Lämna barn hos andra
Jag anser att jag är en AP-inspirerad förälder. Vi försöker läsa sonens behov, inte lämna bort honom hej vilt, samsover, jag tror det är bra att amma barn längre, låta nya kontakter ske på barnets villkor osv.
På senaste tiden har det på fl förekommit flera trådar (som jag läst) om att lämna bort barn. Vissa människor har inga problem med att rekommendera andra att lämna sina små spädbarn hos andra för veckosemestrar utan barn. Många inlägg har gjort mig uppriktigt ledsen eftersom folk helt ignorerar den kunskap som finns kring separationer och dessutom hävdar och rekommenderar andra. De flesta verkar dock tveka inför en hel vecka med småttingar och sen har vi gruppen som inte lämnar sina 12-åringar själva för att dra det lite långt.
Det jag har funderat på är hur man tänker som AP-förälder. Har man en annan grundsyn på familjelivet, att barn är mer en del av familjen snarare än nåt man lämnar för att få egentid? Är det sånt som ligger bakom när man inte lämnar en 6-åring hos mormor en natt (exempelvis). Eller är det att man tycker det faktiskt skadar barnet?
Hur tänker ni andra. Jag är nyfiken på att höra hur ni tänker och reflekterar kring att ha nära personer utanför kärnfamiljen till barnen. När och hur känner ni er bekväma med att lämna era barn?