Anonym (undrar) skrev 2010-04-07 20:43:31 följande:
Jag har ingen erfarenhet av otrohet men en sak som jag läst kom för mig. Varför vill man berätta när man har varit otrogen? Är det för sin egen skull eller för någon annans egentligen? Jag tror att många har så dåligt samvete att det mest blir för att lätta sitt eget hjärta och inte för förhållandets eller den bedragna partnens skull som man berättar om sin otrohet. Har jag fel?
Naturligtvis för att man vill ha rent mjöl i påsen, så att säga. När jag avslöjade min man att vara otrogen så var det hemska att han ej berättat det för mig, att han ljög. Därför kände jag det som att jag levde i ett förhållande jag inte visste hur det var, jag blev osäker och otrygg och är fortfarande rädd för det.
Jag skiter i att han knullat andra numera. Problemet är att han måste vara ärlig med mig om det. Jag vill veta hur mitt förhållande ser ut. Annars kan jag ju inte välja om jag vill leva i det eller inte.
Den friheten ska man väl unna sin partner. Att välja sitt liv och sitt förhållande.
Skulle du tycka likadant om partnern ljög om att "det är lugnt, vi har tre mille på kontot" när det egentligen rör sig om 3000 kronor?
nej, man vill väl veta vad man har.
Men ja, det är även ganska påfrestande att dra ner sig själv och sin omgivning i lögn efter lögn och hela tiden ha nerverna på helspänn och vara rädd för att det ska avslöjas.