• minimalin

TIPS för att få vardagen att gå ihop!

Som ensamstående tvåbarnsförälder så skulle jag behöva få mer inspiration och tips på hur jag får ihop vardagen.
    Hur hinner man med allt ifrån att klippa tånaglarna på barnen till att dammsuga bilen?

Uppenbarligen har jag klarat det hittills, men jag känner att jag är i en liten formsvacka nu och i behov av lite dialog med andra ensamstående som vet hur det verkligen är!

Så kom gärna med tips och trix! :)

Liv och John - znuzen.blogg.se
  • Svar på tråden TIPS för att få vardagen att gå ihop!
  • FrökenKanSjälv

Jag har sänkt mina ambitioner. Nagelklippning måste ju göras, men dammsuga bilen gör jag max en gång om året. Jag har tränat mina barn på att akta sig för dammråttorna så att de inte blir bitna i tårna.

• Curlingmorsan

Min vardag funkar inte om jag inte planerar och förbereder. Jag blir lätt "smått hysterisk" när jag är stressad och barnen bråkar och gnäller.  Så varje kväll lägger jag fram varsin hög med kläder till barnen på vardagsrumsbordet. Innan hade jag och dottern massa bråk om vad hon skulle ha på sig men nu har hon lärt sig att det är det som ligger på bordet som gäller. Visst kan hon gnälla och bråka ändå men det går betydligt bättre än innan. Den här veckan provade vi dessutom att använda "belöningstavlor". Blev tipsad om det  och tänkte att jag måste ju iaf prova, och det har funkat jättebra. Vi gjorde varsin "tavla" till barnen med deras namn på, varje morgon när de har tagit på sig kläderna utan gnäll och bråk så har de fått klistra fast en blomma på tavlan. Så kom vi överens om att när de satt fast alla 4 blommorna som vi gjort så ska vi baka en kaka på lördag och ha picknick. Det har gått kanonbra, har bara varit gnäll med dottern en morgon, men efter lite "hot" om att hon inte skulle få klistra någon blomma så tog hon snabbt på sig. {#lang_emotions_smile} 

Ebba & Felix mamma
  • minimalin
    FrökenKanSjälv skrev 2010-04-07 22:08:48 följande:
    Jag har sänkt mina ambitioner. Nagelklippning måste ju göras, men dammsuga bilen gör jag max en gång om året. Jag har tränat mina barn på att akta sig för dammråttorna så att de inte blir bitna i tårna.
    Jag börjar få lite ångest över att jag inte städat bilen och att dammråttorna frodas.. men är ju medveten om att man inte kan fixa ALLT när man är ensamstående.
    Städning av ex. toaletterna går ju alltid före att dammsuga under sängen ;)
  • minimalin
    Curlingmorsan skrev 2010-04-08 21:06:01 följande:
    Min vardag funkar inte om jag inte planerar och förbereder. Jag blir lätt "smått hysterisk" när jag är stressad och barnen bråkar och gnäller.  Så varje kväll lägger jag fram varsin hög med kläder till barnen på vardagsrumsbordet. Innan hade jag och dottern massa bråk om vad hon skulle ha på sig men nu har hon lärt sig att det är det som ligger på bordet som gäller. Visst kan hon gnälla och bråka ändå men det går betydligt bättre än innan. Den här veckan provade vi dessutom att använda "belöningstavlor". Blev tipsad om det  och tänkte att jag måste ju iaf prova, och det har funkat jättebra. Vi gjorde varsin "tavla" till barnen med deras namn på, varje morgon när de har tagit på sig kläderna utan gnäll och bråk så har de fått klistra fast en blomma på tavlan. Så kom vi överens om att när de satt fast alla 4 blommorna som vi gjort så ska vi baka en kaka på lördag och ha picknick. Det har gått kanonbra, har bara varit gnäll med dottern en morgon, men efter lite "hot" om att hon inte skulle få klistra någon blomma så tog hon snabbt på sig.  
    Jag gick COPE utb. och fick lära mig om belöningssystem osv men har inte använt det överdrivet mycket.. glömmer alltid bort när jag ska använda dom och har ingen struktur för det.
    Men man kan ju även välja ut 1-3 st saker och ex. ge dom en stjärna om de klär på sig när de ska på dagis...
    Tycker att konflikter kring ex påklädning är extremt energikrävande!

Annars så är jag inte höjdare på förberedelse heller.. ska försöka att fixa matschema nu för det har jag kört med förut och det var superbra att använda!
  • plommonstoppet

jag har städ/tvättdag en dag i veckan. det funkar,och barnen hjälper till med det dom kan.

• minimalin
    plommonstoppet skrev 2010-04-09 21:50:28 följande:
    jag har städ/tvättdag en dag i veckan. det funkar,och barnen hjälper till med det dom kan.
    Här tvättas det regelbundet, men det blir liksom aldrig "klart"... ALLTID working progress... men städdag skulle jag behöva typ varje söndag så man verkligen dammsög, torkade golven osv. Nu blir det lite hela tiden eftersom det blir stökigt så snabbt. Kan inte låta det vara men hinner ju inte städa undan allt heller... ännu en working progress ;)
  • plommonstoppet
    minimalin skrev 2010-04-09 21:57:42 följande:
    Här tvättas det regelbundet, men det blir liksom aldrig "klart"... ALLTID working progress... men städdag skulle jag behöva typ varje söndag så man verkligen dammsög, torkade golven osv. Nu blir det lite hela tiden eftersom det blir stökigt så snabbt. Kan inte låta det vara men hinner ju inte städa undan allt heller... ännu en working progress ;)
    hur gamla är dina barn? kan dom hjälpa till med något? städa fixar man att göra en dag i veckan,det är skillnad på skitigt och stökigt.   mina barn får städa sitt rum själva och plocka undan småsaker,dom får plocka bort efter sej själva efter maten och skölja av det,samt lägga smutskläder i tvättkorgen. sånt underlättar mycket när man är själv.
  • minimalin
    plommonstoppet skrev 2010-04-09 22:12:38 följande:
    hur gamla är dina barn? kan dom hjälpa till med något? städa fixar man att göra en dag i veckan,det är skillnad på skitigt och stökigt.   mina barn får städa sitt rum själva och plocka undan småsaker,dom får plocka bort efter sej själva efter maten och skölja av det,samt lägga smutskläder i tvättkorgen. sånt underlättar mycket när man är själv.
    Dom är 5 och 2 år gamla.. Jag försöker få dom att göra småsaker själva, ex. plocka bort om de ätit  något, pysslat, bytt kläder och städa rummen, men det är verkligen svårt att få dom tillräckligt motiverade. Nu städade min dotter sitt rum innan påsk men först vägrade hon... jag fick säga till henne att hon inte fick kartan till påskägget om hon inte gjorde det och hon grät och skrek i timmar, tills hon gav upp och städade undan allt på typ 10 min. Så det är liksom själva maktkamperna som hindrar "samarbetet" många ggr, för de kan göra MYCKET själv... mycket mer än vad jag tror ibland.

Jag måste nog också lära mig se skillnad på det som är skitigt och stökigt...
  • plommonstoppet
    minimalin skrev 2010-04-09 22:20:07 följande:
    Dom är 5 och 2 år gamla.. Jag försöker få dom att göra småsaker själva, ex. plocka bort om de ätit  något, pysslat, bytt kläder och städa rummen, men det är verkligen svårt att få dom tillräckligt motiverade. Nu städade min dotter sitt rum innan påsk men först vägrade hon... jag fick säga till henne att hon inte fick kartan till påskägget om hon inte gjorde det och hon grät och skrek i timmar, tills hon gav upp och städade undan allt på typ 10 min. Så det är liksom själva maktkamperna som hindrar "samarbetet" många ggr, för de kan göra MYCKET själv... mycket mer än vad jag tror ibland. Jag måste nog också lära mig se skillnad på det som är skitigt och stökigt...
    men det är enkelt. lyft på en leksak,liggen den på en fet dammråtta eller i en grushög är det skitigt,men är det bara ett golv under är det stökigt. ;)  maktkamperna ja...oooh,dom älskar vi. jag vet faktiskt inte hur jag har löst det,ibland har man fått stånga pannan blodig mot väggen. jag har nog kört med rumsarrest,"du kommer bara ut från rummet om du ska äta eller gå på toa om inte rummet är städat." fast man måste nog vara med och hjälpa till lite för att få igång det,och kanske uppmuntra med en frukt eller sväng till parken,samt myyyycket beröm. smutstvätten kan de ju vara kul att kasta prick i tvättkorgen med,de borde dom gilla. =)
  • minimalin
    plommonstoppet skrev 2010-04-09 22:28:19 följande:
    men det är enkelt. lyft på en leksak,liggen den på en fet dammråtta eller i en grushög är det skitigt,men är det bara ett golv under är det stökigt. ;)  maktkamperna ja...oooh,dom älskar vi. jag vet faktiskt inte hur jag har löst det,ibland har man fått stånga pannan blodig mot väggen. jag har nog kört med rumsarrest,"du kommer bara ut från rummet om du ska äta eller gå på toa om inte rummet är städat." fast man måste nog vara med och hjälpa till lite för att få igång det,och kanske uppmuntra med en frukt eller sväng till parken,samt myyyycket beröm. smutstvätten kan de ju vara kul att kasta prick i tvättkorgen med,de borde dom gilla. =)
    Brukar stänga igen dörren och säga att hon kan komma ut när hon är färdig, men det funkar inte.. hon börjar bara leka då.. hon vill inte städa och segar ut på det tills jag ger upp, och när jag inte gör det blir det maktkamper i flera timmar.
    Jag tror jag får byta ut tråkiga sysslor mot belöningar & andra trevliga saker som de tar förgivet.
    Börjar jag städa en liten pinal sätter hon på tvn och tittar på typ ;) Och sonen börjar riva ut allt som både jag och min dotter städat ihop.
  • plommonstoppet
    minimalin skrev 2010-04-09 22:32:51 följande:
    Brukar stänga igen dörren och säga att hon kan komma ut när hon är färdig, men det funkar inte.. hon börjar bara leka då.. hon vill inte städa och segar ut på det tills jag ger upp, och när jag inte gör det blir det maktkamper i flera timmar. Jag tror jag får byta ut tråkiga sysslor mot belöningar & andra trevliga saker som de tar förgivet. Börjar jag städa en liten pinal sätter hon på tvn och tittar på typ ;) Och sonen börjar riva ut allt som både jag och min dotter städat ihop.
    ta bort det hon gillar då? de hände att ja drog in på te.x bolibompa för mina barn. eller locka med en film när det är klart?
Svar på tråden TIPS för att få vardagen att gå ihop!