• HemmaHosSofi

Värmer du redan tillagad spenat?

Låt oss säga att du gjort en rätt där det är spenat i, och sedan blir det en hel del över. Kyler du då ner det och sedan värmer det igen t ex dagen efter?

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Värmer du redan tillagad spenat?
  • Eisa

Nej jag värmer inte mat utan äter all mat kall. Tycker det är lika gott och mindre tidsödande.

• Anova

Ja, jag gör ofta spenatsoppa, och då blir det ofta ganska mycket över..

Ska man inte värma spenat?

• HemmaHosSofi
    Anova skrev 2010-04-07 22:43:51 följande:
    Ja, jag gör ofta spenatsoppa, och då blir det ofta ganska mycket över.. Ska man inte värma spenat?
    Jag vet inte Har hört att man inte ska det därför undrar jag om jag är ensam om att inte göra det.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • bridezilla

Jag har också fått lära mig att man inte ska värma spenat som redan varit tillagad, så jag gör aldrig det. Vet att jag kollade upp det och det verkade vara ngt ämne som frigörs då... men jag kommer inte ihåg. Bättre att ta det säkra för det osäkra tänker jag!

• Anova
    HemmaHosSofi skrev 2010-04-07 22:45:41 följande:
    Jag vet inte Har hört att man inte ska det därför undrar jag om jag är ensam om att inte göra det.
    Det var något helt nytt.. men fann detta på Livsmedelsverkets hemsida.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Kan-man-ata-uppvarmd-spenat/

För vuxna verkar det inte vara någon fara, men man ska se upp då det är småbarn. (den yngsta som äter min soppa är 32)
  • vackrastarflow

Ja det gör jag. Jag pratade med en kock angående detta, och hon kände inte till att det skulle vara farligt. Hon är kock på en fine dining-restaurang så hon borde ha lite koll.

• tjej87

Jag värmer ofta på spenat och ingen har blivit sjuk av det. Dock har jag nog bara serverat den värmda spenaten till vuxna och då var det ju bra att få reda på att man ska passa sig om det gäller småbarn :) Nu har jag lärt mig nått nytt idag!

• Mrs Moneybags

Jag sparar bara spenat max 2-3 dagar eftersom jag har hört att det inte är bra. Har inga småbarn som kan bli sjuka, men man vill ju inte bli sjuk själv heller

• mosterYster
    tebax skrev 2010-04-08 10:31:19 följande:
    Nej det är giftigt.
    Klicka på länken i inlägg 5. Du har fel.
  • tebax
    mosterYster skrev 2010-04-08 10:34:13 följande:
    Klicka på länken i inlägg 5. Du har fel.
    Jag gjorde nyss det, du har fel. Läs igen!
  • bubblan10

Hoppar in här jag med.. Det e farligt att värma på spenat har jag hört det blir nån slags gift i sägs det..

• mosterYster
    bubblan10 skrev 2010-04-08 10:42:45 följande:
    Hoppar in här jag med.. Det e farligt att värma på spenat har jag hört det blir nån slags gift i sägs det..
    tebax skrev 2010-04-08 10:35:32 följande:
    Jag gjorde nyss det, du har fel. Läs igen!
    Såhär står det:

"Rester av spenaträtter ska ställas in i kylskåpet genast efter måltiden. Om det har blivit mycket mat över kan man först kyla ner den i ett kallt vattenbad. Det går bra att värma resterna vid ett senare tillfälle, och man kan även äta maten kall.

Orsaken är att spenat, både färsk och fryst, kan innehålla bakterier som bildar sporer. Bakterierna dör vid tillagning, eftersom de inte tål värme, men sporerna överlever. Om spenaträtten står i temperatur mellan 20 och 60 grader kan sporerna växa ut till nya bakterier på några timmar. Bakterierna kan omvandla det nitrat som finns naturligt i spenat till nitrit. Ibland kan nitrithalten bli hög. Detta innebär ingen risk för vuxna, men kan vara skadligt för små barn eftersom de är mer känsliga. Det är också anledningen till att man ska vänta med att ge spenat till barn under ett år. Läs mer om mat för spädbarn på länken till höger."

Min fråga är: vem lämnar resterna framme några timmar??? Jag plockar in allt i kyl omedelbums när vi ätit klart. Då är det svalt nog för att kunna läggas i plastlåda och åka in i kylen/frysen, funkar perfekt.

• MBert

Ja, det går bra om man bara är noga med att kyla ner spenaträtten direkt och snabbt. Jag lägger överbliven spenatsoppa i frysen.

• Örnie

Det påstås hela tiden här i Tyskland att det är farligt att göra så både med spenat och svamp. Men jag bryr mig inte. Har aldrig blivit sjuk av uppvärmd spenat eller svamp. F ö är ju all djupfryst spenat man köper redan förvälld - i princip tillagad - och det är klart att man värmer upp den. Bara man låter maten koka, och dessförinnan inte låter den stå länge i rumstemperatur så är det väl okej.

Svar på tråden Värmer du redan tillagad spenat?