• VonDrufva

Deklaration-ångest och plågoandar!!

Är det någon som är duktig på deklarationer? Jag har nästan panik över att behöva deklarera i år. Jag blev utköpt ur en bostadsrätt och har uppskjuten skatt sedan tidigare boende....och jag fattar inget! Jisses, vad bökigt det är! Jag ringde skatteverket men blev ännu snurrigare. Någon?

• Svar på tråden Deklaration-ångest och plågoandar!!
  • kokulan

Det är jättesvårt att hjälpa till genom ett forum. Ta hjälp av någon i din närhet som förstår sig på detta.

• VonDrufva

Det hade jag givetvis gjort
    om jag haft någon.

• BuoBä

Kolla om din bank eller eventuell mäklare kan hjälpa dig. Om ingen mäklare var inblandad kanske en mäklarbyrå ändå kan hjälpa dig om du frågar snällt.

• gubbenhilfe

Du kan alltid ta kontakt med en redovisningsbyrå. Jobbar själv på en och vi hjälper flera privatpersoner i din situation med deras deklarationer. 

• Göteborgsmamman75

Om du blev utköpt ur en BR, så innebär du alltså att du har sålt en bostad (del av bostad) eller hur (att sälja en del av en bostad spelar ingen roll man deklarerar det på samma vis, bara det att man anger hur stor del av bostaden man sålt)? Typ ägde du 50 % så fyller du i det, och deklarerar bara för inkomsten du själv fått vid försäljning av din del.

Blankett K6 ska fyllas i (försäljning av BR), deklarerar du via nätet så kan du fylla i den där direkt.

Har det skickas in ku till skatteverket? Om inte måste du fylla i siffrorna själv.

Ang uppskjuten skatt sen tidigare: Ska du återföra den och skatta på den nu eller ska det vara fortsatt uppskjutet? Annars kan jag nte svara på din fråga om jag inte vet det.

Lycka till.

• VonDrufva

Tack för era svar, tips och idéer!

Göteborgsmamman, jag har uppskjuten skatt som skall skattas. Det jag inte förstår är om den vinst jag gjorde när jag blev utköpt ingår i det belopp som skall återföras, eller om det är den summa plus vinstskatt....förstår du? :)

• Göteborgsmamman75

Nej alltså det uppskjutna beloppet är ju en vinst som du gjort vid något annat inkomstår eller? Den vinstutredning du ska göra på K6 behandlar ju enbart den vinsten du gjort från försäljningen år 2009.

Sedan kommer du till rutan på k6 där det står något i stil med återföring av uppskovsbelopp i en ruta rätt långt ner på blanketten. Där ska du fylla i det du haft uppskov med, och på det sättet läggs det beloppet till och adderas uppå den vinst du ska skatta för nu i den senaste försäljningen 2009.

Så återföringsbeloppet är bara den uppskjutna vinsten som du undantagit från beskattning under gamla inkomstår före 2009 - inte den nya vinsten från 2009.

• Bakeapple

Ett bra tips är att skaffa e-legitimation (om du inte har det) och deklarera på nätet. Alla uträkningar sker då automatiskt och det är mycket lättare att få det rätt. Gjorde så förra året när jag hade sålt hus och hade uppskov att återbetala. På pappret såg allt jättekrångligt ut, men det var inte alls svårt när man satt med det på datorn. Lycka till!

• VonDrufva

Tack söta ni!
    Tack särskilt till Göteborgsmamman.
    Jag känne mig lurad av banken som skötte affären när jag separerade.
    Bankkvinnan sa ett belopp motsvarande återföringsbeloppet
    och inget annat skulle behöva betalas. Vette hundrans hur jag ska hitta alla pengar...

Svar på tråden Deklaration-ångest och plågoandar!!