• Solango

    Beviljad reell kompetens (grundläggande)?

    Är det ngn här som ansökt om och blivit beviljas grundläggande behörighet, som saknat formell sådan? Jag har betyg i Svenska A och B, Matematik A och B, Engelska A, Samhällskunskap A, Religion A, Historia A och Geografi A (MVG i samtliga). Jag hoppade av gymnasiet för snart åtta år sedan pga svår sjukdom och har inte arbetat någonting pga samma sjukdom. Nu har jag ansökt om reell kompetens och funderar på mina chanser att få den beviljad. Det är alltså grundläggande kompetens jag sökt och jag skrev ett kort personligt brev och bifogade de betyg jag har. Har skrivit 2,0 på HP, så jag har ett värde att konkurrera med i antagningsprocessen.

    Någon annan som ska söka/funderar på att söka/har sökt reell kompetens? Någon som vet vad som brukar krävas för att det ska godkännas?

  • Svar på tråden Beviljad reell kompetens (grundläggande)?
  • hugskott

    Nu fattar jag nog inte. Trodde att reell kompetens innebär att du har arbetslivserfarenhet från det ämne du vill läsa? Ska de inte ta bort den till hösten förresten?

  • Anova

    Jag har blivit antagen på reell kompetens, men då har det varit saker jag jobbat med eller likande saker jag läst som gjort att min kompentens bedömts likvärdig de formella krav som ställts.

    Förstår inte hur man kan få reell kompentes för gymansiekurser. Möjligtvis om du t.ex. jobbat inom industri och t.ex. kan tillgodoräkna flera av industrikurserna genom reell kompetens/jobb.

  • Solango
    hugskott skrev 2010-04-08 12:04:52 följande:
    Nu fattar jag nog inte. Trodde att reell kompetens innebär att du har arbetslivserfarenhet från det ämne du vill läsa? Ska de inte ta bort den till hösten förresten?
    Nej, reell kompetens omfattar såväl särskild som grundläggande behörighet. Det innebär att man saknar formell behörighet, men anser sig ha kunskap motsvarande den formella behörigheten. Detta kan röra arbetslivserfarenhet, studier utomlands etc och man ansöker om reell behörighet till den högskola som håller i utbildningen man vill gå. Det som tas bort (eller egentligen redan tagits bort, men där en övergångsregel finns kvar) är 25:4-regeln som innebar att den som vid 25 års ålder hade arbetat halvtid minst 4 år och hade betyg i Eng A samt Sv A och B var behörig till högskolan per automatik.
  • Solango
    Anova skrev 2010-04-08 12:09:13 följande:
    Jag har blivit antagen på reell kompetens, men då har det varit saker jag jobbat med eller likande saker jag läst som gjort att min kompentens bedömts likvärdig de formella krav som ställts. Förstår inte hur man kan få reell kompentes för gymansiekurser. Möjligtvis om du t.ex. jobbat inom industri och t.ex. kan tillgodoräkna flera av industrikurserna genom reell kompetens/jobb.
    Grundläggande behörighet handlar ju främst om att kunna tillgodogöra sig studier på grundnivå, alltså ha goda kunskaper i svenska och engelska först och främst. Det jag söker dispens för är alltså det formella kravet på 2250 gymnasiepoäng (där det ska ingå Ma A, Sv A och B samt Eng A).
  • Anova
    Solango skrev 2010-04-08 12:14:02 följande:
    Nej, reell kompetens omfattar såväl särskild som grundläggande behörighet. Det innebär att man saknar formell behörighet, men anser sig ha kunskap motsvarande den formella behörigheten. Detta kan röra arbetslivserfarenhet, studier utomlands etc och man ansöker om reell behörighet till den högskola som håller i utbildningen man vill gå. Det som tas bort (eller egentligen redan tagits bort, men där en övergångsregel finns kvar) är 25:4-regeln som innebar att den som vid 25 års ålder hade arbetat halvtid minst 4 år och hade betyg i Eng A samt Sv A och B var behörig till högskolan per automatik.
    Pratar du inte om "undantag".. Dvs. du blir "befriad" från behörighetskrav.
    För just 25:4-regel var ett exempel på undantag (och inte på reell kompentens).
  • Reglementet

    www.studera.nu/studera/563.html

    "Det betyder att om du kan styrka godkända kunskaper i gymnasiekurserna Svenska/ Svenska 2 kurs A och B, Engelska kurs A, Matematik kurs A och Samhällskunskap kurs A samt har arbetat under minst tre år på lägst halvtid efter det att du normalt skulle ha lämnat gymnasiet, kommer du att bedömas uppfylla kraven för grundläggande behörighet. För att delta i urval måste du ha ett högskoleprovsresultat. "

    Det verkar som om du inte har arbetat, kan du inte få det.

  • Solango
    Anova skrev 2010-04-08 12:28:30 följande:
    Pratar du inte om "undantag".. Dvs. du blir "befriad" från behörighetskrav. För just 25:4-regel var ett exempel på undantag (och inte på reell kompentens).
    Jag är säkert en aningen begreppsförvirrad, men jag har åtminstone (tillsammans med studievägledaren på Komvux) fyllt i en blankett om just reell kompetens. Det jag ska "bevisa" för högskolan är att jag har kompetens för att läsa på högskolan (har grundläggande behörighet) trots att jag inte har ett fullständigt gymnasiebetyg.
  • Solango
    Reglementet skrev 2010-04-08 14:01:07 följande:
    www.studera.nu/studera/563.html"Det betyder att om du kan styrka godkända kunskaper i gymnasiekurserna Svenska/ Svenska 2 kurs A och B, Engelska kurs A, Matematik kurs A och Samhällskunskap kurs A samt har arbetat under minst tre år på lägst halvtid efter det att du normalt skulle ha lämnat gymnasiet, kommer du att bedömas uppfylla kraven för grundläggande behörighet. För att delta i urval måste du ha ett högskoleprovsresultat. "Det verkar som om du inte har arbetat, kan du inte få det.
    Precis, jag är ju inte automatiskt behörig, vilket jag skulle ha varit om jag hade arbetat. Hade jag däremot arbetat hade jag inte behövt ansöka om grundläggande behörighet, utan det hade räckt med att jag skickat in betyg samt bevis på att jag arbetat. Som jag har förstått det (men kan ha fått om bakfoten) kan jag dock fortfarande ansöka om reell kompetens (eller om det heter undantag, jag verkar inte helt haj på detta).
  • Reglementet

    Det där verkar handla om reel kompetens. Läs det.

  • Smulan No1
    Solango skrev 2010-04-08 14:06:00 följande:
    Jag är säkert en aningen begreppsförvirrad, men jag har åtminstone (tillsammans med studievägledaren på Komvux) fyllt i en blankett om just reell kompetens. Det jag ska "bevisa" för högskolan är att jag har kompetens för att läsa på högskolan (har grundläggande behörighet) trots att jag inte har ett fullständigt gymnasiebetyg.
    Jag har varit   i många vändor om det nu, och kan säga att du måste ha avgångsbetyg ifrån gymnasiet för ett ens komma in på högskolan.
    Himla massa barn
Svar på tråden Beviljad reell kompetens (grundläggande)?