• Anonym (mia)

Privat eller offentlig sektor (arbetstid/v )?

Eftersom jag har problem med min hälsa (haft depressioner, social fobi, panikångest, GAD m.m.) och snart är klar med studierna, funderar jag på vilken sorts arbetsgivare jag bör söka mig till...?

Offentlig (kommun, stat, landsting) eller privat sektor? Ser heltiderna olika ut, när det gäller antal timmar?

Jag har en bekant som jobbar 36/v tim i sin heltid, medans en annan jobbar 42 tim/v....betyder det att man får jobba mer beroende på vilken arbetsgivare man väljer?

Hur många tim/v jobbar ni och inom vilken del?

• Svar på tråden Privat eller offentlig sektor (arbetstid/v )?
  • sirisdotter

I kommuner är heltid cirka 39.5- 40 tim/vecka. 

Har man schemalagd obekväm arbetstid reduceras heltiden,  procentuellt beroende på hur mycket ob-tid.  Jobbar du ett par kvällar i veckan och varannan lördag är inte skillnaden så stor.  Mycket nattarbete ger lägre antal timmar för heltid.

• Anonym (Li)

Hur mycket du arbetare beror på om du jobbar obekväma arbetstider - inte på vilken arbetsgivare du har.

Jag jobbar natt inom kommunen, jag jobbar 36h/vecka. Min kollega som jobbar dag (alla dagar, även röda) jobbar 37h/v. Min mamma jobbar må-fre inom kommunen, hon jobbar 40h/v. Min man jobbar inom landstinget (alla dagar, kväll/dag) och han har 38,25h/v som heltidsmått.

Det beror också vilken personalkategori du tillhör (kolla i kollektivavtalet!). För min man som är sjuksköterska är heltid 38,25h/v, för hans kollegor som är undersköterskor är heltiden 37h/v.

Jag har en bror som är lärare, han har någon speciell typ av anställning som många lärare har (glömt bort vad det heter nu). Han jobbar mer än 40h/h, men då är mycket hemarbete. Han jobbar mer än 40h/v för att han kan vara ledig på vissa lov. Han jobbar alltså in sin egen ledighet.

• Anonym (mia)

Oj, men jag har ej sökt något jobb än, bara kikat runt.....jag skulle föredra att kunna göra arbetet hemifrån till viss del.... kan man det inom fler yrken än lärare?

Heltiderna verkar skilja sig åt lite, likaså villkoren och möjligheter till flex.....vart ska man hitta all denna info innan man söker ett jobb, hm....

• sirisdotter
    Anonym (mia) skrev 2010-04-06 20:52:11 följande:
    Oj, men jag har ej sökt något jobb än, bara kikat runt.....jag skulle föredra att kunna göra arbetet hemifrån till viss del.... kan man det inom fler yrken än lärare?Heltiderna verkar skilja sig åt lite, likaså villkoren och möjligheter till flex.....vart ska man hitta all denna info innan man söker ett jobb, hm....
    "Allmänna bestämmelser med bilagor för kommuner och landsting med bilagor" anger det mesta.  Bara att googla fram.  Och läsa pdf.

Privata arbetsgivare är jag inte lika insatt i.  Kollektivavtal bör finnas även för dem.

Kanske inte rätt till flex.tid, du kan säkert leta fram det också, om det finns reglerat.
  • Anonym (Li)
    Anonym (mia) skrev 2010-04-06 20:52:11 följande:
    Oj, men jag har ej sökt något jobb än, bara kikat runt.....jag skulle föredra att kunna göra arbetet hemifrån till viss del.... kan man det inom fler yrken än lärare?Heltiderna verkar skilja sig åt lite, likaså villkoren och möjligheter till flex.....vart ska man hitta all denna info innan man söker ett jobb, hm....
    Du skriver i TS att du snart är klar med studierna. Vad är det för studier? I en del yrken är det lättare än andra att jobba hemifrån.
  • Anonym (mia)

Li: Samhällsvetare. Vilka yrken är det lättare med tänkte du?

• Anonym (Li)
    Anonym (mia) skrev 2010-04-06 21:37:37 följande:
    Li: Samhällsvetare. Vilka yrken är det lättare med tänkte du?
    Som t ex nämnda lärare. Jag är inte så haj på det där med hemarbete, men det borde det finnas någon SYV som är. Finns det någon SYV du kan kontakta på din skola?
  • Anonym (mia)

De jag träffat har bara sagt att det ser olika ut och att man får ringa runt.

Men jag vet att det finns yrken som har den förmånen, till exempel översättare....så jag tror att det bör finnas fler, om man spånar runt lite....bland annat frågar på fl.... ;)

Svar på tråden Privat eller offentlig sektor (arbetstid/v )?