• Anonym (TS)

Kliande och "smutsigt" klitoris..

Jag har googlat järnet, men kan inte hitta något om detta.. Så jag provar med experterna på familjeliv. {#lang_emotions_smile}

Jag skäms jättemycket och tycker detta är totalvidrigt, men hoppas att jag inte är ensam.

Det kan ibland börja klia/sticka på klitoris och det blir då obehagligt att ha trosa på sig. Första gångerna jag kände av detta så tvättade jag underlivet och låg sen och luftade och det hjälpte ganska bra ett par dagar tills det började igen.
    En dag fick jag för mig att jag skulle kolla detta ordentligt och fick med hjälp av en spegel se att jag hade något under klitoriskappan. Jag fick bort detta med hjälp av tops. Sen är allt bra.. Tills det har gått ett par veckor och det börjar klia och sticka igen, samma sak då och jag gör rent med tops.

Först trodde jag att detta var typ toapapper som hade nästlat in sig där, men jag har ingen aning.

Jag tycker inte att jag är dålig på att sköta intimhygienen.

Detta problemet började för ca: 6-12månader sedan.. osäker.

Vad kan det vara?

• Svar på tråden Kliande och "smutsigt" klitoris..
  • Anonym (*)

Är det inte "smegma" (vet inte vad motsvarande för tjejer heter) då? Någon svampinfektion?

• Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2010-04-07 22:11:11 följande:
    Är det inte "smegma" (vet inte vad motsvarande för tjejer heter) då? Någon svampinfektion?
    Jag har faktiskt funderat på bägge alternativen, det märkliga är att jag kan inte finna nån direkt info.

Kan man ha en svampinfektion lokaliserat endast på ett litet ställe? Och varför blir det gensat bättre då jag får bort "kletet" och inte känner av besvären på nån vecka.
  • Anonym

Tjejer har precis som killar "flänsost". Det är fett och sekret som inte är konstigt eller ett tecken på att något är fel, utan helt normalt och sunt. Man tvättar sig och det försvinner och kommer tillbaka efter ett tag för att skydda, precis som hos män under deras förhud. Men det låter ändå som det kliande och stickande du har är svamp. Testa någon medicin från apoteket och se om det blir bättre. Svamp försvinner ofta av sig själv, men ibland kan det behövas lite hjälp där nere.

• Anonym (*)
    Anonym skrev 2010-04-07 22:24:15 följande:
    Tjejer har precis som killar "flänsost". Det är fett och sekret som inte är konstigt eller ett tecken på att något är fel, utan helt normalt och sunt. Man tvättar sig och det försvinner och kommer tillbaka efter ett tag för att skydda, precis som hos män under deras förhud. Men det låter ändå som det kliande och stickande du har är svamp. Testa någon medicin från apoteket och se om det blir bättre. Svamp försvinner ofta av sig själv, men ibland kan det behövas lite hjälp där nere.
    Om hon inte haft svamp innan så bör hon gå till gyn först och få det konstaterat. Det är inte bra att medicinera för svamp om det inte är det.
  • Anonym

Tips för ett bra underliv!

Använd aldrig tvål Använd främst underkläder av bomull Sov utan trosor, string etc
  • Anonym

Får också så och det går bort med vanlig tvätt. Men om jag har svamp blir det mer intensivt och kommer tillbaka snabbare. Svampen ger också de övriga symptomen. Så jag tror du har svamp.

Svar på tråden Kliande och "smutsigt" klitoris..