• Nanna08

    Var på tidigt VUL idag, tillbaka flyttad 2v?!

    Hej!

    Nu behöver jag verkligen hjälp från någon kunnig!

    Jag och sambon var på det efterlängtade VUL:et idag och enligt en barnmorska som räknade efter min mens senaste dag, vilket var den 6:feb så ska jag vara i v.8 ungefär och det säger även graviditetsuträknaren här på fl.

    Men när gynekologen kollade så var hinnsäcken ca 10mm och embryot 2mm och han sa att jag nog är snart på väg in i v.6.
    Vi såg iaf hjärtat ticka, vilket var helt underbart, men är ändå förvånad att den var så liten.

    Hur kan det vara så? Helt omöjligt att jag är så kort gången.

    Jag hade sista mens 6 februari, hade ägglossning den 27 februari och plussade på bim-dagen den 15 mars.

    Någon vänlig som kan hjälpa mig?

    Bönan 2,14 mm

    VUL 6/4

    Hinnsäcken 9,79mm

    VUL 6/4

  • Svar på tråden Var på tidigt VUL idag, tillbaka flyttad 2v?!
  • noggis

    Hej hej!

    Jag är inte speciellt kunnig men är inne på mitt andra barn nu och var på UL idag och blev tillbakaflyttad 10dagar ungefär.. Och med min första så blev jag tillbakaflyttade 13dagar.

    Detta beror nog på att jag har VÄLDIGT sen ägglossning. den brukar ske ca 5dagar innan ja får min mens.. Så det är iaf min teori!

    Lycka till! Och ja tycker det är precis lika tråkigt som ja antar att du gör att bli tillbakaflyttad =(

  • MrsMurphy

    Jag har ingen aning om varför/hur det blir så, men på något vänster så blir det så här ändå ibland. Det skedde med mitt första barn och då hade jag råkoll för jag var i första klassen hysteriska bebisverkstad med äl-stickor och sen ett större antal graviditetstester några dagar innan beräknad mens. Och ändå lyckades jag bli tillbakaflyttad ca 10 dagar. {#lang_emotions_undecided}


    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Nanna08
    noggis skrev 2010-04-06 19:33:48 följande:
    Hej hej! Jag är inte speciellt kunnig men är inne på mitt andra barn nu och var på UL idag och blev tillbakaflyttad 10dagar ungefär.. Och med min första så blev jag tillbakaflyttade 13dagar. Detta beror nog på att jag har VÄLDIGT sen ägglossning. den brukar ske ca 5dagar innan ja får min mens.. Så det är iaf min teori! Lycka till! Och ja tycker det är precis lika tråkigt som ja antar att du gör att bli tillbakaflyttad =(
    Ah okej.. ja det är verkligen tråkigt att bli tillbakaflyttad.

    Jag vet att jag har 14 dagar mellan äl och mens, men har en lång cykel på 36-37 dagar, vet inte hur mycket det spelar roll men kanske är därför.
  • Nanna08
    MrsMurphy skrev 2010-04-06 19:40:06 följande:
    Jag har ingen aning om varför/hur det blir så, men på något vänster så blir det så här ändå ibland. Det skedde med mitt första barn och då hade jag råkoll för jag var i första klassen hysteriska bebisverkstad med äl-stickor och sen ett större antal graviditetstester några dagar innan beräknad mens. Och ändå lyckades jag bli tillbakaflyttad ca 10 dagar.
    Tycker verkligen det är jätteskumt. För enligt beräkning på sista mensen och äl-dagen så står det att jag är i v.8, bara 2 dagars dif.
  • noggis
    Nanna08 skrev 2010-04-06 19:40:42 följande:
    Ah okej.. ja det är verkligen tråkigt att bli tillbakaflyttad. Jag vet att jag har 14 dagar mellan äl och mens, men har en lång cykel på 36-37 dagar, vet inte hur mycket det spelar roll men kanske är därför.
    Hehe jadu, ja har ingen koll alls, inte min bm heller.
  • paloma84

    Här på Fl räknar de dem två första veckorna när du ej egentligen var befruktad, men på vul räknar de fostrets "livs längd".. det vill säga två veckor senare.

    Kan det stämma?

    Kopierar även vad jag skrivit i en annan tråd :)

    Egentligen så vet man ej exakt när man har ägglossning trots att man har "regelbunden" mens, vissa har 28 dagar, vissa har 32 dagar och ägglossningen kan då vara under olika tidpunkter. Sen har du och din parter samlag, och hans spermier kan överleva ett par dagar i dig. Du har ägglossning.. spermierna ska åka heeela vägen och som tillslut ska möta ägget... denna process kan ta en vecka... sen ska ägget åka hela vägen ner till livmodern och fastna... och nu börjar det hända grejjer med celldelning osv.

    Denna process kan ta ett tag + att ibland kan vul:s, och sen ul:s bf datum skifta med varandra och med mensens uträknade.

    Men oavsett så är du gravid, GRATTIS och jag förtår att du känner dig snuvad på 2 veckor som du redan tänkt att du genomgått. Jag blev flyttad 2 v förra grav...

    Men i slutändan, så tittar lilla bebisen ut när den vill :)

  • Nanna08
    paloma84 skrev 2010-04-06 19:45:34 följande:
    Här på Fl räknar de dem två första veckorna när du ej egentligen var befruktad, men på vul räknar de fostrets "livs längd".. det vill säga två veckor senare. Kan det stämma? Kopierar även vad jag skrivit i en annan tråd :) Egentligen så vet man ej exakt när man har ägglossning trots att man har "regelbunden" mens, vissa har 28 dagar, vissa har 32 dagar och ägglossningen kan då vara under olika tidpunkter. Sen har du och din parter samlag, och hans spermier kan överleva ett par dagar i dig. Du har ägglossning.. spermierna ska åka heeela vägen och som tillslut ska möta ägget... denna process kan ta en vecka... sen ska ägget åka hela vägen ner till livmodern och fastna... och nu börjar det hända grejjer med celldelning osv. Denna process kan ta ett tag + att ibland kan vul:s, och sen ul:s bf datum skifta med varandra och med mensens uträknade. Men oavsett så är du gravid, GRATTIS och jag förtår att du känner dig snuvad på 2 veckor som du redan tänkt att du genomgått. Jag blev flyttad 2 v förra grav... Men i slutändan, så tittar lilla bebisen ut när den vill :)
    Det nog kanske stämma det där med fostrets livslängd.

    Jag hoppas bara allt är rätt, men vi så ju ett fint litet hjärta ticka trots att det var yttepyttelitet :)

    Ska nog boka in en till tid för vul om 4-5 veckor för att se om den växt, man är ju nyfiken :)
  • Nanna08

    Men en till sak jag plussade den 15 mars, vilket var för 3 veckor sen alltså var jag i v.3 när jag plussade? Det verkar ju lite väl tidigt {#lang_emotions_undecided}

  • paloma84
    Uträkning utgår från dagens datum: Tis 6 apr 2010.

    Din graviditet startade Lör 6 feb 2010.
    Din menscykel är ca 28 dagar
    Du blev gravid ungefär Lör 20 feb 2010 (ägglossningen).


    Du är på dag 60 av 280. (21,4%).
     
    Du är i vecka 9.
    Du har gått 8 fulla veckor och 3 fulla dagar (v8+3).
    Du är i 2:a kalendermånaden.
    Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
    Du är i trimester ett.
    Beräknat förlossningsdatum Fre 12 nov 2010
    Du har 220 dagar kvar till beräknad förlossning.
  • paloma84
    Nanna08 skrev 2010-04-06 20:05:13 följande:
    Men en till sak jag plussade den 15 mars, vilket var för 3 veckor sen alltså var jag i v.3 när jag plussade? Det verkar ju lite väl tidigt
    Nä varför då...?
    Om du blev gravid runt den 20feb och tog testet den 15mars, så var du ju i v.3-4??
    Jag har alltid varit i v.4-5 när jag tagit testet inkl. de två veckor då man ej är gravid.
Svar på tråden Var på tidigt VUL idag, tillbaka flyttad 2v?!