• AstraTrillian

Dagis läser Harry Potter för barnen, är det vettigt?

MIn 5-åriga dotter berättade igår att de har börjat läsa Harry Potter på dagis. Jag reagerade direkt och kände att det är både för läskigt och komplicerat. Pratade med den personal som gör det idag och enligt henne har flera barn läst boken och sett filmen. Hmmm, är det jag som är överbeskyddande?

Annars läser vi kapitelböcker hemma varje kväll har läst bla Bröderna Lejonhjärta ocj Mio min Mio men hemma kan vi prata om det som händer medans vi läser och har mycket mer koll än när det är en stor barngrupp.

Kan tillägga att jag inte själv har läst Harry Potter så jag har inte stenkoll.

• Svar på tråden Dagis läser Harry Potter för barnen, är det vettigt?
  • TaBz

Har inte läst Harry Potter, men de är nog inte läskigare än Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta, som ju är skitläskiga!

• Stårschan

Jag skulle nog också ha reagerat lite som du, kanske framför allt på grund av att språket är lite mer vuxet. Men den är i mitt tycke inte "värre" än exempelvis Bröderna Lejonhjärta. Det är bra böcker!

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Michisen

Tänk, förr i tiden när man berättade sagor för små barn så inbillade man dem att Näcken faktiskt fanns i bäcken på riktigt för att ta med sig barnen ner under vattnet. Askungens systrar skar av sig tå och häl för att få skon att passa, Den lilla sjöjungfrun dör och blir till havsskum i vattenbrynet istället för att gifta sig med prinsen, Hans och Greta mördar häxan genom att bränna ihjäl henne i ugnen, flickan med svavelstickorna fryser ihjäl ensam mitt i natten...

Vad vill jag ha sagt? Harry Potter är inte så himla komplicerad och läskig egentligen, utan det går säkert bra... Tror jag i alla fall.

• anna1975

Jag tror inte att Harry Potter är något för en 5-åring, inte filmerna heller...
    Jag skulle nog reagera som du.

• Michisen

Jag förstår inte riktigt varför Harry Potter inte skulle vara okej samtidigt som du tycker det är okej med böcker där huvudkaraktärerna hoppar ut från fönster från eld, slåss mot hemska soldater och förrädare och drakar som sprutar eld och dödar och förlamar, eller för den delen blir inlåsta i torn där det är tanken att de ska svälta ihjäl och sen dödar riddare med stenhjärtan.

Både Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta är bra litteratur, men de är ju inte direkt mindre läskiga än Harry Potter i mitt tycke, snarare tvärtom.

• Stårschan

Dagispersonalen lär ju dessutom märka om barnen tycker att boken verkar intressant. Tycker de det, ja, då är det inga problem. Rent innehållsmässigt har den väldigt många bra teman - lite som Astrid Lindgren. Mod, kamratskap, rättvisa och samarbete lyfts fram, och följer man serien får man ju också en inblick i vad som kan hända om man INTE håller sig till dessa regler. Nazistreferenserna i "Harry Potter och Fenixorden" är väldigt nyttig kunskap, som Rowling för fram till en ny generation. (Men så långt kommer de nog inte att läsa på dagis. Karaktärerna mognar genom serien, och historien blir mer allvarlig.)

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Nanook

Jag tycker inte det är konstigt. Vi läser Sagan Om Ringen och har läst Narnia till våra killar som är  4, 6 och 7. 

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en trollprinsessa dec o8
  • Frozen

Jag har läst alla Harry Potter böckerna och sett filmerna, att läsa dessa på ett dagis för femåringar är inte ok enligt mig. Den första boken är väl ganska oskyldig men fortfarande ingenting för 5-åringar. Efter ett par böcker blir det riktigt läskigt dock, personer blir mördade och jag tycker det finns bättre sätt att förklara för dagisbarn att alla är lika mkt värda, mugglare som trollkarlar i det här fallet. Nazistreferenserna dyker upp redan i första boken.

Om man sen väljer som förälder att läsa dessa böcker hemma för sina små barn är upp till var och en. Så länge man läst boken själv först och kan avgöra om ens barn kommer "klara av den". Det finns 10 åringar som tycker de är för otäcka och det finns 7 åringar som tycker de är spännande, men som sagt tycker inte att de passar på ett dagis.

• Frozen
    Nanook skrev 2010-04-07 10:59:43 följande:
    Jag tycker inte det är konstigt. Vi läser Sagan Om Ringen och har läst Narnia till våra killar som är  4, 6 och 7. 
    Jag tycker det är skillnad på vad man väljer att läsa hemma för sina barn och vad man läser på ett dagis där alla barn är olika och har kommit olika långt i sin utveckling. När jag var så liten som 6-7 år tyckte jag att Mio min Mio var aldeles för otäck egentligen medans min kompis som var ett år yngre än mig kunde hantera den på helt annat sätt och slapp mardrömmar.
    Hemma kan man avgöra vad ens egna barn klarar av, men man kan inte förutsätta att alla i samma ålder har kommit lika långt.
Svar på tråden Dagis läser Harry Potter för barnen, är det vettigt?