• ugli

tapetsera på tidigare målad tapet

Som rubriken säger, går det att tapetsera över en tidigare målad tapet eller blir det problem att få den nya tapeten att fästa eller något annat? Dessutom undrar jag om det brukar vara problem att tapetsera över en mörk vägg med ljusare tapeter. Brukar det lysa igenom eller beror det helt på den nya tapetens tjocklek?

Tack!

• Svar på tråden tapetsera på tidigare målad tapet
  • längtan09
    ugli skrev 2010-04-07 20:34:05 följande:
    Som rubriken säger, går det att tapetsera över en tidigare målad tapet eller blir det problem att få den nya tapeten att fästa eller något annat? Dessutom undrar jag om det brukar vara problem att tapetsera över en mörk vägg med ljusare tapeter. Brukar det lysa igenom eller beror det helt på den nya tapetens tjocklek? Tack!
     ang att tapetersera över målad tapet vet jag inte. Vi tänkte göra det, men så släppte den innan vi började så vi rev ned allt. ska ni göra så, alltså riva ned tapet, har jag sett att dom har en maskin som mjukar upp tapeten med ånga så den går lättare att ta bort, det hade jag önskat att vi visste

Är väggen mörk skulle jag rekomendera att grundmåla med vitt. Vi glömde måla över spackelfläckarna och det syntes igenom. Eftersom vi tapetserade direkt på betongväggen så målade vi hela väggen med vit tak fäg för att det skulle suga mindra tapetklister.
    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • TvåBusar

Av egen erfarenhet så har det gått att tapetsera på tidigare målade väggar även om det oftast blir bättre att riva ner gamla tapeter och spackla ordentligt innan.
    Beror nog på kvaliten på dom gamla tapeterna.

Har aldrig låtit mörk tapet sitta kvar när jag tapetserat med en ljusare utan rivit ner den innan, så det kan jag inte svara på.

Lycka till med tapeterna!

Svar på tråden tapetsera på tidigare målad tapet