• Ilsa

Åksjuk av nya glasögon

Hej. Jag använder nästan alltid bara linser, är rätt närsynt - 4.75. Nu har jag äntligen skaffat glasögon, som är lite högre styrka -5 nånting. Helt normalt tydligen. Men jag blir ju galet snurrig. Har bara haft dem på mig ca 30 minuter men känner mig redan lite åksjuk, svårt att träffa tangenterna, golvet snurrar när jag tittar ner och jag börjar bli rätt illamående. Ska det verkligen vara så här illa? Och hur länge?

Jag har köpt dem via en lågpriskedja på nätet, men syntestet gjordes av min vanliga optiker.
  • Svar på tråden Åksjuk av nya glasögon
  • Stårschan

Nej, det ska inte vara så. Jag råkade ut för samma sak, och det var något som var fel med glasögonen. Det är några år sedan det hände, så jag minns inte riktigt vad det var. Jag tror att det var centreringen av slipningen som inte hade hamnat mitt för pupillerna eller något sådant. Du måste reklamera!

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Shmone

Har du brytningsfel också? Och har det isf. ändrats också? För det om något brukar man bli väldigt snurrig av...

Jag blev snurrig av mina nya glasögon i 2-3 veckor innan det gav med sig senast. Men då hade jag haft de gamla i 11 år och både styrkan och brytningsfelet hade ändrats ordentligt..
    Om jag använder endagslinser - som alltså inte korrigerar brytningsfelet - så blir jag yr, illamående och får huvudvärk efter ett tag. Om jag inte byter tillbaka till glasögonen vid de symtomen så "stänger hjärnan av" det ögat som jag har mest problem på så jag bara ser med det ena.

• Godisunge

Kan ta ett tag att vänja sig vid ny styrka på glasögon och det är inte ovanligt att det käns lite anorlunda än med linserna i dina styrkor. Försök ha dom på och ge det nån dag. Blir det inte bättre så be optiker kolla så att det är rätt.

• jennyc

jag har alltid reagerat så men de har släppt när ögonen har vant sig. va dock svårt när jag hade linserna i hela dan och skulle vänja ögonen varje kväll men de blev aldrig lika illa som precis i början. Men nu har jag opererat mina ögon med laser och slipper denna plåga :)

• Ilsa
    Shmone skrev 2010-04-07 14:44:13 följande:
    Har du brytningsfel också? Och har det isf. ändrats också? För det om något brukar man bli väldigt snurrig av... Jag blev snurrig av mina nya glasögon i 2-3 veckor innan det gav med sig senast. Men då hade jag haft de gamla i 11 år och både styrkan och brytningsfelet hade ändrats ordentligt.. Om jag använder endagslinser - som alltså inte korrigerar brytningsfelet - så blir jag yr, illamående och får huvudvärk efter ett tag. Om jag inte byter tillbaka till glasögonen vid de symtomen så "stänger hjärnan av" det ögat som jag har mest problem på så jag bara ser med det ena.
    Ja, jag har brytningsfel också. Har vanligtvis endagslinser och hade tänkt skifta mellan dem och glasögon. Men det låter ju himla trist att jag skulle bli yr av mina linser istället så snart jag vant mig vid glasögonen! Kanske bäst att inte vänja sig alt för mycket då
  • Ilsa
    jennyc skrev 2010-04-07 14:44:53 följande:
    jag har alltid reagerat så men de har släppt när ögonen har vant sig. va dock svårt när jag hade linserna i hela dan och skulle vänja ögonen varje kväll men de blev aldrig lika illa som precis i början. Men nu har jag opererat mina ögon med laser och slipper denna plåga :)
    Men du hade glasögonen på dig hela dagar i början så att du vande dig? Det räcker inte med att bara ha dem på kvällarna för att ögonen ska vänja sig, antar jag?
  • jennyc
    Ilsa skrev 2010-04-07 14:55:16 följande:
    Men du hade glasögonen på dig hela dagar i början så att du vande dig? Det räcker inte med att bara ha dem på kvällarna för att ögonen ska vänja sig, antar jag?
    jag tror jag hade nåt lov eller liknande så jag hade glasögonen mest...sen va de inget problem att skifta mer än precis i bytet då jag kunde få lite huvudvärk och speciellt när jag skulle se på tv då den blev mkt skarpare än med linserna
  • Shmone
    Ilsa skrev 2010-04-07 14:50:56 följande:
    Ja, jag har brytningsfel också. Har vanligtvis endagslinser och hade tänkt skifta mellan dem och glasögon. Men det låter ju himla trist att jag skulle bli yr av mina linser istället så snart jag vant mig vid glasögonen! Kanske bäst att inte vänja sig alt för mycket då
    Kanske börjar vara dags att fundera på ordentligare linser som kan korrigera felet då? Inte så nyttigt att gå omkring och inte se hundra bra heller.
    Fast såna är INTE billiga...
  • FruSen

Ang linser som korrigerar brytningsfel.

Min sambo har brytningsfel och skaffade endagslinser för att ha på sig ibland. Han är en stor filmfantast och det bästa som finns är att ligga ner i  soffan, under en filt, och se på film. Detta kunde han inte göra då han hade linserna!
    Tydligen är det väl nån "tyngd" eller liknande som ser till att linserna ligger "rätt" i ögonen. När han då la sig ner så följde ju "tyngden" med och linserna "snurrade" liksom (alltså, det här låter helsjukt, jag borde nog rita så ni fattar vad jag menar, det är inte så hemskt som det låter).
    Hur som haver, det gick inte att se film liggandes eftersom linserna vred sig ett kvarts varv i ögat typ. Och då tappade han skärpan eller vad det nu var...

• Ilsa

Shmone ja, men jag har haft den här typen av linser i 20 år och aldrig haft problem så jag tror att det funkar ändå.

FruSen
    Det låter supertokigt Soffan är min favoritplats också, så jag behåller nog mina linser som de är.
  • Shmone
    FruSen skrev 2010-04-07 15:05:22 följande:
    Ang linser som korrigerar brytningsfel.Min sambo har brytningsfel och skaffade endagslinser för att ha på sig ibland. Han är en stor filmfantast och det bästa som finns är att ligga ner i  soffan, under en filt, och se på film. Detta kunde han inte göra då han hade linserna!Tydligen är det väl nån "tyngd" eller liknande som ser till att linserna ligger "rätt" i ögonen. När han då la sig ner så följde ju "tyngden" med och linserna "snurrade" liksom (alltså, det här låter helsjukt, jag borde nog rita så ni fattar vad jag menar, det är inte så hemskt som det låter).Hur som haver, det gick inte att se film liggandes eftersom linserna vred sig ett kvarts varv i ögat typ. Och då tappade han skärpan eller vad det nu var...
    Jag förstår precis hur du menar. Jag har inte haft såna själv. Men en vän har och hon har visat hur de ser ut.. Ganska logiskt att det blir så - men trist att man inte kan ligga o titta på film.
Svar på tråden Åksjuk av nya glasögon