• Kontra

Potatis i hink

Tänkte testa att sätta lite potatis i hink i år. Så jag jag har lite funderingar kring det. Visst kan man odla dem inne nu och sen sätta ut dem när det inte är frost? Alltså ha kvar dem i hinken hela tiden så klart. Sen eftersom många har dem på balkongen så antar jag att man inte måste ha dem växthus? 

Kanske ska tillägga att jag bor i Östersund, Jämtland.
    Tacksam för hjälp
  • Svar på tråden Potatis i hink
  • ALJO

Jo visst är det så. Du lägger 10 cm jord i botten på hinken, i med potatisen (eller två) på med lite jord, och sedan fyller du på mer varftefter potatisarna växer. Inte för varmt, och ljust, sedan sätter du ut hinken när frostnätterna är över, gärna med en fiberduk över plantan. Men jag kan tala om att så värst mycket potatisar blir det inte per hink, så räkna inte med några dunderskördar.

• Mellen73

Jag har en bigbag som jag tänkte odla potatis i, har också sett att de säljer odlingspåsar på ikea, kanske kan vara ngt istället för hink?

• Kontra

Tack för svar! Nej nån jätteskörd förväntar jag mig inte, testar mest bara för att det är kul. Jag ska göra ett riktigt potatisland, men inte än då vi ska göra om hela tomten om ett år eller två. Och jag vill ha potatis i år haha, så jag testar lite. Ska kolla upp odlingspåsarna. 

Svar på tråden Potatis i hink