Att skjuta när man är gravid?
Är det någon som vet vad som gäller när man är gravid, får man skjuta? Jag har hört att det ska vara skadligt för barnet efter vecka tre, men är det okej innan dess?
Tacksam för svar!
Är det någon som vet vad som gäller när man är gravid, får man skjuta? Jag har hört att det ska vara skadligt för barnet efter vecka tre, men är det okej innan dess?
Tacksam för svar!
Skjuta vaddå??
Pistol? Gevär?
Varör skulle det vara farligt?
Antar du menar vapen? Asså innan vecka 3 vet man inte ens att man är gravid men om du menar vapen så beror det på vad för vapen du tänker skjuta. Hör med din förening...
Skadligt efter vecka 3...?? Men då vet man ju oftast inte att man är gravid ens...???
Varför skulle det vara skadligt?
Pistol, förlåt att jag var otydlig.... Jag har läst att det kan bli blödningar på fostret som kan medföra missbildningar eller också att hörseln kan förstöras...
Extremt höga ljud kan ju inte vara nyttigt, frågan är hur mycket som kommer in till barnet, men det verkar ju dumt att chansa.
Sen har du ju alla tungmetaller som bildas vid skytte som du dels andas in men också tar upp via huden.
Stämmer inte. Du kan avfyra vapen... kolla på tjejen i mythbusters... hon sköt med pistol trots att hon va i sjätte månaden... tror inte du har något att oroa dig för! Ljudnivån i magen ligger redan på 80 db ca =P Plus att din hud och vattnet och allt de kommer dämpa ljudet MEN kan ändå va så att barnet hoppar till och börjar sparka men det är, vad jag vet, inget farligt... är du ändå osäker så prata som sagt med din förening eller med din bm...
Jag sköt med pistol på min möhippa när jag var i vecka 17 (om jag minns rätt), och det barnet har då inga problem med vare sig det ena eller det andra. Var har du läst sådant? Och varför just före vecka 3?
Jag har läst det i föreskrifter för de som skjuter på polishögskolan, att man efter vecka 3 eller 7, minns inte säkert vilket, men tror v 3 så är det förbjudet att skjuta...
Att skjuta en gång är säkert ingen fara, men om du läser lite på nätet verkar det generella uppfattningen vara att man ska försöka undvika det pga av ljudnivån och blyinnehållet i ammunitionen. Men det verkar inte finnas nån direkt forskning på området.
Nu hittade jag det! Följande står att läsa i policy för studenter vid polishögskolan:
Skytte med eldhandvapen och skarp ammunition förbjuds oinskränkt för
gravida studenter under utbildning på PHS. Förbudet gäller under hela graviditeten. Mot bakgrund av Arbetsmiljöverkets skrivelse samt Försvarsmaktens råd och riktlinjer för gravida och ammande arbetstagare anser vi att den situation som beskrivs i den sistnämnda är identisk med den som råder på PHS avseende vapenhanteringen. Det föreligger skaderisk för fostret under hela graviditeten vid skytte med eldhandvapen. Det är bullret som är skadligt för fostret. Hörseln och utvecklingen därav kan skadas från tredje veckan i graviditeten och fram till förlossningen. Utöver hörseln kan bullret från vapen också orsaka blödningar i inre organ och skador på det centrala nervsystemet. Det blir sålunda omöjligt för gravid att utöva skytte utan risk för fosterskador. Försvaret förbjuder gravid att utöva skytte med eldhandvapen.
Tack för att ni tog er tid!
Då tycker jag synd om tjejen i mythbusters som i så fall har fått ett barn med skador för hon sköt i ett avsnitt av mythbusters och va gravid i sjätte månaden MEN det är bra att polisskolan vidtar sådana åtgärder om det nu finns RISK för de...
Det händer ju givetvis inte alla, men om det finns en RISK att det händer mitt barn så tänker jag avstå.
Det kan jag absolut förstå! Men luftpistol då? Jag hade gärna skjutit vanligt vapen om de inte va för att jag har inte råd me licens och allt men luftpistol skjuter jag gärna med och dom låter ju inte så mycke =)
Jag är också ute efter info kring det här.. skjuter 9 mm pistol bla och vi kommer försöka att bli gravida. Skulle det "ta sig" så vet man ju inte om det i v 3 och just den veckan denna månad ska jag sjuta hela veckan..är det så farligt att man skall avstå försök den här månaden då? Nån som har mer info än denna policy? Är ju himla svårt att börja avstå från saker utan att man änns vet...kan ju ta lång tid..men man vill ju samtidigt absolut inte riskera något..