plommonstoppet skrev 2010-04-09 22:28:19 följande:
men det är enkelt. lyft på en leksak,liggen den på en fet dammråtta eller i en grushög är det skitigt,men är det bara ett golv under är det stökigt. ;) maktkamperna ja...oooh,dom älskar vi. jag vet faktiskt inte hur jag har löst det,ibland har man fått stånga pannan blodig mot väggen. jag har nog kört med rumsarrest,"du kommer bara ut från rummet om du ska äta eller gå på toa om inte rummet är städat." fast man måste nog vara med och hjälpa till lite för att få igång det,och kanske uppmuntra med en frukt eller sväng till parken,samt myyyycket beröm. smutstvätten kan de ju vara kul att kasta prick i tvättkorgen med,de borde dom gilla. =)
Brukar stänga igen dörren och säga att hon kan komma ut när hon är färdig, men det funkar inte.. hon börjar bara leka då.. hon vill inte städa och segar ut på det tills jag ger upp, och när jag inte gör det blir det maktkamper i flera timmar.
Jag tror jag får byta ut tråkiga sysslor mot belöningar & andra trevliga saker som de tar förgivet.
Börjar jag städa en liten pinal sätter hon på tvn och tittar på typ ;) Och sonen börjar riva ut allt som både jag och min dotter städat ihop.