Jag ligger på 104, är i v 21. Hade dåligt förra graviditeten också men inte så här dåligt. Då slutade förlossningen med en blodförlust på 2 liter och ett hb på 80. Känns lite jobbigt att jag redan nu har så dåligt hb då risken att jag ska råka ut för samma igen är lite större den här gången. Problemet för mig är att jag aldrig lyckades komma upp på ett bra hb-värde mellan graviditeterna (låg på 117 9 månader efter förlossningen trots järntabletter).
Jag äter 4 hemoferon och blutsaft varje dag. Ska öka till 6 hemoferon och blutsaft 2 gånger om dagen. Nästa besök hos bm kommer hon ta ett fullständigt blodprov då de kollar alla värden. Sjunker jag mer kommer jag antagligen få järninjektioner.
Be din bm kolla dina B12-värden, ev kan du behöva tillskott av B12 för att kroppen ska ta upp järnet ordentligt (finns även fler vitaminer som samverkar, många bm verkar inte ta hänsyn till det men ta upp det nästa gång!).
Jag klarar inte heller Niferex, jag åt det sist men är trött på att ständigt vara förstoppad så den här gången får jag klara mig på detta.
Tänk även på att äta så mycket järnrika livsmedel som möjligt!
Motion är ju väldigt bra mot trög mage också.