• TwistedSister

inskolning förtroende separationsångest

Håller på att skola in min dotter på förskola, om man nu ens kan kalla det att skola in. Kommer ingen vart med detta.
    Jag har dåliga erfarenheter av förskola sedan tidigare då jag har ett äldre barn som blev mobbad på förskolan utan att personalen gjorde nåt och han rymde därifrån vid ett tillfälle utan att de ens märkte att han saknades. Jag berättade det för personalen på denna förskolan att jag hade anledning att tycka det kändes jobbigt men jag kände bara att de inte lyssnade alls.
    Sen var vi där första dagen tillsammans i en timme, sen redan andra dagen tyckte de att jag skulle gå ifrån och lämna henne. De sa då att jag skulle smyga ut medan hon lekte och sätta mig i personalrummet och jag tyckte det kändes helt fel att smyga men litade på dem då de ju haft hand om fler inskolningar än mig. Men sen när jag hört mig för har jag fått höra att man ska absolut aldrig smyga ut utan säga hejdå tydligt. Efter detta blev hon jätterädd att jag skulle gå (såklart) och jag har inte kunnat lämna rummet utan hon gråter efter det, även hemma.
    Sen skulle jag lämna henne tredje dagen och hon grät och fjärde dagen kunde jag inte lämna henne då hon bara velat sitta i mitt knä hela tiden sen första gången jag lämnade henne. Då blev personalen sur att jag inte ville gå och sa att det är mitt fel att hon gråter för att jag är orolig och att hon aldrig kommer bli inskolad.

Så tyckte jag att jag skulle vara med en vecka så att hon får lära känna dem lite i lugn och ro innan jag lämnar henne där för det blev så fel från början. Ville ju att hon skulle se dagis som något roligt, inte hemskt att man blir lämnad där. Ja då var de jättesura, speciellt en av dem och sa att det aldrig skulle gå då. Så hon vägrade att prata med min dotter eller lära känna henne så länge jag är där och tycker att hon ska ta det när jag går. Har fått ringa jobbet å säga att jag inte kan komma som jag skulle och nu har vi vart där tillsammans hela förra veckan och idag å blir bara totalt ignorerade ingen personal pratar med oss och de vill inte försöka lära känna min dotter när jag är där fast det var det som var poängen att de skulle lära känna henne medan hon visste att jag fanns kvar som trygghet. Nu känner jag inget som helst förtroende för personalen och jag gråter varje dag när vi har gått därifrån (medan dottern sover middag) och blivit ignorerade i en å en halv timme å det är meningen att jag ska lämna mitt barn där på måndag och gå till jobbet efter tre veckors inskolning och hon bara gråter om personalen råkar gå åt hennes håll.

Jag har läst att det är bra att lämna över inskolningen till någon annan om man har separationsångest, men nu har jag ingen att lämna över till. Känner bara att bemötandet som vi fått där varit helt kasst och inte fått mig att känna mig tryggare direkt och jag vet inte ens vem som är ansvarig för hennes inskolning för det har vart olika varje dag och nu är det ju ingen då eftersom de bara låtsas som vi inte är där. Hur går man vidare ur den här sitsen? Hur skulle du göra?
    Har absolut funderat på att byta förskola men med den kön som är lär det inte bli inom det snaraste hon får plats. Dagmamma finns inte en enda häromkring annars hade det givetvis varit mitt förstaval. Någonstans måste tösen vara när jag jobbar och jag har noll förtroende för de som blivit tilldelade uppgiften.

• Svar på tråden inskolning förtroende separationsångest
  • mariaheterjag

Jag är förskollärare och tycker det låter som pedagogerna på din dotters förskola beter sig sjukt oproffsigt. Som du själv vet så nej man ska aldrig "smyga" iväg under inskolningen (eller annars), det är jätteviktigt med ett tydligt avsked och precis som din dotter gjorde då kan barnen annars börja "vakta" på föräldern och oroa sig för att han eller hon plötsligt ska försvinna. Låter även som ett väldigt konstigt resonemang att de inte vill ta kontakt med din dotter så länge du är där!? Hur ska din dotter bli trygg med dem om de ingnorerar er den tid ni är där? Ärligt talat jag skulle nog se min om efter en annan förskola Ts...

• TwistedSister

Jag pratade med förskoleläraren idag en stund när vi kom, anledningen var att jag nämnt för en på andra avdelningen att jag tyckte ingen tog sig an min dotter, så hon ville prata med mig om det.
    Då sa jag att jag hade hört av flera, däribland min väninna som är förskolelärare att man aldrig ska smyga iväg. Undrade varför de gör så på denna förskola. Sen sa jag att jag skulle vilja lägga upp en plan för hur inskolningen ska gå till för jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller vad de har tänkt sig osv.

Då sa hon att min dotter är inte precis den första unge som skolas in och att man GÖR såhär (smyger iväg) och jag ska inte bry mig om vad andra säger det är skitsnack och jag vet ingenting. Sen förklarade hon att hon jobbat inom barnomsorgen sen 1986 och att hon inte bryr sig om vad jag säger det är min dotter som ska skolas in inte jag!

Då tog jag min dotter och gick.

Så nu utan barnomsorg och min chef förväntar mig tillbaka på jobbet på måndag. Jag ska ringa till hon som har hand om förskolekön här men kan inte just nu för jag bara gråter.

• mariaheterjag

Låter som en hemsk förskollärare! Var glad att du upptäckte det direkt innan dottern skolats in. Skulle aldrig vilja ha mitt barn på den förskolan. Men förstår att du är i en väldigt jobbig sits nu Ts... hoppas hon som har hand om förskolekön förstår och att ni kan få en ny plats snabbt. Tycker nästan du ska ringa och prata med förskolechefen också och berätta hur du blivit bemött sådär får det inte gå till.

• Ilsa
    TwistedSister skrev 2010-04-07 09:51:33 följande:
    Jag pratade med förskoleläraren idag en stund när vi kom, anledningen var att jag nämnt för en på andra avdelningen att jag tyckte ingen tog sig an min dotter, så hon ville prata med mig om det. Då sa jag att jag hade hört av flera, däribland min väninna som är förskolelärare att man aldrig ska smyga iväg. Undrade varför de gör så på denna förskola. Sen sa jag att jag skulle vilja lägga upp en plan för hur inskolningen ska gå till för jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller vad de har tänkt sig osv. Då sa hon att min dotter är inte precis den första unge som skolas in och att man GÖR såhär (smyger iväg) och jag ska inte bry mig om vad andra säger det är skitsnack och jag vet ingenting. Sen förklarade hon att hon jobbat inom barnomsorgen sen 1986 och att hon inte bryr sig om vad jag säger det är min dotter som ska skolas in inte jag! Då tog jag min dotter och gick. Så nu utan barnomsorg och min chef förväntar mig tillbaka på jobbet på måndag. Jag ska ringa till hon som har hand om förskolekön här men kan inte just nu för jag bara gråter.
    Hurra för dig som tog tag i saken och tog din dotter därifrån. Om du framför dina skäl på ett konkret och sakligt sätt så hoppas jag att det blir lättare för dig att hitta en ny plats, på ett bättre ställe. 
    Själv sitter jag nu i ett läge där jag känner mig nödgad att flytta min dotter från en skola som aldrig varit särskilt bra, men som min dotter gått i under ett år och fäst sig vid vänner och personal. Svårt. Önskar att jag gjort som du och vågat lyssna på mina instinkter och ta min dotter och gå. Men det är alltid svårt att tro sig veta bättre än människor som har erfarenhet sedan 1986..
  • Fe73

COOLT att du tog dottern och gick. Bra gjort!
    Du skall gå vidare med detta tycker jag...ring rektorn.
    Detta är ju nästan så tidningarna skulle få reda på det.

Blir oerhört ledsen av att höra hur man kan bli behandlad på förskolan.

• Hej och Hopp

Men vilket otroligt dåligt bemötande!
    Jag håller med övriga - bra att du tog henne därifrån! Jag är också förskollärare och tycker att det är självklart att man inte ska smyga därifrån - men jag förstår att du gjorde det när de som ska vara proffs sa det till dig. Även om nu den här förskolan tror på den metoden så ska de ju absolut inte bemöta dig och ditt barn på det sättet.
    Nej, makalöst dåligt tycker jag!

En fundering - känner personalen någon från ditt äldre barns förskola kanske? Kanske har de en förutfattad bild av dig om du kom på kant med de förra pedagogerna. Inte för att det på något sätt ursäktar dem om det nu skulle vara så, men jag fick bara den tanken!

• TwistedSister
    Ilsa skrev 2010-04-07 13:40:08 följande:
    Hurra för dig som tog tag i saken och tog din dotter därifrån. Om du framför dina skäl på ett konkret och sakligt sätt så hoppas jag att det blir lättare för dig att hitta en ny plats, på ett bättre ställe.  Själv sitter jag nu i ett läge där jag känner mig nödgad att flytta min dotter från en skola som aldrig varit särskilt bra, men som min dotter gått i under ett år och fäst sig vid vänner och personal. Svårt. Önskar att jag gjort som du och vågat lyssna på mina instinkter och ta min dotter och gå. Men det är alltid svårt att tro sig veta bättre än människor som har erfarenhet sedan 1986..
    Förstår att det blir jobbigt att flytta från kompisar och så men hon kan kanske träffa dem ändå efter skoltid? Lycka till och hoppas ni får det bättre på ny skola.
    Jag tycker också det är svårt det där att lyssna på sina instinkter för det känns som man är hysterisk, typ, och målar fan på väggen. Men jag tycker jag har börjat lära mig nu med andra barnet att känns det fel så är det inte rätt.
  • TwistedSister
    mariaheterjag skrev 2010-04-07 13:31:47 följande:
    Låter som en hemsk förskollärare! Var glad att du upptäckte det direkt innan dottern skolats in. Skulle aldrig vilja ha mitt barn på den förskolan. Men förstår att du är i en väldigt jobbig sits nu Ts... hoppas hon som har hand om förskolekön förstår och att ni kan få en ny plats snabbt. Tycker nästan du ska ringa och prata med förskolechefen också och berätta hur du blivit bemött sådär får det inte gå till.
    Förskolechefen är den som är över rektorn eller? Jag har bestämt mig för att jag vill ringa rektorn imorgon och jag vill ha ett möte av något slag. Även om jag absolut inte vill ha dottern där längre så vill jag åtminstone ha ett anständigt avslut.
  • TwistedSister
    Hej och Hopp skrev 2010-04-07 19:48:30 följande:
    Men vilket otroligt dåligt bemötande!Jag håller med övriga - bra att du tog henne därifrån! Jag är också förskollärare och tycker att det är självklart att man inte ska smyga därifrån - men jag förstår att du gjorde det när de som ska vara proffs sa det till dig. Även om nu den här förskolan tror på den metoden så ska de ju absolut inte bemöta dig och ditt barn på det sättet.Nej, makalöst dåligt tycker jag!En fundering - känner personalen någon från ditt äldre barns förskola kanske? Kanske har de en förutfattad bild av dig om du kom på kant med de förra pedagogerna. Inte för att det på något sätt ursäktar dem om det nu skulle vara så, men jag fick bara den tanken!
    Det har jag absolut ingen aning om, men vi har flyttat sedan dess och det är olika stadsdelar. Jag tror inte personalen på min sons förra förskola tycker illa om mig på något sätt, jag har träffat flera av dem efter att vi slutade där och de är nog själva ledsna och lika frustrerade som jag att de inte kunde hjälpa honom bättre. Med den förskolan var det ändå annorlunda för jag kände att de lyssnade på mig och hade iaf ambitionen att jag skulle känna mig trygg med dem, sen brast det av andra orsaker som bristande kompetens (min son har speciella behov) och rent allmänt för stor barngrupp som de i princip förlorat kontrollen över. Vi var överens om att det var för min sons bästa när jag bytte förskola och det var tom de som rekommenderade förskolan vi bytte till.

Så trots tidigare dåliga erfarenheter är det här första gången jag möter förskolepersonal som jag upplever inte bryr sig eller ens har ambitionen att jag ska känna mig trygg när jag lämnar mitt barn.
  • Ronjan709

Vad bra att du tog ditt barn o gick! Hoppas ni nu hittat en bättre förskola!

Svar på tråden inskolning förtroende separationsångest