• Tigerunge

Tips om homestyling

Har nyligen köpt hus och nu ska lägenheten säljas. Vad ska göras/inte göras inför visning? Är det nåt speciellt ni har reagerat på någon gång på en visning ( både bra och dåligt)Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Tips om homestyling
  • krypsyl

Personliga prylar ska bort, foton och sånt. Att plocka bort en massa prylar är också bra, man har ju lätt lite för mycket saker framme.

Det ska gärna vara ganska tomt, så att man kan "tänka in" sina egna saker när man kommer på visningen.

Det var allt jag kunde komma på nu... Snittblommor i vas, kanske...

• Karpet

Det måste absolut vara helt rent och inga lukter. Bara neutral lukt, så inga kanelbullar, blommor eller så. Då misstänker man bara att det finns en lukt som man försöker dölja.

Om lägenheten kommer att vara möblera så se till att det inte finns så mycket möbler och inga stora klumpiga möbler, det får det att se mindre ut än vad det är.

• snysop

Precis, INGA lukter! Vädra i timmar innan...

• lime72

Ha absolut inte så mycket onödigt framme tex kaffebryggare , babygym , massor med kläder och skor innanför dörren .
    När det är visning på lgh kan man ha färska blommor i vas, lampor tända .

• Millan1984

Har hört att det gärna ska lukta hembakat, så att man kan lockas.
    Det sa dom iaf på tvn om homestyling.

• Lola Jämtland

Alltså...för mig räcker det med två saker. Att det är städat o att det luktar ok.

Sen skiter jag i om det är en massa personliga saker framme för jag är ändå inte där för att titta på de.

Jag tycker homestyling är otroligt tramsigt.

• lime72

Jag tycker homestylig är viktigt vid en försäljning . Kan man så ska man göra det.
    Om inte annat så kanske man får mera pengar för lägenheten( och det vill man ju ).

• Lola Jämtland

Men innan konceptet ens uppfanns så sålde ju folk sina bostäder ändå......

• lime72

Kanske det inte hette homestyling då utan rent och snyggt, tiderna förändras

• Millan1984

Kollade för inte så längesen på en lägenhet.
    Och bara för att de som bodde där inte hade brytt sig så kände jag heller inget wow
    , kände absolut inget fö den, tydligen inte de som bodde där heller, eller så hade dom bara "sämre" smak (enligt min mening..)Det skulle ju bli ett evighetsprojekt, så den planen lades ner på en gång.

• Lola Jämtland

Visst gör de....men jag tycker ändå att det är tramsigt för numer är det inte bara rent o snyggt som gäller utan nu ska du dölja att du ens bor i din bostad o måla om o göra mindre renoveringar.....

Ber Ts om ursäkt för att jag hamnade OT. Nu har jag sagt vad jag tycker.

• Mandi74

Jo..dofter av hembakat är bra..eller lite doftljus, men inte för många. Det ska vara lite neutralt..

Sen som de andra skriver, inte en massa grejer överallt, framförall inte en massa personliga grejer. Köparen ska ju kunna se sina grejer där, inte bara din..

Lycka till..

• Millan1984

Undrar när "Homestyling" ska börja..än så länge presenteras det bara som "snart"

• Nika75

Om man vet med sig att man har en ganska personlig smak så kan man ju försöka tänka vad som är mer allmänt populärt - och det är ljus och rymd. Blommiga tapeter tycker ju en del är gulligt, men det sållar definitivt bort en del som tycker det är hemskt... Allt som är "plåttrigt" och personligt stör. Såg ett reportage där de stajlade om en villa och bland annat målade över alla blommiga tapeter med en neutral beige färg och lade enfärgade tyger över de mönstade sofforna. Det fanns en annan poäng med det också - och det var att allt såg mycket "renare" ut men framförallt större. Bort med mörka eller vilt mönstrade tyger och skrymmande möbler med andra ord. Heller för lite grejer än för mycket framme... Lyft fram det som är fint. T ex: Är golven nyslipade? Bona så det glänser och ta bort mattorna! Slipa på detaljerna som att t ex köpa rena fina handdukar som du hänger i badrummet... Skrubba handfat, diskbänk osv så de glänser.

• Tigerunge

Tack för alla inlägg, givetvis vill man ju ha så mycket som möljigt för sin lägenhet. Jag tycker att homestyling är en urbra grej, roligt men lite knepigt.Tar gärna emot fler tips om ni har.

• Mea

Vill bara dela med mig av en erfarenhet...
    Grannen skulle sälja och ville absolut inte flytta nånting eller försöka förbättra, han sa att "den som flyttar in kommer ju ändå att ändra". Denne säljare fick ut minsta möjliga kvadratmeterpris jag hört talas om i Sthlms innerstad. Visst - han har ju rätt. Men det är inte alla säljare som tänker så.

Detsamma gäller dofter. Jag älskar lukten av hembakat. Men, en sak som många, inkl jag, tänker är att en lukt kan lätt tillsättas för att dölja en annan. Om du nyss bakat bullar kan det vara för att dölja mögellukt. Eller ännu värre, målarfärglukt från färg påmålad för att dölja möglet!

Ja ni hajar. Tycker att det är synd att homestylingen gått till sån överdrift. Man förväntas lägga 10 000 på att fräscha till för att vinna 100 000 i slutänden. Och nu när "alla" gör det så måste man nästan.

• Tigerunge

Programmet "Homestyling" ska börja 16 november enligt kanal 5 hemsida. Jag kommer kommer sitta som klistrad framför tv:n

Svar på tråden Tips om homestyling