Kan min chef begära att få veta hur länge jag ska vara mammaledig redan NU?
Jag har bf i mitten av november. Är bara i v 17+0. Jag vet inte hur många gånger min chef (som är en mkt bra o trevlig chef, men oerfaren) har frågat om jag vet exact vilket datum bebisen kommer att titta ut på? Jag har försökt förklara att jag inte ens varit på UL ännu, och att tom efter det är det svårt att säga exact datum.
Igår frågade hon mig när jag hade tänkt böja ta ut min mammaledighet och hur länge jag tänkte vara hemma. Hon planerade för hösten nämligen, med all rätt, och ville alltså veta hur länge jag ville vara hemma.
Ojoj, jag o min sambo har inte ens funderat på detta ännu! Visst vill jag vara hemma så länge som möjligt, helst minst 1½ år om jag mår bra av det. Eller inte just jag, men att någon av oss (har inte pratat om hur vi ska dela om vi ska det) i alla fall vara hemma med barnet så pass länge. Men detä ju vad vi VILL det. Vad ekonomin tillåter är ju en annan sak. Som det ser ut nu så är min sambo arbetslös o håller på att starta eget företag, vilket betyder att han förhoppninsgvis kommer att få en hyffsad lön i alla fall. Men NÄR detta blir är ju hur svårt som helst att säga......
Kan min chef begära av mig att ha sådant här färdigplanerat redan NU? Jag svarade henne att minst 13 månader i allafall, att hon kunde ha det som riktlinje till en början, men tänk om företaget kommer gå så pass bra att man har möjlighet att vara hemma ända tills barnet är 2 år? Får man inte bestämma det i efterhand då? Någon ska ju vara vikarie för mig, måste denne få veta exacta från den o den datumen tills den o den datumen redan från början????