• tamate

Alnön/Ankarsvik någon som vet hur det är att bo där?

Någon som har erfarenhet av att bo på Alnö eller mer exakt Ankarsvik?

Lite nyfiken på hur det är att bo där, skolor etc, samhälle, kriminaitet, grannsämja etc
  • Svar på tråden Alnön/Ankarsvik någon som vet hur det är att bo där?
  • Trubbsla

jag har bott där en gång, vantrivdes nå så grymt.
    Slutade med att vi mer eller mindre bodde hos mina föräldrar istället tills jag flyttade till nytt ställe.
    Skvallrigt, klottrigt ställe där alla vet allt om alla fast ingen egentligen känner nån. Jag kom ändå dit som utomböling eftersom jag tidigare bott i ume, men som sagt var det är en överbefolkad ö, folk överallt.
    Har inget positivt att säga om stället, för att inte tala om alla kriminella som hänger runt krokarna där, hade nog inbrott i min bil 8 gånger på min tid som boende på alnö. Vi Stannade där i c.a 6 månader innan vi fick nog.
    Men tycker man om mycket folk och en väldigt NÄRA gemenskap så har du hittat rätt ställe.
    Själv föredrar jag att endast åka ut på spikarna och ta en räkmacka på sommaren, thats it.

• Stårschan

Alnön är väldigt vacker, men den enda bron ut dit är ju en flaskhals. Det blir totalstopp i båda riktningarna pga trafikolyckor oftare än vad som är bekvämt...

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • tamate
    Trubbsla skrev 2010-04-12 04:26:24 följande:
    jag har bott där en gång, vantrivdes nå så grymt. Slutade med att vi mer eller mindre bodde hos mina föräldrar istället tills jag flyttade till nytt ställe. Skvallrigt, klottrigt ställe där alla vet allt om alla fast ingen egentligen känner nån. Jag kom ändå dit som utomböling eftersom jag tidigare bott i ume, men som sagt var det är en överbefolkad ö, folk överallt. Har inget positivt att säga om stället, för att inte tala om alla kriminella som hänger runt krokarna där, hade nog inbrott i min bil 8 gånger på min tid som boende på alnö. Vi Stannade där i c.a 6 månader innan vi fick nog. Men tycker man om mycket folk och en väldigt NÄRA gemenskap så har du hittat rätt ställe. Själv föredrar jag att endast åka ut på spikarna och ta en räkmacka på sommaren, thats it.
    får jag fråga var du bodde då vi har hört tvärimot av alla vi pratat med
  • tamate
    Stårschan skrev 2010-04-12 10:16:39 följande:
    Alnön är väldigt vacker, men den enda bron ut dit är ju en flaskhals. Det blir totalstopp i båda riktningarna pga trafikolyckor oftare än vad som är bekvämt...
    hmm, man får skaffa båt =)
    har du fler erfarenheter av alnön?
  • Stårschan

Njae. Har vänner som bor där och trivs, men jag har aldrig bott där själv.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • tamate
    Stårschan skrev 2010-04-12 11:03:42 följande:
    Njae. Har vänner som bor där och trivs, men jag har aldrig bott där själv.
    oki, ja allt jag har hört är ju gott och vi har funderat på om vi sk bo kvar där vi bor eller inte för här är långt till gymnasium så barnen kommer flytta när dom blir äldre ändå så kanske det är bättre att vi flyttar redan nu och ökar chansen att bo när abarnen även när dom blri större =)
    sedan är det ju bekvämare att bo på alnön än i ragunda med långt till allt, fastän vi älskar v¨rt hem och trivs bra där vi bor så tvekar man inför framtiden ändå
    det är väll osm så att gräset alltid är grönt på andra sidan =)
    det hemska är ju att det är så mycket dyrare att köpa vettiga hus nära och i städer så man drar på sig höga lån =( men så blir det vissa saker som blir billigare och vi får högre löner båda 2
    äh, vi får se
    blir det flytt blir det troligen alnön men skulle vilja ha mer kött på benen
  • Trubbsla

Vi bodde mitt i Vi. Ingen höjdare alls. De överbygger hus på hela ön. Fast jag är väl å andra sidan en sån person som vill kunna gå ut på min tomt och sola utan att ha grannen flåsandes i nacken.

Kan tänka mig att det är lugnare på andra sidan ön, men utåt ankarsvik byggs det också för fulla muggar så det är väl bara en tidsfråga innan det är fullt där ute med. 
    Det var inte lätt att få dagisplats heller, lyckades komma in på lillbäcken men där var dagisfröknarna hemsk. Satt mest på rumpan och drack kaffe, de tappade bort min sons dagiskompis en gång. Och var och varannan dag så hämtade jag sonen i överfull blöja och intorkat bajs :( Jag och flertal föräldrar skrev klagomål men det hände liksom aldrig nått. Kanske är bättre nu när de bytt rektor.
    Skolorna där ute har haft mycket bekymmer också med bråk och ointresserade lärare, barn som mår dåligt och lärarna höjer knappt fingret för att reda ut sakerna. 
    DET är in erfarenhet av alnö.
  • tamate

hmm tack det är bra att få även neg feedback,

det blri lanternan om vi flyttar dit och jag har redan pratat med dom och till hösten försvinner 17 st s det skulle inte vara några problem med att få in 2 barn där.
    hittade en artikel om att bilar kör fort förbi skolan men det var det enda jag fann om just ankarsvik, huset vi funderar på har stor tomt och mycket träd så förmodlingen slipper vi grannar in på knuten känslan. men det blir ju mer än här där vi kan slänga stenar hur långt vi vill men träffar ändå inte grannkåken, men gubben råkade träffa med en golfboll en gång när han stod och svingade fel när han skulle visa mig hur man svingar =)
  • tamate

förresten något man hör ofta om alnön är att det luktar illa där för dofterna från fabrikerna går in över ön, är det så?

• Fredrik74

Hejsan!
    Hittade din tråd vid en sökning på google...
    Vill gärna svara och kommentera eftersom jag har vuxit upp på Alnö,
    närmare bestämt i Ankarsvik...
    Jag har bott där i 23 år, mina föräldrar bor kvar i samma hus fortfarande.
    Att växa upp där hade lite av en "Bullebykänsla", och att som barn få vistas i omgivningarna har varit helt fantastiskt!
    Det är inte alls speciellt tättbebyggt, även om det är många som fösöker hitta tomter att bygga på.
    Den omedelbara närheten till fantastiska strövområden i djupa skogar, eller alla badstränder och badvikar som finns efter hela kuststräckan ger enorm livskvalitét, speciellt för barnfamiljer!
    Fina utflyktsmål finns överallt, direkt runt knuten eller på gång- eller cykelavstånd.
    Trafiken längs Raholmsvägen är inget stort problem, allara helst nu när det finns en gång och cykelbana hela vägen från Raholmen till Wii-centrum, en sträcka på 6 kilometer.
    På sommaren blir trafiken mer intensiv eftersom många runtifrån hela Medelpad gar sig ut till Alnö och alla badstränder, samt för att sommargästerna återkommer till ön i början av sommaren...

Men man behöver inte bo utefter Raholmsvägen heller, det finns massor av småvägar oxå, tex. Övre Raholmsvägen som är en lite byväg, eller sjövägarna utefter vattnet, eller alla tvärgator mellan Övre Raholmsvägen och den lite större Raholmsvägen...

Angående att det skall lukta illa från fabrikerna på fastlandet, så har jag alldrig upplevt detta, inte på södra Alnö i alla fall. Kanske är det annorlunda på norra delen som ligger närmare Östrands massafabrik i Timrå...?

Det finns dagis, förskola och både kommunal och privat skola i Ankarsvik, så alla möjligheter finns.
    Det tar ca. 20 minuter att köra bil in till Sundsvall City när det är mycket trafik, annars går det på strax över 10 minuter...

Visst har det skett olyckor på Alnöbron, men det är onödigt att överdriva. Det händer inte precis flera gånger per år som det låter i tidigare inlägg, men visst , det händer och då tar det givetvis stopp i trafiken, men så är det väl på alla vägar...

Men framförallt är det närheten till naturen, den småskaliga känslan, de pittoreska husen och gemenskapen som gör det till en fantastisk plats att bo på och för barn att växa upp på!

• Fredrik74
    ...en till fördel är att man har så nära till Birsta, med Birsta City och hela handelsområdet, ett av de största i Sverige. Alnö ligger liksom på rätt sida stan för att man enkelt och snabbt skall kunna ta sig dit...
    Bara ännu ett + i kanten liksom...
Svar på tråden Alnön/Ankarsvik någon som vet hur det är att bo där?