• Madeleine

Extremt lågt järnvärde

Hej, jag vet inte o jag lagt denna tråden rätt men jag känner mig så uppgiven. Min ork är helt slut. Jag är konstant trött. Skulle kunna ligga i soffan hela dagen om jag kunde. Jag hade 97 i järnvärde sist jag var hos BM, nu känns det som om det gått ner ytterligare...

Jag tar 2 Niferex om dagen vilket gör min mage katastrof hård trots att jag tar Laktulos, har vidare fått hemorojder stora som coktailtomater och mår skit...
    Någon er med lågt järnvärde...Vad har ni fått/gjort? 
    Mamma till Nova 2 år gravid i v 30 med nr 2
  • Svar på tråden Extremt lågt järnvärde
  • Waersta

Jag äter Duroferon och har niga som helst problem med magen, fungerar som innan.
    Testa en annan sort så hoppas jag att Ditt järnvärde blir bättre.

• Bradbury

Jag har också dåligt Hb. Ligger "normalt" på runt 110 och nu när jag är gravid kommer det sjunka stadigt. Vet att man kan få järninjektioner om man ligger lågt, annars hjälper ju tyvärr inget utom transfusioner.... 

Det är verkligen hemskt jobbigt. Jag är konstant trött och har hög vilopuls pga Hb:t.  
  • Gillan

det finns något som heter granulat på apoteket, kanske värt att testa. Eller prata med din BM.

• Snooze

Jag har pendlat mellan 90 och 70 under mina graviditeter och även fast jag börjat med 3x Niferex samma dag som jag plussat har det ändå aldrig ökat. Så med det 3 senaste barnen har jag fått Venofer-behandlingar, dubbel dos 3 gånger i veckan under 9-13 veckor. Det har hjälpt och jag har varit uppe runt 110 vid förlossningarna utom med den sista då jag fick 4 enheter blod.

• Madeleine
    Snooze skrev 2010-04-07 14:28:11 följande:
    Jag har pendlat mellan 90 och 70 under mina graviditeter och även fast jag börjat med 3x Niferex samma dag som jag plussat har det ändå aldrig ökat. Så med det 3 senaste barnen har jag fått Venofer-behandlingar, dubbel dos 3 gånger i veckan under 9-13 veckor. Det har hjälpt och jag har varit uppe runt 110 vid förlossningarna utom med den sista då jag fick 4 enheter blod.
    Nämen fy! Vad är Venofer bahndling för någonting? 
    Dureferon och alla andra järntabletter är inte lika högt järn i har jag hört, alla säger att Niferex är bäst. Men jag kan inte förstå varför det inte höjs. Undrar om det sänks om man inte tar något alla eftersom det inte hjälper...
    Mamma till Nova 2 år gravid i v 30 med nr 2
  • Bradbury
    Venofer är järninjektioner som ges intravenöst eller intramuskulärt. Ger ett bättre resultat än tabletter. 
  • Madeleine
    Hannasan skrev 2010-04-07 14:58:51 följande:
    Oj då, låter rätt allvarligt...
    Mamma till Nova 7 månader
  • Shmone

Jag hade också under hundra i slutet av min förra graviditet men jag mådde konstigt nog rätt bra o var pigg ändå. Jag var väl inte så bra på att ta järntabletterna heller eftersom jag fick klåda av dem.
    I samband med förlossningen sjönk det givetvis ännu mera. Det tog 6 timmar innan jag kunde sitta upp utan att svimma och 12 timmar innan jag kunde stå på benen utan att svimma. Jag var millimeter från att få blodtransfusion.. hade under 80. Men jag slapp i sista sekund då blodvärdet vände uppåt 2,5 dygn efter förlossningen. På fotona från första veckan efter att dotterns föddes så är jag tydligt blekgrön i ansiktet.. lite läskigt.
    Dottern var även något mindre än syskonen vid födseln.. växte lite smådåligt där i slutet. Och det kan såvitt jag förstått bero på mitt extremt dåliga blodvärde.

Den här graviditeten fnular jag i mig järntabletter ändå - biverkningarna till trots. För jag vill inte vara med om samma sak igen.

Om du inte reagerar på järntabletterna du tar så borde du få prova nåt annat. Har du provat blutsaft? Och tar du även folsyretillskott? Om man har underskott av folsyra tar kroppen upp järnet mycket sämre. Så det kan till och med vara så att järnbristen beror på folsyrebrist.

I övrigt - för förstoppningen och hemorrojderna så rekommenderar jag att du tar en matsked olja.. tex rapsolja eller olivolja  en till två gånger om dagen - samt äter mycket grönsaker och gärna torkad frukt.. o grovt bröd ist. för vitt.

• Mimmi P

Jag ligger på 104, är i v 21. Hade dåligt förra graviditeten också men inte så här dåligt. Då slutade förlossningen med en blodförlust på 2 liter och ett hb på 80. Känns lite jobbigt att jag redan nu har så dåligt hb då risken att jag ska råka ut för samma igen är lite större den här gången. Problemet för mig är att jag aldrig lyckades komma upp på ett bra hb-värde mellan graviditeterna (låg på 117 9 månader efter förlossningen trots järntabletter).

Jag äter 4 hemoferon och blutsaft varje dag. Ska öka till 6 hemoferon och blutsaft 2 gånger om dagen. Nästa besök hos bm kommer hon ta ett fullständigt blodprov då de kollar alla värden. Sjunker jag mer kommer jag antagligen få järninjektioner.
    Be din bm kolla dina B12-värden, ev kan du behöva tillskott av B12 för att kroppen ska ta upp järnet ordentligt (finns även fler vitaminer som samverkar, många bm verkar inte ta hänsyn till det men ta upp det nästa gång!).
    Jag klarar inte heller Niferex, jag åt det sist men är trött på att ständigt vara förstoppad så den här gången får jag klara mig på detta.
    Tänk även på att äta så mycket järnrika livsmedel som möjligt! 
    Motion är ju väldigt bra mot trög mage också.
  • NellieMonique

Jag har 95 i värde och ska på måndag lämna blodprov för att se om jag har brist på b12 och folsyra.Tydligen kan man inte ta upp järnet om man har brist på b12.
    Jag har testat alla järntabletter men inga funkar och magen mår inget bra av alla jäkla piller.
    Så det ända som finns kvar är att få järnsprutor och testa om det funkar bättre.
    Hoppas på att jag blir piggare,jag kan med ligga i soffan hela dagen,dock inte sova men vila.

• PS84

Här är en till med dåliga järnvärden...
    Är det ngn av er som kollat ferritinet?

Jag har inte såå dåligt hb, låg på 100 sist, men ferritinet låg på 6, och ska väl ligga på 60-70 när man är gravid... Är trött som tusan och har restless legs främst på kvällen...

Ska till spec mvc på måndag och få första omgången venofer.. ser INTE fram emot det.. är livrädd för nålar o sprutor o sånt... blodprov går rätt bra nu, för att jag gjort det så himla mkt på sistone, men dropp känns vidrigt.. hoppas det är bra folk på sjukhuset, annars kommer jag nog gå därifrån...

• Miamaria77

krossade linfrön i fil varje morgon och dricker mkt vatten, då klarar jag magen någorlunda med 2 niferex per dag

• Bradbury

Jag var på inskrivning idag och hade då 110 i Hb (trots att jag ätt 4 Duroferon om dagen i 12 veckor). Rätt ok värde dock än så länge (för att vara jag), är bara i 12+6 ännu. Min BM tog ferritintest så får vi se om det är järndepåerna som är låga

• Neea

Har bara läst TS!

Niferex är helt klart bäst för att få upp järnvärdet, det har min barnmorska sagt, & jag fick upp järnvärdet lite mer när jag bytte till dem. Men mitt järnvärde var ändå lågt men nu har jag fått upp det till 121 tackvare min kost!

Ät mkt järnrik mat, undvik att äta/dricka mejeriprodukter i samband med att du tar tabletterna, proppa i dig c-vitamin så som apelsiner, juice etc. Ät bara vitt bröd, inget grovt eller flingor eller ngt.

Detta var det enda jag gjorde och efter ett par veckor så gick mitt järnvärde upp till 121 från 109.

Men uteslut INTe mejeriprodukter helt, kalcium är jätteviktigt att du får i det också!

Hoppas du kommer få må bättre snart!

• Neea
    Neea skrev 2010-04-12 12:12:28 följande:
    Har bara läst TS! Niferex är helt klart bäst för att få upp järnvärdet, det har min barnmorska sagt, & jag fick upp järnvärdet lite mer när jag bytte till dem. Men mitt järnvärde var ändå lågt men nu har jag fått upp det till 121 tackvare min kost! Ät mkt järnrik mat, undvik att äta/dricka mejeriprodukter i samband med att du tar tabletterna, proppa i dig c-vitamin så som apelsiner, juice etc. Ät bara vitt bröd, inget grovt eller flingor eller ngt. Detta var det enda jag gjorde och efter ett par veckor så gick mitt järnvärde upp till 121 från 109. Men uteslut INTe mejeriprodukter helt, kalcium är jätteviktigt att du får i det också! Hoppas du kommer få må bättre snart!
    Kan tillägga att jag hade 95 i järnvärde i v.20 och nu är jag i v.40.
  • mamma muuh

mitt järnvärde gick ner från 131 till 103 på 4 veckor, då fick jag niferex, 1 om dagen. min mage blir oxå katastrof av dom men laktulosen hjälper lite, har du provat dricka c-vitamin brustabletter till och äta järnrik mat? mitt värde ligger 112 nu så det har gått upp lite iaf.. men jag är så sjukt trött heeeelaaa tiiiden ändå.

headtrips.blogg.se - BF 30/6 2010
  • maja75
    PS84 skrev 2010-04-10 21:05:57 följande:
    Här är en till med dåliga järnvärden...Är det ngn av er som kollat ferritinet?Jag har inte såå dåligt hb, låg på 100 sist, men ferritinet låg på 6, och ska väl ligga på 60-70 när man är gravid... Är trött som tusan och har restless legs främst på kvällen...Ska till spec mvc på måndag och få första omgången venofer.. ser INTE fram emot det.. är livrädd för nålar o sprutor o sånt... blodprov går rätt bra nu, för att jag gjort det så himla mkt på sistone, men dropp känns vidrigt.. hoppas det är bra folk på sjukhuset, annars kommer jag nog gå därifrån...
    Tycker det är konstigt att man verkar ha så olika rutiner på olika mödravårdcentraler angående detta. Där jag bor koncentrerar man sig på ferritinvärdet (järndepåerna).Om jag förstått det hela rätt är inte Hb detsamma som järnvärde och ett högt Hb behöver inte indikera högt järnvärde. Jag har 154 i Hb men väldigt lågt ferritin (11) så jag måste äta järntabletter iaf. Förvirrande...
  • Bradbury
    maja75 skrev 2010-04-12 15:10:48 följande:
    Tycker det är konstigt att man verkar ha så olika rutiner på olika mödravårdcentraler angående detta. Där jag bor koncentrerar man sig på ferritinvärdet (järndepåerna).Om jag förstått det hela rätt är inte Hb detsamma som järnvärde och ett högt Hb behöver inte indikera högt järnvärde. Jag har 154 i Hb men väldigt lågt ferritin (11) så jag måste äta järntabletter iaf. Förvirrande...
    Precis så är det ju. Det är ingen som helst poäng att äta järntabletter om man har ok depåer, då beror det låga Hb:t på något annat än järnbrist. Min BM sa åt mig att vänta med att äta järn tills hon fått svar på ferritintestet. 
  • Mimmi P

Jag tycker också att fler ställen borde kolla upp hur det faktiskt ligger till i järndepåerna, men jag läste i nån annan tråd att det verkar bli rutin på fler och fler ställen. Där jag går är det inte det men jag kommer få en fullständig blodstatus vid nästa besök för att undersöka hur jag verkligen ligger till. 

Tycker dessutom att det är konstigt att olika mvc har så skilda rekommendationer kring hur mycket järntabletter man kan äta. Min bm förra gången sa att det inte var nån mening att äta mer än 1 niferex om dagen då kroppen inte kunde tillgodogöra sig mer järn ändå, sen har jag hört att många får rekommendationer på åtminstone 2 om dagen.
Svar på tråden Extremt lågt järnvärde