• 6barnelagom

Hur sluta amma större barn som inte tar napp?

Sonen 18 mån, är väldigt fäst vid amningen, som tröst och nedvarvning, samt ett par gånger under natten för att kunna somna om. Tar inte napp eller flaska och kan i stort sett inte somna på annat sätt hemma. I vagn går det ofta bra (ute och dagtid), på dagis somnar han på madrass som de andra barnen, med ett gosedjur (vilket är lögn hemma). När jag är borta en kväll kan han till slut somna med pappa, men då i soffan i hans famn, och långt efter läggdags.

Egentligen har jag inget emot att amma länge. Men det skulle vara skönt att få sova mer sammanhängande på nätterna, kunna lämna bort honom någon natt så att jag och sambon kan få lite egentid. Han är även väldigt fäst vid mig och jag har nästan ingen tid för mig själv alls hemma.

MEN...jag vill inte att ammandet ska ersättas med skrik. Om han inte tar napp - är inte risken stor att han kommer att vara ledsen mer? Han är en herre med humör och ganska dåligt tålamod och har rätt svårt att gå ner i varv. Men det funkar ju på dagis, borde han inte kunna vänja sig vid detta hemma med då?

Vi har försökt bryta nattamningen tvärt vid två tillfällen (fem respektive tre nätter) men det gick verkligen inte bra, han skrek hysteriskt timme ut och timme in och det förbättrades inte med tiden. Första gången (vid 10 mån) sov han med pappan, andra gången (15 mån) med mig.

Blir han ledsen till och från i ett par nätter så är det väl ok, men de närmast traumaliknande tillstånden han hamnat i vill jag undvika.

Tips, idéer, erfarenheter? Allt mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur sluta amma större barn som inte tar napp?
  • skoladan

Det finns ingen annan väg att gå än att sätta stopp för det! Sätt på Dig en trång BH och en åtsittande top så att Du inte automatiskt tar fram bröstet i sömnen. Tänk nu är det slut! Det finns INGEN anledning att nattamma ett barn som är 18 månader. Han använder Dig som NAPP! Du bör inte låta honom använda Din kropp på det viset.
    Han skriker inte för att han är ledsen utan snarare för att han inte får som han vill. Han är arg när han skriker, arg för att han inte får tillgång till det han vill ha tillgång till. Men det är DU som bestämmer över Din kropp!
    Jag har också ammat länge, men inte om nätterna.  Barn behöver inte äta om nätterna när det är fullviktiga och fullnärda. Det handlar inte om mat, det handlar om att bli använd som napp!

• Marlene
    skoladan skrev 2010-04-14 23:33:23 följande:
    Det finns ingen annan väg att gå än att sätta stopp för det! Sätt på Dig en trång BH och en åtsittande top så att Du inte automatiskt tar fram bröstet i sömnen. Tänk nu är det slut! Det finns INGEN anledning att nattamma ett barn som är 18 månader. Han använder Dig som NAPP! Du bör inte låta honom använda Din kropp på det viset. Han skriker inte för att han är ledsen utan snarare för att han inte får som han vill. Han är arg när han skriker, arg för att han inte får tillgång till det han vill ha tillgång till. Men det är DU som bestämmer över Din kropp! Jag har också ammat länge, men inte om nätterna.  Barn behöver inte äta om nätterna när det är fullviktiga och fullnärda. Det handlar inte om mat, det handlar om att bli använd som napp!
    tycker du att du är en ap förälder?

Självklart skriker han för att han är ledsen och besviken!
  • chokladkaffe
    skoladan skrev 2010-04-14 23:33:23 följande:
    Det finns ingen annan väg att gå än att sätta stopp för det! Sätt på Dig en trång BH och en åtsittande top så att Du inte automatiskt tar fram bröstet i sömnen. Tänk nu är det slut! Det finns INGEN anledning att nattamma ett barn som är 18 månader. Han använder Dig som NAPP! Du bör inte låta honom använda Din kropp på det viset. Han skriker inte för att han är ledsen utan snarare för att han inte får som han vill. Han är arg när han skriker, arg för att han inte får tillgång till det han vill ha tillgång till. Men det är DU som bestämmer över Din kropp! Jag har också ammat länge, men inte om nätterna.  Barn behöver inte äta om nätterna när det är fullviktiga och fullnärda. Det handlar inte om mat, det handlar om att bli använd som napp!
    Tråden ligger under AP....ett tips bara. Såna här svar brukar ofta komma från människor som inte sett det. Som AP-förälder brukar man vilja ha AP-inspirerade råd och detta kanske inte ritkigt var det.
  • skoladan
    Marlene skrev 2010-04-15 07:37:43 följande:
    tycker du att du är en ap förälder? Självklart skriker han för att han är ledsen och besviken!
    Jag har aldrig utgivit mig för att vara en AP-förälder. Jag kallar mig "debattör" och anser mig ha rätt att svara på alla inlägg och frågor. Vad jag ser krävs ingen särskild inloggning eller lösenord för att svara på inlägg i AP-tråden.
  • Marlene
    skoladan skrev 2010-04-15 14:14:34 följande:
    Jag har aldrig utgivit mig för att vara en AP-förälder. Jag kallar mig "debattör" och anser mig ha rätt att svara på alla inlägg och frågor. Vad jag ser krävs ingen särskild inloggning eller lösenord för att svara på inlägg i AP-tråden.
    lägger man en fråga under ap så brukar man vilja ha ap svar, varför annars ha en ap rubrik?
  • chokladkaffe
    skoladan skrev 2010-04-15 14:14:34 följande:
    Debattera du på. Var mest ett tips eftersom de flesta brukar dra sig undan tråden när de inser att det kanske inte var deras forum. Jag brukar inte hänga i flaskmatningstrådar eftersom jag tycker amma är bra, känner dock inget behov av att trycka upp de åsikterna i ansiktet på de som vill ha tips om flaskmatning. Inte heller diskuterar jag i de som vill ha stöd och tips i Anna Wahlgrens metoder eftersom jag personligen förkastar metoden. Men vill man debattera så får man väl det...ser bara inte poängen när det inte är en debattråd utan snarare än rådfråganstråd.
  • Malena C

Hej 6barnelagom.
    Jag är kanske inte rätt person att ge råd när det gäller att sluta amma eftersom jag fortfarande delammar vår 11 månaders son men vad som hjälpt mig att fortsätta, och att trivas med detm är att han också tar flaska.
    han vägrade flaska helt och när jag var tvungen att börja arbeta åkte jag gråtande till jobbet första dan i tron att hans pappa aldrig skulle kunna få honom att dricka av den sparade bröstmjölken. Ack så fel jag hade. Han drack bra första dagen - så fort jag var ur huset - och på ett par dagar lärde han sig hur flaskan fungerar.
    Mitt råd är att hans pappa prövar när du inte är hemma och när han är hungrig (minst tre timmar efter förra amningen). Använd en napp på flaskan som är okomplicerad och som det rinner lätt ur så att han inte behöver anstränga sig.
    Vi ger också vatten som måltidsdryck i nappflaskan.

Barn behöver mat på natten olika länge. Under långa perioder ammar jag bara en gång per natt nu och det är jätte skönt. eftersom han tränat på att somna med pappa när jag inte är hemma så händer det oftare och oftare att han släpper bröstet och vänder sig om innan han somnar om. Jag ser det som en bra början till slutet på nattamningen.

Lycka till och ha inte för bråttom.

• Ova

Egentligen har jag inga tips utan delar bara med mig av min erfarenhet.

Vår tjej, snart 1,5 år, hade bara napp de första veckorna och sedan vägrade hon. Hon har aldrig gillat välling, vilket alla "förståsigpåare" förklarat är för att jag skämt bort henne med söt bröstmjölk. Däremot har vi inte använt bröst som tröst, annat än när hon var väldigt liten. Framförallt tror jag att det är för att hon inte har varit svårtröstad. Det har räckt med kram och omtanke och lite för att jag inte tycker att bröst är tröst.
    Jag trodde aldrig att hon skulle sluta ammas frivilligt, men vi håller på att trappa ut och det går faktiskt väldigt bra. Jag är gravid igen och har hyperemesis så det har inte funkat att amma dels för att jag mår så illa och samtidigt för att jag är uttorkad. Hon har varit lite ledsen, men det har gått över ganska snabbt. Kvällsamningen slutade hon att be om efter bara någon natt och det är bara ibland hon vill snutta morgon eller middagslur (och jag kan inte säga nej, då jag egentligen inte känner ett psykiskt behov av att sluta).

Svar på tråden Hur sluta amma större barn som inte tar napp?