• Rainbowbright

Perioral Dermatit / Utslag hakan och runt munnen

Hej!!

Har fått Perioral Dermatit, har haft det hela graviditeten (sen månad 2)...trodde det skulle gå över av sig själv men det händer ingenting. Bf om ca: 3veckor
    Som gravid eller ammande får man ju såklart inte äta Tetacyl en antibiotika, det enda som verkar hjälpa... 
    Har aldrig haft detta förr så vet ej om jag fått det pga. hormoner mm?
    Har någon varit med om någonting liknande?!
    Det finns ju salvor (recept) som man kan få utskrivna, Metronidazol bla.
    Är det någon som vet om det hjälper?! är det någon idé att besöka läkaren pga detta, eller ska jag helt enkelt vänta tills jag föder och hoppas på att det går bort av sig själv eller då besöka läkare och få antibiotika?
    alla tips mottages!
    Frustrerad!!
  • Svar på tråden Perioral Dermatit / Utslag hakan och runt munnen
  • lillakulan

Hej!

Vet inte om detta hjälper dig men jag läste på en hel del när jag fick perioral dermatit. Det är svamp. Antibiotika som läkarna vill att man ska ta gör ännu bättre förutsättningar för att svampen ska öka istället för att försvinna. Jag använde mig av bodyshops bodybutter med sheasmör. Sheasmör i hög halt hjälper. På mig blev det bättre på två dagar. Smörj in morgon, middag och kväll eller oftare.

Lycka till!

• malla7

Fick det när jag var drygt 20 år. Utan någon synbar anledning. En hudläkare skrev ut nån salva och det försvann nästan direkt. Kommer tyvärr inte ihåg vad salvan hette.

• Rainbowbright

Tack för tipset ska testa den från Body shop, annars får jag upsöka läkare för nån salva, jag antar att du "malla7" har fått nån på recept!

Inga kul å ha såhär, inge snyggt framförallt!

Svar på tråden Perioral Dermatit / Utslag hakan och runt munnen