• FruSen

    Vad skriver ni i mailet när ni söker jobb?

    Ska precis skicka iväg ett mail där jag bifogar mitt CV och personliga brev.
    Men varje gång försöker jag klura ut nån bra, kort och glad liten mening i själva mailet.
    Vad skriver ni i mailet när ni mailar in era ansökningar (bifogar CV och personligt brev)?

    Alltså INTE vad ni skriver i CV eller personligt brev!

  • Svar på tråden Vad skriver ni i mailet när ni söker jobb?
  • Tecken

    "Hej!

    Jag såg er annons på www.ams.se

    Jag har lagt till mitt CV som en bilaga.

    Hälsningar, X Y"

    Detta förutsätter såklart att jag hittat annonsen på www.ams.se Jag vet att det blir lite upprapning - klart att en bilaga är tillagd.

  • Anova

    Skriver i stil med:
    Hej!
    Vill härmed visa mitt intresse för den utlysta tjästen som ekonom (ref. nr 12340). Bifogar mitt CV och ett personligt brev.

    Vänliga hälsningar
    Anova Avona.

    Sen kanske det beror på vilken slags tjänst man söker, lektant eller chefsekonom, sökte jag som "lektant" så skulle jag nog vara mindre formell i mitt mail.

  • ELHU

    Hej!

    Skulle vilja ge dig tips ang pers brev.. o CV..
    Jag har precis gått en i Coach grupp på AMS..

    Där fick jag lära mig att skriva brev o CV mer "rätt"..

    CV:  Skriv inte med referenser redan där, skriv att de lämnas vid förfrågan eller på intervjun.
    Annars har arbetsgivaren chans att kolla upp dig INNAN han ens träffat dig. Då har du inte fått en ärlig chans!

    Brev: Skriv det KORT!! bara några rader där du får fram mkt positvt om DIG.. inget om barn, arbetslöshet eller så.
    Allt du skriver ska vara relaterat till arbete, annons osv..
    Skriv oxå en intressant överskrift/inledning!!!! Nåt som väcker intresset hos den som läser..
    Vi fick höra 2 exempel på det: "Och jag som egentligen skulle bli brandman..." (så kanske de har sökt jobb i blomsterhandel)
    Eller: Brevet löper på man läser o läser o så står det sen "Stopp!! Kasta inte i papperskorgen än"...

    Vad du kan skriva just i mailet Hmmm.. Kan du inte börja med ditt brev då??
    Och så bifogar du ditt CV bara?
    Annars så får du väl skriva typ att du är intresserad av att jobba hos dom, du blev intresserad efter att läst deras annons osv.. Och att du bifogar ett personligt brev o CV..

    För min del så va denna grupp jättenyttigt för mig.. jag hade givetvis redan brev o CV klart.. men rättade till det mer nu efterhand!
    Hör dig för med din handläggare, om du har nån, o gå en sån grupp... mitt tips!!

  • bonwen

    Ungefär

    Hej

    Såg på platsbanken att ni sökte Ekonom/Administratör [eller vad det nu kan tänkas handla om].
     
    Anmäler härmed mitt intresse.
     
    Bifogat finner ni ett personligt brev med mer information om mig samt CV.
     
    Hoppas ni kan ha mig i åttanke.
     
    Med vänliga hälsningar
     
    Namn.

Svar på tråden Vad skriver ni i mailet när ni söker jobb?