• VivviM

Fisherman's friend

Ligger här hemma med dunderförkylning och halsont och har proppat i mig Fisherman's friend halstabletter. Läste sen på baksidan att de inte rekommenderas till barn under 5 år. Innehåller spår av fenylfalanin. Har aldrig hört talas om ämnet och undrar nu om det gäller för barn i magen också....Brukar inte vara så orolig över vad jag äter utan följer listan från Livsmedelsverket men blev lite undrade över detta....Nån som vet om det är olämpligt att äta dessa när man är gravid?

• Svar på tråden Fisherman's friend
  • SmashNo3

det är inte farligt. Min syster käkade en himla massa förkylnings-preparat när hon var i 6:e månaden,(dock inga "riktiga mediciner" men fishermans friend,mycket honung i teet & eucalyptus-salva)

bara du äter som en normal människa (alltså Inte en påse om dagen) så finns det väl inget att oroa sig för...?/liselotte bianca

• Lola Jämtland

Vore det farligt för gravida skulle det stå på påsen.

• VivviM

Ja jag antar att det inte är farligt men har aldrig hört om fenylalanin och blev frågande varför barn inte ska äta det....

Har inte heller tagit några "riktiga" mediciner förutom nån alvedon mot huvudvärken och febern. Man får dricka mycket te och halstabletter...

Inte kul att vara sjuk

• Lola Jämtland

Det stod väl rekomenderas ej? Då är det ju bara en rekomendation att de inte ska göra det...inte att de absolut inte får gör det....som jag uppfattar texten....

Det går säkert att söka på ämnet på nätet....

• zazla

fenylfalanin har väl en laxerande effekt om man äter för mycket tror jag. Kanske en anledning till att man inte ska ge en påse till en liten unge som kan trycka i sig hur som helst. Men jag tror mest att de inte ska äta dem för att de kan sätta dem i halsen. Ingen fara för gravida tror jag!

• Hannah74

Det hette inte Fenylalanin?

Byggsten (aminosyra) i protein. Ingår i aspartam. Pesoner med sjukdomen PKU kan inte bryta ner fenylalanin och därför finns varningstext på alla aspartamsötade produkter.
    Aspartam är ju det som de sötar lightprodukter med, tex colalight.

• listo

Fishermans Friend innehåller aspartam, och det är helt okej när man är gravid.

Svar på tråden Fisherman's friend