• NY gift

Ni som har barn som haft Feberkramp - erfarenheter

USCH vår 1årige son fick feberkramp i bilen. Ambulans tillkallades och han blev inlagd för observartion. Nu är jag nästintill hysterisk då hans temp gick upp lite ikväll och han verkade slö och apatisk innan han somnade, vilket är mycket ovanligt.

När man läser om feberkramp står det ryckningar i armar och ben samta att huvudet böjer sig bakåt. Då vår son satt i bilstolen var jag inte så observant på hur armar och ben rörde sig. Men det jag såg var att hans huvud ryckte åt höger hela tiden. Nu undrar jag varför det itne står något om huvudryckningar i beskrivningarna om feberkramp.

Ni som har barn som haft feberkramp. Har inte huvudet också rört sig i krampen??
    Jag tror ju givetvis att det är nåt allvarligt fel... mer än feberkramp.. Man blir lite noijig när det är ens egna barn..

• Svar på tråden Ni som har barn som haft Feberkramp - erfarenheter
  • LisetteWernholm
    NY gift skrev 2010-04-06 21:56:07 följande:
    USCH vår 1årige son fick feberkramp i bilen. Ambulans tillkallades och han blev inlagd för observartion. Nu är jag nästintill hysterisk då hans temp gick upp lite ikväll och han verkade slö och apatisk innan han somnade, vilket är mycket ovanligt. När man läser om feberkramp står det ryckningar i armar och ben samta att huvudet böjer sig bakåt. Då vår son satt i bilstolen var jag inte så observant på hur armar och ben rörde sig. Men det jag såg var att hans huvud ryckte åt höger hela tiden. Nu undrar jag varför det itne står något om huvudryckningar i beskrivningarna om feberkramp. Ni som har barn som haft feberkramp. Har inte huvudet också rört sig i krampen??Jag tror ju givetvis att det är nåt allvarligt fel... mer än feberkramp.. Man blir lite noijig när det är ens egna barn..
    Hej!
    Vår dotter fick sin första feberkramp i maj -08. Tempen tvärsteg och vi ringde 112, hon blev alldeles blå och ben och armar var stela samt huvudet var böjt åt vänster med stel blick. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv, jag trodde mitt barn skulle dö!
    Nu snart två år senare, har Emilia haft 5 kramper till, men som ej varit i samband med feber, det har varit kramper som bara kommit utan någon förvarning. Läkarna gjorde en ordentlig undersökning och vi låg kvar på sjukhuset som längst 7 dagar. Emilia fick bla göra en MR undersökning. Vilket inte visade någonting. Läkarna har därför sagt att orsaken till att vår dotter får kramper beror troligtvis på att hon är lättstressad, kan få kramp innan hon bli sjuk, när det är för mycket liv och stoj runt henne. Därför beslöt vi att ha henne hemma från dagis, sa upp platsen och nu har hon varit krampfri över 1 år.
    Hon och hennes lillebror ska dock få börja hos dagmamma till hösten är det tänkt om allt går bra.

Hur hög temp fick din son när han fick sin kramp? Hur mår han nu? Vad sa läkarna?
    Förstår hur du känner, Emilia fick börja sova i vårt rum igen efter hennes första kramp, vi köpte en babyvakt med monitor och jag sprang konstant in till henne när hon låg och sov och hade varit tyst en stund. Vi har inte vågat åka längre turer med bil eller något annat då vi alltid velat vara nära ett sjukhus om ngt skulle hända.
    Även fast det gått över 1 år nu så är jag rätt nojig, vågar inte lämna bort henne längre stunder och absolut inte sova över.
    Du kan gärna skriva i min mejl om du vill sen..

Hoppas ni slipper mer kramper, det är fruktansvärt att vara med om det.
    MVH/ Lisette
  • Vasen

Min snart 5 årige son hade sin andra feberkramp nu för ett par dagar sen. Hans huvud ryckte åt olika håll, inte bara bakåt. Han stod i duschen när han plötsligt föll ihop och krampade, sen var han borta tills vi kom in på sjukhuset. Väl där hade febern stigit till 41,2 grader och han hallucinerade och yrade när han var vid medvetande. Han kände inte igen mig, skrek efter sin riktiga mamma istället, trodde att utrustning i akutrummet var krokodiler och att sköterskorna var hönor som bet honom. Den första feberkrampen fick han för ca 2 år sedan, och då var det likadant.

Av läkaren den här gången fick jag veta att feberkramp är normalt mellan 6 mån- 5 år, och i vårt landsting görs inte så mycket om barnet under den tiden får feberkramp två gånger. Om det händer en tredje gång, eller senare än vid 5 års ålder görs en utredning om det är något annat än feberkramp. Också om det inte rycker symetriskt eller om barnet är medvetslöst under mer än en halvtimme efter krampen kan de börja undersöka om det är något annat än feberkramp. Vi blev erbjudna utredning eftersom sonen är på gränsen i ålder.

Man känner sig ju så gräsligt hjälplös när ens barn bara försvinner. Men det är tydligen vanligt och ska ju vara ofarligt om än riktigt dj-vla skrämmande. Förra gången fick vi veta att vi kunde stanna hemma om han skulle få kramp en gång till och gå till vårdcentralen några dagar senare för uppföljning, men det fanns ju inte ens på kartan när han började krampa denna gång.

• Busemma

Hej!
    Hoppar in här.
    Min son hade sin 3:e i natt. Först nu har de skickat en remiss till att göra ett Eeg. Och då fick jag stå i mig att träffa en neuroläkare, annars så hade de bara skickat hem mig med kramplösande medicin.

Han fick sin första i januari, andra (är inte säker) fick han för en månad sedan då vaknade jag av att han skrek och när jag kommer in till honom på hans rum så är han frånvaro och så en i natt.

• Jaijen

Hej,
    Min dotter fick feberkramper för ca 1 månad sen när hon var 10 månader gammal!
    Hon hade 40,5 grader i feber på söndagen och på natten var hon så jääkla het och hon fick sova i min säng och jag vädrade i resten av lägenheten för att få det lite kyligare. Jag kunde inte sova alls den natten. Observerade att han började skaka och rycka  lite i kroppen och ringde 1177. Dom sa bara att det var normalt när barn hade så hög feber. Sedan på förmiddagen så börja hon krampa riktigt ordenltigt. Det tog ett tag innan jag fatta att hon krampa för jag blev så chockad. Men jag ringde till 112 och dom skicka 2 ambulanser. När jag pratade med sjuksköterskan i telefon så gav hon mig direktiv vad jag skulle göra. Fukta en blöt handuk och lägga om henne och ta av alla kläder, så gick vi ut på balkongen. Det var oktober så det var ganska kyligt.
    Det enda som var så jäkla konstigt var att kramperna höll i sig i nästan 15 minuter!
    Själva kramperna var bara i benen och armarna och huvudet bara hängde bakåt och hon va medvetslös.

På akuten sen tog dom blodprover men det visade ingenting, sedan gjorde dom ett EEG för att kolla så inte hjärnan tog skada. Men det var ingen fara.
    Vi fick med oss Stesolid att ge om hon får kramper igen.

Ruggig upplevelse och febern höll i sig i 17 dagar!!

• FamiljenBerger

Hej på er feberkrampsföräldrar.

Kan bara säga att det är otroligt "skönt" om man kan säga så att läsa att man inte är ensam i det här.

Min 2,5 åriga son fick feberkramp nu i tisdags och jag kan bara hålla med om att det är det mest skrämmande jag har varit med om och jag var mer än säker på att han dog i min famn.

Benjamin har haft en lättare feberkramp när han var precis över året men den var inte alls lika intensiv som nu, kändes inte heller som att man tog mig på allvar på sjukhuset den gången när vi kom in med honom efteråt och vi fick åka hem igen utan någon information om vad som egentligen hade hänt.

I tisdags hade jag Benjamin hemma från dagis eftersom han hade haft 40 graders feber i 1½ dag utan uppehåll, febernedsättande gjorde inte honom helt feberfri.
    Han var flåsig på natten och hyperventilerade men det ledde inte till någon kramp då. På morgonen när han vaknade var han helt feberfri och lekte som vanligt och var pigg och glad och visade ingen tendens överhuvudtaget på att vara sjuk.

Jag höll på att plocka undan lite när Benjamins 6 åriga syster kommer och säger att Benjamin är konstig och jag hittar då honom liggandes på golvet krampandes...jag förstod inte först vad det var som hände, jag vet att jag skrek, kollade hans luftvägar, ringde 112.
    Han såg ut som en guldfisk på torra land som låg och tjippade efter andan, han var liksom stel som en pinne på vänster sida medan han ryckte mer i den högra...hans huvud var spänt bakåt i en onaturlig ställning och han blev snabbt blå.

Under tiden som jag ringde 112 och skrek att mitt barn dör så blev jag tillsagd att blåsa luft i honom eftersom jag upplevde det som att han slutade andas helt...nu kan jag inte svara på om han gjorde det eller inte för jag vet inte vad jag har gjort och inte gjort under hans kramp för jag var bara helt hysterisk.

Ambulansen var på plats på bara några minuter och då var krampen över, Benjamin var totalt avslappnad och låg och snarkade högljutt.
    Vi fick stanna en natt på sjukhuset och har nu fått tid till sömn-eeg.

Benjamin sov i ett par timmar efter att det hade hänt men när han vaknade var han lika pigg som vanligt, som om ingenting hade hänt.

Jag däremot är helt förstörd och likaså hans syster som hittade honom. Vi var så säkra på att han höll på att dö. Jag vet inte hur jag ska klara av att lämna honom på dagis eller låta någon passa honom överhuvudtaget.
    Jag är så rädd!! Jag gråter hela tiden och kan inte släppa bilden eller panik känslan.
    Han sover nu inne hos oss för vi vågar inte låta honom vara ensam, vet inte hur jag ska våga släppa taget någonsin igen.
    Hans storasyster vågar inte vara ensam i vardagsrummet där det hände för hon bli också påmind och gråter mycket.

Hur gör ni andra när era barn får kramp? Läkarna säger att barnet klarar av det själv och att när krampen släpper så fungerar kroppen igen...men ingen förälder kan ju stå och se på och inte göra något när man tror att ens barn dör! Man är ju bara så maktlös!

Är det någon som har erfarenhet av Stesolid som jag har läst att många får utskrivet för att hämma krampen?
    Biverkningar? Effektivitet?

Vår läkare ville inte skriva ut det till oss eftersom inte krampen var så långvarig men jag kan personligen tycka att det hade varit skönt att ha hemma...skulle han få det igen så vet man ju inte hur länge det varar nästa gång och även om ett par minuter i kramp inte är lång tid så känns det som en evighet för den som måste stå och titta på..

• WoJ

Hej.
    Har en pojk som är 4 år idag och har inte haft feberkramper på över ett år nu tack och lov!! Han har haft ca 4-5 kramper sen han va 1år och det är det värsta jag någonsin varit med om!! =( Trodde att han skulle dö första gången innan vi visste va det var. Har blivit gaska hysterisk även dom andra gångerna han har fått kramper. Ser så himla otäckt ut. Ca 4 min har kramperna varit när dom varit som längst. Han har blivit blå om läpparna och varit okontaktbar och krampat med armar och ben.  Stesolid har vi fått med oss hem från akuten när vi varit där men har aldrig använt det. Jag känner igen  mig i väldigt mycket  som ni andra skriver här och det känns bra att läsa om andras erfarenheter. För det är verkligen fruktansvärt att se sitt lilla barn utsättas för kramper. Förhoppningsvis har kramperna försvunnit nu när han börjar bli lite större!!! Får hålla tummarna för det iaf!

Frida

• fantasifoster

Skönt att läsa att man inte är ensam om det hela. Min son har nog haft ett tiotal feberkramper, om inte mer. Jag tappade räkningen när det kom upp mot en 6-7 stycken. Han är tydligen väldigt känslig när febern stiger. Men det är inte alla gånger han haft hög feber när han haft kramper. Allt började samma vecka som han fyllde 1 år. Och nu fyller han 3 år om två månader. Har levt i stor skräck dessa två åren som gått.

Den jobbigaste gången var såklart första gången, då jag inte visste vad det var som hände. Sedan en gång ringde dom från dagis, och sa att det var något fel på sonen, men dom visste inte vad. Har nog aldrig tagit så kort tid att ta sig till dagis. Väl där såg jag på en gång vad det rörde sig om. Men mitt hjärta slutade slå för en liten stund. Den gången krampade han över 15 minuter.

Vi har gjort ett antal EEG undersökningar, som egentligen inte gjort oss klokare. Det sista han gjorde i somras, visade vissa störningar men ändå normalt.

Nu har han krampat lite för mycket tycker dom, så vi ska få göra ännu en EEG undersökning. Och läkaren ville ha en sådan som mäter över ett helt dygn för att kunna hitta avvikelser om det nu finns några. För att sömnEEG är under så kort tid så det är inte säkert dom hinner snappa upp avvikelser om det finns. Så vi väntar på kallelse för att se vilken sorts EEG det blir.

Min son får oftast feberkramper då han har bakterier i kroppen, tex öroninflammation eller halsfluss. 9 gånger av 10 har det berott på någon av dessa två när han haft kramper. Och allt som oftast har det varit öronen som utlöst det hela. Och öroninflammationer får han jättelätt. Så nu nästa vecka ska han få operera in rör i öronen. Och jag håller tummar och tår för att han kommer få slippa kramperna efter det.

Oj, vad mycket jag skrev. Kanske inte är någon som orkar läsa ;) 

• cattitude

det är så skönt att läsa om andra i samma situation, vår son hade sin första när han var knappt 2 månader....jag var övertygad om att han håll på att dö, så jag stängde av mig och gick iväg panik slagen medans min sambo och hans syster försökte lista ut vad som håll på att hända. hysterisk som jag var och förbannad hade jag lust att slå ihjäl dem då dem ville avvakta med att ringa 112 i ett sånt läge.
    Nu snart 6 år sen och hel rad med feber kramper tror vi att han är helt fri från det....nu var det sist två år sen han fick sig en så vi hoppas att det är väck.
    han reagerar vid minsta feber grad, vid öroninflammation oxå. en gång håll det på att sluta illa då han sov på magen och krampande, nåt sa till mig att kolla till honom o då hittade jag honom där i ett fruktansvärt läge....
    vad jag har förstått går det över i skolåldern, är det nån som vet nåt annat? 

• gedansk

Hej

Mina barn har inte haft feberkramper dock min bror när han var liten. Det var så pass många feberkramper att han blev inlaggd på sjukhus. Min mamma berättade att så fort han tempade över 38,4 så började han krampa. En av min brorsbarn fick också en del kramper. Vad jag har förståss på min bror är att han gav snabbt alvedon vid minsta feber när hans son var liten då den steg så snabbt. det min mamma berättade var att det kunnde se hemskt otäckt ut.
    Hoppas att det ordnar sig
    mvh jeanette

• Konvaljen

Min son på 17 månader fick feberkramp för första gången på julafton. Fy fan! Ambulansen körde fel och krampen höll i sig i åtminstone 15-20 minuter. Otäckaste jag varit med om!

• Sophia83

Hej!

Läste era inlägg om feberkramper.

Och min yngsta son som är tvilling han var 10 månader när han fick sin första feberkramp, då blev jag livrädd han blev matad av sin mormor i sin barnstol och började skaka plötsligt hela han och sen slutade andas ett ögonblick och vi ringde 112 och fick åka ambulans till sjukhuset för observation över natten. Då varade krampen bara några minuter som kändes som en evighet! 

Hans andra feberkramp fick han i sommras då var han 2,5 år. Han badade i bakaret med sin tvillinsyster och plötsligt började han att vara helt stilla och höll på att sjunka och jag drog upp honom och ögonen rullade liksom och när han kom upp så blev halva kroppen förlammad ett tag. Jag visste inte var det var med honom och han låg där i min famn och var helt själv just då. men fick tag i min mobiltelefon och ringde 112 och ambulans var på väg. men innan dom kom så hade han kvicknat till och dom kollade till honom lite bara.

Så tydligen kan feberkramper verkligen vara helt olika! Men nu är jag jätte nervös att han ska få det igen så fort han får feber då han alltid får så hög feber. Så jag har feberkramp medicin med mig överallt till dagis osv!

Hälsningar Fia!             

Svar på tråden Ni som har barn som haft Feberkramp - erfarenheter