• tomcar1

Hur göra levergodis ?

Hej !
    Någon som kan berätta hur jag gör levergodis, både av lever och blodpudding ?
    Hur mycket lever, hur länge ska det koka, hur länge i ugne m.m Många frågor. Hoppas på svar {#lang_emotions_smile}
    /tomcar1

• Svar på tråden Hur göra levergodis ?
  • Fruochmamma

Hittade detta:

LEVERGODIS Koka 1 kg lever (nöt eller lamm) i en timme. Häll av spadet och låt levern svalna. Skär sedan upp den i små bitar. Torka i ugn, 80-90 grader tills de är torra på ytan och mjuka inuti. Det tar cirka 1,5 timme. Ugnsluckan ska under torkningen stå lite på glänt så att fukten försvinner. Dela upp godiset i små portionspåsar och frys in det du inte ska använda. Det som du ska använda de närmaste dagarna kan du förvara i kylskåp. Du kan även lägga ett par vitlöksklyftor i kokvattnet.

BLODPUDDING-GODIS: Dela färdigköpt blodpudding i små tärningar. Torka tärningarna i cirka 80-90 graders värme i ugnen. Ta ut dem efter cirka 45 minuter, när de är genomtorra. Ha ugnsluckan lite på glänt under torkningen så att fukten försvinner. Ett smaskigt godis som inte kladdar!

ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
  • JuliaåRonjasmammis

Haha,  OT men jag hann bli riktigt upprörd innan jag såg var tråden låg! Tänkte att "nu har det väl ändå gått för långt med den här sockerhysterin, när man börjar göra godis av LEVER istället!

Så går det när man inte läser ordentligt!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • tomcar1

Kikki06....tusen tack : )
    Har hört att det ska lukta så illa att koka lever, vad gör du för att undvika doften i mesta möjliga mån ?

Svar på tråden Hur göra levergodis ?