• Chaktio

Vända bebis på "naturligt" sätt?

Jag är i v 33 (32+3) och min bebis ligger i tvärläge i magen, och har legat så i ungefär två veckor i alla fall. Jag är jätteorolig att den inte ska vända sig rätt eftersom jag verkligen inte vill ha ett planerat kejsarsnitt.

Vet att jag tidigare har läst tips på hur man kan få den lilla att vända sig, genom att stå i vissa ställningar en stund varje dag och jag skulle gärna vilja prova!

Är det någon som vet hur man skulle göra? Eller har länk till någonstans där det finns beskrivet? Någon som har egna erfarenheter?

• Svar på tråden Vända bebis på "naturligt" sätt?
  • RosaNapp

Jag fick tipset att ställa mig med huvudet ner och rumpan upp (hur nu lätt det är som höggravid ) när mellan låg i säte. Det fungerade inte på honom, men han vände sig ändå självmant natten till vändningsförsöket. Var då i v.36+1. Var lite orolig efteråt att han skulle vända tillbaka, men han såg iallafall till att ligga med huvudet ner när det var dags för fl sen.

• LillaFlingan

ts, min 1a låg i tvärläge i början på v32/33 någonstans.. och i slutet av veckan hade han vänt sig ner, 3v senare var han fixerad..

nu ligger 2an i tvärläge/möjligen säte och jag är i v37(36+3) ska på vändningsförsök idag..får se hur det går...

• Pellepellepelle

Läste i en annan tråd (minns inte vilken en det var här på fl) att ngn fått tips om att lägga sig på rygg och lägga upp fötterna på ex en säng och lyfta rumpan en stund varje dag, tror minsann att det hjälpte för hon som skrev! Hoppas att hon ser det här och kan förklara bättre.
    Jag gick till en akupunktör som sa att hon vänt på barn genom ngn slags akupunktörtenik, inte med nålar utan genom att värna vissa punter på foten. Jag var där i annat syfte så har inte provat själv.
    Hoppas att knodden får lust att vända sig rätt av sig själv snart!

• Maje

JAg är i v 33 och min bäbis ligger också  i tvärläge. Jag har fått rådet av min barnmorska att ligga med rumpan högt genom att pallra upp en massa kuddar eller dyl. och ligga så 15 minuter tre gånger per dag. Jag ska börja med detta och hoppas att det hjälper....

• Chaktio

Skönt att höra att det finns andra som vänt sig själv! Verkar vara att helt enkelt befinna sig med rumpan högt då och då som kan hjälpa, jag får försöka prova det några gånger om dagen.

"Fördelen" med tvärläge jmft med säte är ju att i tvärläge kan de inte fixera sig, så det borde vara lättare att lyckas med vändningsförsök. Är ju dessutom "kortare" vändning, bara ett kvarts varv.

Vore kul om ni som också har felvända bebbar rapporterar hur det går!

• Svana

naturalpregnancyproject.com/15-ways-to-turn-a-breech-baby-for-a-natural-childbirth/

Prova något av dessa sätt att få bebisen till att vända sig. Min första låg i säte, som en fällkniv, med benen uppe vid öronen. Det gick tyvärr inte att vända honom med yttre vändning. Nu är jag säker på att denna bebis också ligger i säte, så om den fortsätter att göra det så ska jag prova dessa sätt. Får hoppas att det funkar.
  • HKC

Min bebis låg i säte till v32. Då lade jag mig i sängen med 2 kuddar under rumpan och välfylld blåsa. Så låg jag i ca en timme och plötsligt sprattlade hon till jättemycket och vände sig. Sen dess har hon legat med huvudet neråt. Har BF idag och sedan en vecka är hon fixerad så jag tror inte hon kommer vända tillbaka igen.

• Chaktio

Tack för länken!

Skönt att se att det finns många olika knep att ta till. Och att det löst sig naturligt för många! Ska försöka att inte oroa mig för mycket än... Men man vill ju ha lite olika alternativ att prova framöver om busungen inte vända sig snart!

• Maje

Jag tackar också för länken, jag ska, förutom ligga med rumpan i vädret, åka iväg och simma tror jag. Jag oroar mig också men som du säger Chaktio är det skönt att höra att det löst sig naturligt för så många.

• emmize

Fiack veta idag att mini i magen också ligger i säte. Så nu ska jag ta och lägga mig i sängen med kuddar under rumpan och hoppas på att det hjälper

• Chaktio
    emmize skrev 2010-04-12 22:14:44 följande:
    Fiack veta idag att mini i magen också ligger i säte. Så nu ska jag ta och lägga mig i sängen med kuddar under rumpan och hoppas på att det hjälper
    Hoppas det hjälper! Själv har jag bestämt mig för att avvakta ett tag med försöken eftersom min lilla "bara" ligger i tvärläge och jag vill inte riskera att ställa till med att den hamnar i säte istället...
Svar på tråden Vända bebis på "naturligt" sätt?