• chokladkaffe

Lämna barn hos andra

Jag anser att jag är en AP-inspirerad förälder. Vi försöker läsa sonens behov, inte lämna bort honom hej vilt, samsover, jag tror det är bra att amma barn längre, låta nya kontakter ske på barnets villkor osv.

På senaste tiden har det på fl förekommit flera trådar (som jag läst) om att lämna bort barn. Vissa människor har inga problem med att rekommendera andra att lämna sina små spädbarn hos andra för veckosemestrar utan barn. Många inlägg har gjort mig uppriktigt ledsen eftersom folk helt ignorerar den kunskap som finns kring separationer och dessutom hävdar och rekommenderar andra. De flesta verkar dock tveka inför en hel vecka med småttingar och sen har vi gruppen som inte lämnar sina 12-åringar själva för att dra det lite långt.

Det jag har funderat på är hur man tänker som AP-förälder. Har man en annan grundsyn på familjelivet, att barn är mer en del av familjen snarare än nåt man lämnar för att få egentid? Är det sånt som ligger bakom när man inte lämnar en 6-åring hos mormor en natt (exempelvis). Eller är det att man tycker det faktiskt skadar barnet?

Hur tänker ni andra. Jag är nyfiken på att höra hur ni tänker och reflekterar kring att ha nära personer utanför kärnfamiljen till barnen. När och hur känner ni er bekväma med att lämna era barn?

• Svar på tråden Lämna barn hos andra
  • ica

Jag är ingen AP-förälder men har fått lära mig att före 1 års ålder lämnar man inte bort ett barn. Möjligtvis för nån timme eller så. Att lämna bort över natten efter 1 år kräver att barnet är trygg i sig själv och den han/hon lämnas med.

• The Black Lady

Men HUR kan det vara skadligt att lämna barnet hos en trygg person ett tag...?

Är det inte mer skadligt att ha barnet hemma om man som föräldrer är HELT slutkörd och behöver vila???

Tycker din TS är väldigt överdriven....

• ica
    The Black Lady skrev 2010-04-07 08:12:46 följande:
    Men HUR kan det vara skadligt att lämna barnet hos en trygg person ett tag...? Är det inte mer skadligt att ha barnet hemma om man som föräldrer är HELT slutkörd och behöver vila??? Tycker din TS är väldigt överdriven....
    Men är TS helt slutkörd? Alla föräldrar måste få lov att göra det de är trygga och bekväma med.
  • The Black Lady
    ica skrev 2010-04-07 08:15:58 följande:
    Men är TS helt slutkörd? Alla föräldrar måste få lov att göra det de är trygga och bekväma med.
    Vart skrev jag att hon är helt slutkörd???
  • Cailyn

Jag tycker det är okej att lämna bort min son (han är två år) över natten, men det är inget vi gör ofta... inte ens en gång i månaden. Nu när han är två år så tycker jag nog att det skulle vara okej med två nätter någon gång, men det har inte blivit så... men jag ska föda när som helst nu och då kommer det nog bli så. Då kommer han vara hos samma person som han har sovit över hos tidigare och är trygg hos.
    Jag skulle inte lämna bort honom en vecka för att t.ex. åka på semester... det känns inte okej för mig.

• chokladkaffe

Observera, detta är en diskussionstråd, inte alls på något sätt personlig för mig. Jag är inte slutkörd, jag vet när jag lämnar mitt barn och inte och är trygg i detta. Jag ville bara ha folks reflektioner kring ämnet. Hur man som förälder tänker kring detta, absolut ingen pajkastning mellan olika läger. Detta utifrån ett AP-tänk, därför ligger den under AP.

• frökenBea

Den enda jag känner mig helt trygg att lämna mina barn hos är min mamma och mina barn har alltid älskat att få vara hos mormor och morfar. Även min syster. Men under deras år, (de är 8 o 6 år) är det till 95% mormor som passat och jag och barnen är helt trygga i det. Detta eftersom min familj visat MYCKET stort intresse för mina barn ända från början. Farmor är snäll men det är inte det genuina intresset och inte samma genuina ömhet och moderliga "touchen" som hos mina föräldrar. Och därför har det naturligt blivit så att barnen trivs som bäst hos mormor/morfar eller moster. Jag tror inte min äldsta var året fyllt när hon sov hos mormor första gången men notera då att det ungefär varit som ett andra hem vad det gäller trygghet och bekvämlighet.
    Men jag tycker inte att man ska lämna bort sina barn hej vilt. Vi känner några personer som vid två tillfällen de senaste 1,5 åren varit på semester i Tailand 1 eller 2 veckor, och lämnat sina barn hemma!! Det ena parets barn är 12 resp 4. Det andra parets barn är 7 resp 5. Detta är för mig helt overkligt!! Jag tycker att det är en skittaskig grej att göra så mot sina barn!!  Jag kan ju säga som så att hade jag o min man åkt på semester och lämnat våra flickor hemma.....jag blir gråtfärdig bara av tanken på hur ledsna jag vet att de hade blivit.
    Sen tycker jag även att många lämnar bort sina barn så fort de ska göra nåt. Herregud, barnen är ju en del av oss. De kan i princip vara med på det mesta men man kanske får anpassa det efter barnen.

• Marlene

Vi har haft barnvakt då och då. Första gången var sonen 10 månader och han var med sin faster medans jag klippte mig. Dom var max 5 minuter bort hela tiden.

Sen var han över året, men det är inte många gånger vi har haft barnvakt under alla år. Jag gör gärna sånna saker så att min son kan vara med och det är få gånger vi har bett om barnvakt. Det har varit nångång om våra jobb har krockat och barnomsorgen inte funkat eller om vi båda har velat gå på ett föräldramöte på förskolan osv.

Men eftersom han har blivit äldre så har han mer och mer börjat göra saker utan oss med andra familjemedlemmar. Så han har varit ifrån oss mer än vi har haft barnvakt men då har han själv bestämt (oftast med sin farmor) att dom ska hitta på nånting eller att han ska sova över där (tror första gången han sov utan varken sin pappa eller mig var runt 3 års ålder)

Barnvakt på natten har vi haft kanske 1-2 ggr på snart 7 år men han kan ibland bestämma att han ska sova borta och jag ser oftast ingen anledning att hindra honom, han har jätte kul hos sin farmor och farfar och får en helt annan uppmärksamhet där än han får hemma.

• Fredriks Mamma

Vad betyder ap-förälder??

Jag lämnar inte bort mina barn (max några timmar)... reser gärna med dem, och har dem med överallt.

• September

Jag kallar mig inte AP-förälder men jag förstår absolut hur du, TS, resonerar. Jag dömer inte föräldrar som åker i väg på veckosemestrar och lämnar bort spädbarn 

MEN jag har väldigt svårt att förstå att man vill göra så. Själv har vi sagt att vi ska försöka att inte åka iväg utan barn förrän de är tillräckligt stora så att man kan resonera med dem och höra med dem om det är okej att vara hos t.ex. mormor några dagar. Men kommer inte åka iväg mer än några dagar max och definitivt inte innan de är de börjar närma sig 2 år men säkert inte ens då:) Sen vill vi gärna ha med våra barn. Men framöver så vill man ju  kunna åka iväg och kanske bo på hotell en helg för att få lite egentid som par. Sen tycker jag också om man nu ska lämna sina barn hos någon, att det är viktigt att det är hos en person de känner sig trygg med. Den enda jag kan tänka mig att min dotter skulle kunna klara att vara hos utan att bli ängslig är min mamma. Dottern är jättetrygg med henne och om hon har varit hos mormor över dagen t.ex. så är hon hur nöjd som helst. Hon blir 2 till sommaren. 
Svar på tråden Lämna barn hos andra