• firepuzz

Billig mat till kalas

Hej!

Min pojkvän ska ha 25-årskalas och ska bjuda lite folk mest hans släkt på dagen och nu ska vi bjuda på mat.
    Vad kan man bjuda på? Det får inte bli för dyrt. vi har inte fått svar från alla vilka som kommer men vi räknar med ca 20 stycken..

• Svar på tråden Billig mat till kalas
  • firepuzz

Ja vi funderar på pajer, får ju bli några olika i såfall.. annars typ kyckling med potatissallad eller något. svårt det där som ska passa alla.

• Bluemint

Man kan ju ha både pajer och nån pastasallad också. När vi är många brukar jag göra en pastasallad med:

Pennepasta
    Grillad kyckling
    Stekt bacon
    Creme Fraiche (för att få den lite krämig)
    Pesto
    Fetaost
    Rödlök
    Gurka
    Paprika
    Cocktailtomater
    Ruccola
    Salt och peppar

Brukar servera med nåt gott bröd till. Dressing behövs inte eftersom man har i Creme Fraiche och pesto.

• Snuttjulla

föreslår också paj, lite olika så det finns nåt som passar de flesta iaf, alltid finns det nån kräsen... Annars är fläskfile ganska billigt just nu, nåt som kan serveras både varmt ock kallt, med mängder av olika tillbehör!

• Vombell

Kyckliongsoppa med hembakt bröd! Alla jag har bjudit denna soppa på har älskat den och många har velat ha recept!
    Har haft den på kalas, till flyttkalas och bara enkel bjudlunch..

• firepuzz

ja.. det är svårt detta. Jag äter inte bacon så jag är lite kräsen haha

• luddigamaskrosen

Jag, min bror och mina två barn har alltid ett gemensamt kalas varje sommar för släkt och vänner och då kan det bli upp till 30-40 stycken. Vi brukar ha pennepasta sallad med ugnsgrillad kycklingfilé eller pajer av olika smaker. Ett tips är att kolla på www.recept.nu

• Empan81

Varm smörgåstårta
    Pastasallad o Bröd
    Paj o sallad
    Köttgryta/Kycklinggryta
    Potatisgratäng o kallskuret

• firepuzz

Okej.. om man gör normala pajer så att säga hur många pajer går det åt då om man är typ 25 stycken?

• firepuzz

tack.. kom gärna med fler recept och förslag

• luddigamaskrosen

Chili con carne med hembakt bröd brukar vara mycket uppskattat.

• Trollet Ludenben

Pastasallad hade vi till vårt dop. Det passar ju både till kalas och till dop.

Grytor av olika slag kan man göra
    Lite lyxigare soppor som tex fisksoppa. Brukar göra en jättegod med fisk, apelsin, fänkål och massa gott i.
    Potatisgratäng med något till
    småpajer
    smörgåstårta eller landgång
    Matmuffins och kanske nån linssoppa till

Älskade ungar
  • firepuzz

Helst ska det ju vara något som går snabbt att värma eller ngt kallt för där vi ska vara finns det en ugn

• FruJohansson82

* Kycklingklubbor
    * Olika sorters pajer
    * Sallader
    * Pastasallader
    * Bröd & smör
    * Fläskfilé
    * Potatissallad
    * Tzatziki
    * Köttfärsbiffar
    * Klyftpotatis
    * Matmuffins
    * Piroger

Var några som ja kommit på

• firepuzz

tack tack. ska tänka på tills nästa kalas

• meya

Denna sallad brukar jag göra när vi är många! Den är otroligt god och räcker till ca 6-8 personer, beroende på vad man serverar till...

Världens godaste kycklingsallad

2 frp mozarella
    2 grillade kycklingar alt kycklingfilé
    1 paket pastaskruvar
    2 pkt körsbärstomater
    1 påse ruccola
    Ev sweetchilisås

Dressing:
    8 soltorkade tomater
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk rosmarin
    2 tsk honung
    2 msk vitvinsvinäger
    3/4 dl olivolja
    Om du väljer kycklingfiléer så kan du steka dem med en aning sweetchilisås för att få lite smak.
    Koka pastan enligt anvisningen på paketet. Blanda pasta, kyckling, mozarella, ruccola och körsbärstomaterna i en skål.

Mixa dressingen till en slät kräm/sås och blanda med salladen.
    Gör gärna två satser av dressingen...

• sassus

Nör dottern fyller 1 år tänkte vi bjuda på lite mat, och det blir nog ungefär 20 gäster. Funderar på att bjuda på potatissallad och marinerad kyckling, långpannebröd och lite melon och ananas. Potatisalladen är grymt god och billig. Blanda kokt potatis med en dressing gjord på vitvinsvinäger, olja, dijonsenap, salt och peppar. Blanda också i t.ex röd lök eller annan lök (purjo, gräs eller salladslök), kanske ruccolasallad och fetaost, eller oliver och soltorkade tomater. Om man vill kan man riva i lite citronskal eller ta i lite citronsaft i dressingen me. Kycklingfiléer kan man marinera och trä upp på spett.

Hoppas det blir bra vad du än väljer.

Svar på tråden Billig mat till kalas