• Skogsflickan

Hur gör du med din MAM flaska?

Visste inte vart jag skulle lägga detta..

Köpte en Mam anti-colic flaska igår och undrar hur du gör med din efter matningen?

Jag skruvar isär hela efter varje måltid och diskar och ska koka dagligen för att hålla rent.

Problemet är att min son har inget tålamod, ska han ha mat så är det NU (han äter på oregelbundna tider)och inte om en minut..Vad jag förstår så ska man skruva
    isär hela och göra rent varenda gång och det är inga problem men hur gör du?

• Svar på tråden Hur gör du med din MAM flaska?
  • majka79

jag har använt MAM till min son som är 6 mån enda från första veckan. Jag har endast kokat den innan först användning, sen har jag bara diskat. Skruvat isär o diskat (dock med egen disksvamp). Tips, köp fler. Har 3 st likadana så man har alltid en ren när det behövs

• Skogsflickan
    majka79 skrev 2010-04-07 16:43:12 följande:
    jag har använt MAM till min son som är 6 mån enda från första veckan. Jag har endast kokat den innan först användning, sen har jag bara diskat. Skruvat isär o diskat (dock med egen disksvamp). Tips, köp fler. Har 3 st likadana så man har alltid en ren när det behövs
    tack för tipset! Att jag inte tänkte på att köpa fler...Gröt i hjärnan just nu...
  • April Mamma
    majka79 skrev 2010-04-07 16:43:12 följande:
    Precis,en räcker inte....minst 2 st.
    Vi kokade varje dag när sonen var nyfödd..eller i ca 2-3mån.
    Nu diskar vi den bara efter varje gång...kokar bara nån gång då o då ..
  • Rosdraken

har inte barn än (bf 20n maj) kommer av olika medicinska anledningar inte amma och fick rådet av min mamma som inte amade mig att köpa minst 7 flaskor att ha hemma. Så det har vi gjort har med MAM hoppas det kommer fungera, anledningen med 7 va att det ska va en lagom mängd för att klara dagen/natten och sen diska dem i diskmaskinen om du har en, alternativt för hand.

• April Mamma
    Clawdia skrev 2010-04-07 22:34:51 följande:
    har inte barn än (bf 20n maj) kommer av olika medicinska anledningar inte amma och fick rådet av min mamma som inte amade mig att köpa minst 7 flaskor att ha hemma. Så det har vi gjort har med MAM hoppas det kommer fungera, anledningen med 7 va att det ska va en lagom mängd för att klara dagen/natten och sen diska dem i diskmaskinen om du har en, alternativt för hand.
    Oj 7 st =) Bra att ha många (om man har plats i skåpen..) men så många måste man inte ha =)
  • Opersonligt nick

Nu har vi aldrig gett mat i flaska oftare än 2-3 gånger/dag (eftersom det är först när han ätit välling som flaskan har använts), så vi ställer den bara på bänken med kallt vatten i (det gör att flaskorna håller sig fräschare om man inte diskar de direkt). Vi har tre nappflaskor (varav två används mest och den tredje i nödfall om man inte orkat diska på kvällen). Så ett tips är ju helt klart att köpa några flaskor till. Sen behöver du inte koka de efter varje måltid, utan bara diska ur de. Men det beror också på hur gammalt barnet är?

• Tingeling83

jag har 3 flaskor hemma :)

Kärlek
  • MammasälskadeMinna

vi har två flaskor och vi kokar inte dom varje dag utan tar i sär och diskar efter användning. Vi har en flaskborste som vi bara använder till dom. sju lär man ju inte behöva.. eller jo om man inte diskar på en vecka  

• Tingeling83

diska me direkt efter användning sen lufttorkar dem !

Kärlek
  • marie björkefjord

Jag har 4 stycken mam flaskor jag skruvar isär diskar och sedan kokar dom varje dag när hon druckit ur alla fyra. jag klarar mej över natten med dom . så gör jag rent på morgonen jag skulle rekomendera att ha 4 st flaskor har haft det sedan hon föddes.

• marie björkefjord

Ett annat råd vet inte hur du gör, men du skriver oxå att din son vill ha mat direkt.
    jag kokar altid vatten sen häller jag upp i en termos så det finns varmt vatten och sen ställer jag in vatten i kylskåpet så blandar jag hälften kallt och hälften varmt bara ett tips vet ej hur du gör :)

• jasmin21

jag har fyra flaskor hade bara en från början men d var så jobbigt att behöva tvätta den efter varje måltid specielt på kvällen.

• Skogsflickan

Nuuuu har jag varit o inhandlat 3 till=)

• OHs mamma

När ni diskar era flaskor använder ni diskmedel då? Är nybörjare på flaskmatning, började idag och har bara sköljt av den med kallt vatten. Det känns som den blir ren o fräsch av det. Räcker det?

• LBA

Nej man behöver inte använda diskmedel, men skulle rester ha torkat in kan det vara klokt att använda diskmedel. Jag köpte en parfymfri diskmedelsflaska för att använda då jag behövde det..

• han

ingen diskmedel :/ menar du att du bara sköljer ur med vatten?

• majka79

var på info om barnsäkerhet häromdagen som hölls av civilförsvaret och fick där veta att det inte är nån fara om barn får i sig några klunkar Yes, den var tydligen inte farlig alls (ja, kanske för riktigt små barn) så då förstår jag inte varför man inte skulle kunna diska med diskmedel? Man får nog inte bort alla bakterier genom att bara skölja med kallt vatten...

Svar på tråden Hur gör du med din MAM flaska?