• HaltaLotta

Kan min chef begära att få veta hur länge jag ska vara mammaledig redan NU?

Jag har bf i mitten av november. Är bara i v 17+0. Jag vet inte hur många gånger min chef (som är en mkt bra o trevlig chef, men oerfaren) har frågat om jag vet exact vilket datum bebisen kommer att titta ut på? Jag har försökt förklara att jag inte ens varit på UL ännu, och att tom efter det är det svårt att säga exact datum.

Igår frågade hon mig när jag hade tänkt böja ta ut min mammaledighet och hur länge jag tänkte vara hemma. Hon planerade för hösten nämligen, med all rätt, och ville alltså veta hur länge jag ville vara hemma.

Ojoj, jag o min sambo har inte ens funderat på detta ännu! Visst vill jag vara hemma så länge som möjligt, helst minst 1½ år om jag mår bra av det. Eller inte just jag, men att någon av oss (har inte pratat om hur vi ska dela om vi ska det) i alla fall vara hemma med barnet så pass länge. Men detä ju vad vi VILL det. Vad ekonomin tillåter är ju en annan sak. Som det ser ut nu så är min sambo arbetslös o håller på att starta eget företag, vilket betyder att han förhoppninsgvis kommer att få en hyffsad lön i alla fall. Men NÄR detta blir är ju hur svårt som helst att säga......

Kan min chef begära av mig att ha sådant här färdigplanerat redan NU? Jag svarade henne att minst 13 månader i allafall, att hon kunde ha det som riktlinje till en början, men tänk om företaget kommer gå så pass bra att man har möjlighet att vara hemma ända tills barnet är 2 år? Får man inte bestämma det i efterhand då? Någon ska ju vara vikarie för mig, måste denne få veta exacta från den o den datumen tills den o den datumen redan från början????

• Svar på tråden Kan min chef begära att få veta hur länge jag ska vara mammaledig redan NU?
  • Milda

Du har ingen skyldighet att berätta när du tänker gå på föräldraledighet förräns 3 mån innan. Då har de rätt att veta. Så bry dig inte om henne. Du har ju ingen aning om när den kommer.....

• Jojo och bebben

Hmm..det var mig en konstig kvinna..Hon har inga egna barn kan man ju tro..Du får väl informera henne om att bebisen kommer att titta ut 15 november klockan 16:42...Den 13 januari ca 1,5 år därefter kommer du att befinna dig på ditt arbete klockan 7...hi hi..Nä det verkar korkat!
    Du har absolut ingen skyldighet att bestämma dig redan nu...Men det hon är ute efter är ju kanske hur länge du vill vara ledig innan ungefär och om du planerar att vara borta ett eller två år..Om du vet det så kanske det kan underlätta lite..

• Jojo och bebben

vikarier måste enligt lag meddelas om fortsatt anställning en månad innan de eventuellt måste sluta....Men när det är en månad kvar av din ledighet har du säkert bestämt om du vill vara hemma längre eller inte..

• Ledsen

Jag vet hur du har det, fick också frågan ganska tidigt....har bf 28/9 och sagt här på jobbet att jag siktar på att jobba fram till ca 10/9 el. 17/9...men det är ju vad jag tror nu....man kan ju aldrig veta vad man orkar då.

• Agnes

Jag tror faktiskt att din arbetsgivare har rätt att veta när du tänkte gå hem.
    Har man bra relation med sin chef då tycker jag att man ska säga till i tid också att man är med barn. Det tar faktiskt mycket tid att anställa någon på vik platsen.

Däremot så naturligtvis är det svårt att veta hur länge du ska vara hemma.

Ska dem anställa ett vikariat för dig då måste kanske personen också veta hur länge kan han/hon stanna. Jag skulle i alla fall aldrig gå med på en vik. om jag inte vet hur länge jag har kontrakt med företaget. I så fall kan dem komma nästa dagen och säga att "sorry" men personen som hade ditt jobb innan bestämde sig för att komma tillbacka nästa månad. Sök något annat.

Det finns säkert någon lagstiftning om detta. Kolla med ditt fack.

• 79an

Jag tycker det låter lite överdrivet att hon ska behöva veta redan nu o i exakt datum. Vet inte hur det är men jag tror inte att du är skyldig att veta nu.
    Kram

• HaltaLotta

Vill bara förtydliga en sak; jag har en jättebra chef o en jättebra relation med henne! Kan fråga om vad som helst osv Jag vet att hennes frågor grundar sig i ren oerfarenhet, hon är 29 år har inga egna barn o har jag är den fösta som blivit gravid i sedan hon blivit chef här eller någon annanstans..........

• pron

Förstår dig! Min chef frågade lika mig lika mkt när jag typ var i v.17, och man inte visste nånting i stort sett. Men hon är 47 år och har ett barn, så hon borde ju fatta tycker man... Jag sa till henne att jag kommer minst vara hemma ett år i alla fall till att börja med, men att vi då inte hade diskuterat färdigt saken hemma (mannen och jag). Helst vill jag vara hemma längre, men vi får väl se hur det går. Ang. vikarie så har en annan anställd på stället (jobbar på förskola) hoppat in på min plats som redan har fast anställning, så på den punkten funkar det ju bra hur som helst, men hon vill väl förstås veta hur länge hon ska vara på min avdelning. Och hur det löser sig när jag kommer tillbaka har jag ingen aning om. Det får man väl ta då. Men inte tycker jag att din chef ska kunna KRÄVA av dig att du ska veta allt detta så tidigt i din grav som du är nu!
    Lycka till!

• Misse

Hej!
    Du bör meddela din chef ca 2 månader innan planerad hemgång. Sen om bebisen kommer tidigare så kan man ju inte göra så mycket åt saken. Hur länge du stannar hemma är också en sak du bör meddela, ialla fall på ett ungefär. Sen om man upptäcker med tiden att man vill vara hemma lite längre så kan man alltid göra en överenskommelse med arbetsgivaren om det. Tänk bara på att man skall begära ledigt i två månader innan ledigheten så att pratar med din arbetsgivare om det minst två månader innan planerad tillbakagång i arbetet. Då är det tveksamt om arbetsgivaren kan neka dig att vara hemma längre. Samtidigt som de också vet hur länge de kan förlänga ett avtal med en vikarie.

Hoppas det hjälper dig lite !

Misse

• 000104

2 månader innan måste du söka om föräldraledighet på jobbet.

• Themis

Föräldraledighetslagen § 13:

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6 eller 7 § skall anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan skall arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

Läs hela föräldraledighetslagen på:

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
    --
    Två månaders förvarning är det man är skyldig att beakta som arbetstagare och DÅ måste man berätta när man vill komma tillbaka, ingen arbetsplats kan kräva något annat. Men i praktiken är det ju många som försöker ge chefen längre tid på sig än så.

Personligen tycker jag att den chef som inte klarar att tillsätta ett vik inom två månader borde se sig om efter ett nytt jobb, så långt upp i häcken får man inte ha tummarna där jag har jobbat åtminstone...

• Fyra

Nej en månad innan du vill komma tillbaka från din mammaledighet räcker. Men minst två månader innan du ska föda måste arbetsgivaren veta att du är gravid.

• Norea

Man måste meddela arbetsgivaren minst två månader innan man tänker vara ledig. Då måste man också meddela hur länge man planerar vara borta. Detta för att de ska kunna annonsera ut vikariat.
    Sedan kan du ändra din föräldraledighet under tiden du är ledig. Du kan både förkorta eller förlänga den. Men då måste du också meddela en tid innan du ändrar dig.

• Fyra

En månad inna du ska tillbaka, ska du meddela din arbetsgivare att du kommer. Man behöver EJ bestämma det medan du är gravid eller i början på din ledighet. MVH Arbetsgivare o personalansvarig

• Themis

Fyra-du får vara arbetsgivare och personalansvarig hur mycket du vill men läs vad det står i LAGEN som jag postade ovan....du har fel!

"I samband med sin anmälan skall arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå."

Vilken den av den meningen är otydlig menar du?

• virr

Men, i paragrafen efteråt står ju: " det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen."

Betyder inte det att man har rätt att komma tillbaka från ledigheten bara man säger till minst en månad i förväg?

*virr funderar också på dessa saker*

Återgång i arbete

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
    Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
    I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

Svar på tråden Kan min chef begära att få veta hur länge jag ska vara mammaledig redan NU?