. Den fick bäst i test i Föräldrar och Barn. Tripp Trapp fock bäst i test i någon annan tidning (Vi Föräldrar kanske). Eller om det var tvärtom.

Jag tror båda är bra, men brion är i mitt tycke snyggare.

• Ellisizza

Vi har en tripp trapp och är jättenöjda. Har inte testat brio sit men en kompis köpte den för att den var billigare än tripp trapp och de var inte nöjda för dottern hade suttit mycket bättre i tripp trapp-stolen som de testade i affären.

• Lisa E

Vi har en tripp trapp och är också helnöjda! Sonen som nu är 2år har använt sin sen han var 3 månader.

• Hhelena

Några fler frågor;

Hur tycker ni med Tripp trapp att det funkat bra utan bricka? Och andra som haft bricka, hade det funkat lika bra utan?

Om Brio sit, kan man ha dynan och brickan på samtidigt? Frågar eftersom det på alla bilder är antingen eller.

• Ellisizza
    Hhelena skrev 2010-04-07 18:34:26 följande:
    Några fler frågor; Hur tycker ni med Tripp trapp att det funkat bra utan bricka? Och andra som haft bricka, hade det funkat lika bra utan? Om Brio sit, kan man ha dynan och brickan på samtidigt? Frågar eftersom det på alla bilder är antingen eller.
    Vi har både en antilop (från ikea) med bricka och en tripp trapp. Anänder tripp trapp som matstol och det är perfekt utan bricka. Sonen sitter med oss vid bordet och äter så en bricka är helt överflödigt. Har för mig att tripp trapp inte har bricka just för att barnet ska sitta tillsammans med föräldrarna vid bordet.

Antilop-stolen använder vi istället för babysitter när man tex lagar mat. Då kan det vara smidigt med en bricka där sonen kan ha sina leksaker.
  • Lisa E

Jag kan ärligt erkänna att jag personligen saknade bricka på tripp-trappen när sonen skulle börja äta själv. Dels kom han väldigt nära bordet med sina väldigt lååånga armar och dels så var det lättare att göra rent Antilopen från IKEA med bricka än både bord och tripp-trapp.

• LivetMedLova

Vi har fått en tripp trapp och jag skulle veerkligen vilja ha ett litet bord till den stolen!!! OM det ändå fanns! Överväger verkligen att köpa en från IKEA som har bord. Den där billiga klassiska. Och som någon annan skrev så kan den vara bra att ha om man tex lagar mat i köket så att hon kan få vara med lite högre upp vid oss och leka med sina leksaker o ha dom på bordet till stolen.
    Tripp trapp är ju en så fin och dyr stol så det känns lite dumt att man klagar när man dessutom har fått den, i dop present. Men det blir kanske bättre ju äldre ungen blir. Den är ju bra på så sätt att den håller även för vuxna. Så hon kommer ju kunna ha den i många år framöver.
    Lova är 8 mån o vill gärna vara med och kladda med maten så det blir en heel del dräll, bank och slag på vårat nya fina matbord. Försökte med ett underlägg men den håller hon bara på att ta upp och pillar med/tuggar på så att det bara blir mer dräll. På bordet och golvet. Har nu TEJPAT fast det i bordet men det är ju inte snyggt överhuvudtaget!
    Det blir dräll på bordet, golvet, hela stolen, på Lovas kläder och på stolsbenen hela vägen ner till golvet.

Kommer nog köpa en stol från IKEA. Vet inte hur Brio-stolen är men om den har bord så är den nog helt klart mkt bättre än tripp trapp! Enligt mig!! Men alla är väl olika och en del har inget emot om det kommer kladd på bord och golv. Ibland är det okej och till o med lite skoj, men det börjar bli riktigt ledsamt att behöva torka upp så mkt så ofta. köpte en Ikea stol som vi har hos mina föräldrar o det är så skönt att bara behöva torka av den lilla ytan o sedan så är det klart! Inge spill på golvet lr på sidan av stolen eller stolsbenen!

Svar på tråden Brio sit eller tripp trapp?