Hur sluta amma större barn som inte tar napp?
Sonen 18 mån, är väldigt fäst vid amningen, som tröst och nedvarvning, samt ett par gånger under natten för att kunna somna om. Tar inte napp eller flaska och kan i stort sett inte somna på annat sätt hemma. I vagn går det ofta bra (ute och dagtid), på dagis somnar han på madrass som de andra barnen, med ett gosedjur (vilket är lögn hemma). När jag är borta en kväll kan han till slut somna med pappa, men då i soffan i hans famn, och långt efter läggdags.
Egentligen har jag inget emot att amma länge. Men det skulle vara skönt att få sova mer sammanhängande på nätterna, kunna lämna bort honom någon natt så att jag och sambon kan få lite egentid. Han är även väldigt fäst vid mig och jag har nästan ingen tid för mig själv alls hemma.
MEN...jag vill inte att ammandet ska ersättas med skrik. Om han inte tar napp - är inte risken stor att han kommer att vara ledsen mer? Han är en herre med humör och ganska dåligt tålamod och har rätt svårt att gå ner i varv. Men det funkar ju på dagis, borde han inte kunna vänja sig vid detta hemma med då?
Vi har försökt bryta nattamningen tvärt vid två tillfällen (fem respektive tre nätter) men det gick verkligen inte bra, han skrek hysteriskt timme ut och timme in och det förbättrades inte med tiden. Första gången (vid 10 mån) sov han med pappan, andra gången (15 mån) med mig.
Blir han ledsen till och från i ett par nätter så är det väl ok, men de närmast traumaliknande tillstånden han hamnat i vill jag undvika.
Tips, idéer, erfarenheter? Allt mottages tacksamt!