• Saja75

Istället för fiskdamm/skattjakt

Dottern fyller 5 år o ska ha kalas på lördag. Är det någon som har ett bra tips på hur vi ska dela ut godispåsarna? Tröttnat lite på fiskdamm o vet ej hur jag ska göra en skattjakt.

• Svar på tråden Istället för fiskdamm/skattjakt
  • Empan81

Vi hängde upp ett skyynke som vi klippt ett litet hål i. SÅ fick de trä in sin hand där o bakom stod vi o lät de känna på lite konstiga grejer (typ slajm, påse med varmvatten, o så innan vi gav dem påsen. Blev spännande o roligt för ungarna (min son är oxå 5 =)

• Linganlotta

Pinjata... eller hur det stavas!! Det brukar de tycka är kul...att få slå sönder något! :)

• LottaKi

Jag har inte gjort det själv än men har tänkt att verkställa detta utomhus när min son fyller år i sommar.

Berätta en liten påhittad story för barnen om de försvunna påsarna, kanske är det tandtrollen som har tagit dem?

Gör en liten hinderbana som de måste genomföra inför varje ledtråd som trollen har lämnat efter sig. Dela in i mindre grupper om ni är många.

1. Gå genom rockringar och kanske krypa genom ett par kartonger.

2. Lämna fotografi på något i närheten där de kan söka efter nästa uppdrag. T ex husknuten om ni är utomhus.

3. Följ snöret för att komma till nästa aktivitetstation.

4. Klipp ut större bokstäver i papper och be barnen att tillsammans få dem i ordning. T ex A-E

5. Kanske foto igen för att visa vart skatten finns. Eller för annan aktivitet, kasta boll i hink eller nåt.

Har som sagt inte gjort detta själv än men har funderat lite medan jag har försökt hålla mig vaken under nattning av barnen.

• Saja75

Pinjata det är något i min stil, tack!
    Banan låter jätterolig men lite för avancerat för mig som vill göra det enkelt för mig!

• macumba

Här finns färdiga skattjakter för barn 3-7 år. En sagoskattjakt där ditt barn får huvudrollen och en vanlig enkel skattjakt för att göras inomhus. Bara att skriva ut lapparna med ledtrådar och placera ut.
    http://www.goodies.nu/barn/sagoskattjakt.htm

Vid kalas kan man med fördel dela upp deltagarna i grupper så de hjälps åt och rusar i grupp fram till nästa område där ledtråden finns att hitta. Har man inte sett flockbeteende förr lär det hända nu

http://www.goodies.nu/barn/skattjakt.htm

• strojes

Göm påsarna på olika ställen och i varje påse fäster du en lång bit garn (olika färger till alla påsar). Sedan går man med garnet och fäster det lite här och där (som en lätt bana att följa - ser rätt kul ut sedan med en massa garn i olika färger kors och tvärs). I andra änden kan man knyta fast en pinne eller något så får de som kan rulla upp sitt garn på den annars kan de bara följa sin färg till slutmålet.

• alskdldskjf

Vi har lagt ned godispåsar och brukar istället göra roligheter av lite godis, som t.ex. ta en oasis och putta i massa klubbor så att det blir som en boll av klubbor som de får plocka av under kalaset.
    Ha massa godis på och kring tårtan.
    Ha skålar med ostbågar, popcorn, saltapinnar osv stående någonstans.
    Varsin såpbubbleburk som de får leka med (inklusive en stor flaska påfyllningsbubbel....  :))
    Har även haft pinjata, men då rekommenderas verkligen godisbitar i papper. Men sedan har du papper överallt.

Vi hade alltid fiskdamm eller annat med varsin godispåse förut men när vi upptäckte att merparten av ungarna lämnat kvar sina halvfulla godispåsar över hela trädgården så tröttnade vi på det och tyckte det var roligare att lägga pengarna på annat.

Våra barn tycker det är jätteroligt och är gärna med och kommer på idéer om hur vi skall göra.

Svar på tråden Istället för fiskdamm/skattjakt