• Cecese

Köpa första hästen. Vad bör man tänka på?

Vi har pratat om det en del hemma och mannen har gått med på att vi ska köpa egen häst. Vi ska dock betala av ett par lån först och sen spara ihop pengarna för det känns fel att låna till något sånt. Så om 1 år ungefär är det dags. Det är ju en hel del att tänka på så jag hoppas på många bra tips och råd.

Vi kommer att köpa en islandshäst som är runt 10 år (+/- ett par år). Det kommer att vara mest terrängridning samt lite enklare dressyr upp till framdelsvändningar och skänkelvikningar för längre än så har jag inte kommit. Dottern började rida i höstas och hon kommer säkert att vilja hoppa lite också men det blir knappast högre än kanske 80 cm de närmsta åren. Hon har inte börjat hoppa än på ridskolan utan dom ska börja med markarbete idag.

Vad ska man tänka på när det gäller sadel? Jag står just nu i valet och kvalet mellan bomlös eller en fårskinnssadel. Fungerar det att ha bara fårskinnssadel eller bör man även kompletera med en bomlös? Hur svårt är det att hitta rätt sadel till en islänning?

Jag ska nog prata med ägaren till ridskolan som hållit på med islänningar x antal år men kan ju inte skada att få fler tips.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Svar på tråden Köpa första hästen. Vad bör man tänka på?
  • 740tjejen

Hej håller själv på med islandshästar och det där med sadel kan vara klurigt, dels för att de är korta i ryggen samt även grova Iallafall de jag stött på. Variation skadar säkert inte om sadlarna passar. Vad för sort är ni ute efter en allsidig islandshäst eller en lugn och trygg skogsmulle. Och köp inte första bästa åk och provrid flera och gärna åka dit några gånger och provrida, rid i paddock (om det finns) eller rid ut en sväng. prova hantera från marken och sadla själv med mer. Lycka till

• Cecese

Vi är ute efter en lugn och trygg häst som passar bra som första häst. En som är rätt kunnig och kan hjälpa både mej och dottern att bli bättre ryttare. Ingen av oss har några planer på att tävla, iaf inte i nuläget. Kan ju vara att dottern vill det om några år när hon är mer erfaren men det får vi ta då i så fall. 

Jag har hittat den perfekta hästen som är lite som en läromästare och gör man rätt så gör hon det. Jag har ridit henne flera lektioner och hon är så rolig att rida. Hon är till salu nu men vi har inte råd än :(. Och får ägaren inte henne såld innan sommaren kommer hon att betäcka henne så när vi väl får råd kommer hon att vara "högdräktig". Hon kommer visserligen att vara till salu ändå men jag har inte lust att köpa en häst som ska gå med föl x antal månader.

Vi kommer inte att köpa första bästa häst utan jag vill provrida den minst 8-10 ggr och då båda i terräng ensam samt på bana.

Tack för dina råd.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Köpa första hästen. Vad bör man tänka på?