• vivianne

Medicinspruta, snälla hjälp!!!

Har en febrig halvåring som behöver vätska. Ammar såklart men vill gärna komplettera med t.ex. vatten. I natt fick hon vatten med medicinspruta och lapade glatt i sig. Men nu vill hon inte ha utan spottar bara ut det. Jag måste göra fel! Vet att man ska spruta långt bak i sidan av munnen men kan någon förklara mer detaljerat hur man kommer långt bak? Det är ju en "sköld" på sprutan så den kommer inte mer än ngn cm in... Ska munnen vara öppen, skölden innanför läpparna eller vad??? Hittills har jag bara satt in själva pipen och låtit skölden vila mot läpparnas utsida för att sedan sputa lite i taget.

Snälla förklara! Gör man rätt ska de ju inte kunna spotta ut det...

• Svar på tråden Medicinspruta, snälla hjälp!!!
  • Jezamine

Har du provat ge vatten teskedsvis?

Avstängd tills vidare
  • vivianne
    Jezamine skrev 2010-04-06 17:32:12 följande:
    Har du provat ge vatten teskedsvis?
    Jepp, det spottas också ut. I ren desperation serverades saft som behandlades på samma sätt...
  • Jezamine

Vatten i nappflaska? En pipett av något slag?

Avstängd tills vidare
  • vivianne

Sked, nappflaska, pipmugg, glas och medicinspruta har testats. Pipett äger jag ingen. Men det ska ju gå med medicinsprutan om man gör rätt.

Tack för att du engagerar dig Jezamine!!!

• Jezamine
    vivianne skrev 2010-04-06 17:42:10 följande:
    Sked, nappflaska, pipmugg, glas och medicinspruta har testats. Pipett äger jag ingen. Men det ska ju gå med medicinsprutan om man gör rätt.Tack för att du engagerar dig Jezamine!!!
    Ursäkta om jag blir lite full i skratt mellan varven....du får väl ge dubbel dos vatten.Kanske något hinner hamna där det skall innan bebin kommer på att det är på väg ner.. o spottar ute det.
    Avstängd tills vidare
  • vivianne
    Jezamine skrev 2010-04-06 17:44:33 följande:
    Ursäkta om jag blir lite full i skratt mellan varven....du får väl ge dubbel dos vatten.Kanske något hinner hamna där det skall innan bebin kommer på att det är på väg ner.. o spottar ute det.
    Ja, gud vad distanslös jag verkar

Får väl coola ner mig ett par hekto, ta oss genom natten och be bvc om en demonstration i morgon. Ska ändå till vårdcentralen och skaffa allergimedicin till mig själv.

Det var väl själva den att man skulle få en unge som är envisare än en själv!!!!
  • Jezamine
    vivianne skrev 2010-04-06 17:54:11 följande:
    Ja, gud vad distanslös jag verkar Får väl coola ner mig ett par hekto, ta oss genom natten och be bvc om en demonstration i morgon. Ska ändå till vårdcentralen och skaffa allergimedicin till mig själv.Det var väl själva den att man skulle få en unge som är envisare än en själv!!!!
    det var bebin jag skrattade åt....har ju haft småbarn själv..men det ett tag sedan
    Avstängd tills vidare
  • Hanna36

Vatten innehåller ingen näring så det är inte det bästa att ge. men om du ammar så räcker det med bröstmjölk, det innehåller allt hon behöver.
    Ge hellre vätskeersättning än vatten! :)

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Jezamine
    Hanna36 skrev 2010-04-06 18:04:20 följande:
    Vatten innehåller ingen näring så det är inte det bästa att ge. men om du ammar så räcker det med bröstmjölk, det innehåller allt hon behöver. Ge hellre vätskeersättning än vatten! :)
    Det där har varit uppe hundra ggr minst.Men jag fick rådet av BVC att man kan ge vatten.
    Avstängd tills vidare
  • 2små2stora

Pumpa ur bröstmjölk och ge extra om hon inte orkar amma tillräckligt. Att bara ge vatten har ingen nytta. Och ffa ge febernedsättande så kommer hon att att orka få i sig det hon behöver.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • vivianne

Läkarn i morse sa vatten och amning så jag kör på det. Problemet är ju bara att få i henne det. Och hon ammar så pass så jag inte är orolig ur näringssynpunkt. Men vid 39-40 grader vill man ju ge lite extra vätska...

• Jezamine
    vivianne skrev 2010-04-06 18:09:59 följande:
    Läkarn i morse sa vatten och amning så jag kör på det. Problemet är ju bara att få i henne det. Och hon ammar så pass så jag inte är orolig ur näringssynpunkt. Men vid 39-40 grader vill man ju ge lite extra vätska...
    Ge du vatten med gott samvete.
    Avstängd tills vidare
  • 2små2stora

Du kan ta en medicimugg med vatten och låta henne lapa i sig vattnet. spottar hon ut så hamnar det i medicinmuggen igen. Det är på det sättet man tillfälligtvis matar bebisar på BB

• vivianne
    2små2stora skrev 2010-04-06 18:13:23 följande:
    Du kan ta en medicimugg med vatten och låta henne lapa i sig vattnet. spottar hon ut så hamnar det i medicinmuggen igen. Det är på det sättet man tillfälligtvis matar bebisar på BB
    Tack för tipset! Menar du en sån med "spets" som ligger över tungan då, eller en vanlig medicinmugg som vuxna använder?
  • 2små2stora
    vivianne skrev 2010-04-06 18:23:42 följande:
    Tack för tipset! Menar du en sån med "spets" som ligger över tungan då, eller en vanlig medicinmugg som vuxna använder?
    vanlig medicin mugg sätt den som vi dricker ur ett glas.
  • framsteg

Trycker du ordentligt eller trycker du mjukt?

Fick testa den sprutan i helgen själv och insåg att för att få i vätskan så fick jag ta i lite grand (dock bara 1-2 ml per tryck) så svalde han det utan problem.

Kanske ett tips?

Svar på tråden Medicinspruta, snälla hjälp!!!