• Anniegirl

BPD-mått (stort huvud)

Har gjort UL i dag och gyn sa att bebisens huvud var för stort. BPD-måttet var 88 mm och bebisens uppskattade vikt var straxt över 2 kg. När jag försökte att fråga lite mer om storleken så viftade hon bara bort mina frågor .

Hur stort BPD-mått är normalt att ha i v.32? Hur mycket växer huvudet i diameter ungefär under den sista delen av grav? Har letat både i böcker och på nätet men inte hittat något om det.

Någon som vill dela med sig av sina egna erfarenheter av stort bebishuvud?

• Svar på tråden BPD-mått (stort huvud)
  • Fyra

Hej mina mått i v 33.

BPD 85 mm
    vikt 2303g

Ditt barn är helt normalt!!!!!!!!!

• juni04

Hej,

mina mått i v32 var BPD 86 och vikten uppskattades till 2090 gram. Detta skulle vara helt normalt. Så du kan nog vara lugn. Men om du känner dig orolig så ring din bm och fråga vad hon/han menade. kram

• Samba

Hej!
    Jag blev besviken på din BM som gjort dig orolig och sen inte vill prata om saken. Har inga egna mått att bidra med men i mina ögon verkar dina mått vara i samma härad som de andras.

• Anniegirl

Nu känner jag mig lite lugnare. Fattar inte varför hon sa att min lilla bebis huvud var onormalt stort. Det skrev hon även i de papper jag fick med mig (var inte min vanliga bm utan en gyn på förlossningen). Kändes ungefär som om hon menade att älsklingen var missbildad på något sätt .

• Hoppets stjärna

Hej

Du skall se att när Busis tittar ut så är allt bra med h'n, så ta det lugnt och oroa dig inte för mycket nu, njut nu av tiden som är kvar. Stoffe hälsar till Busis.

Kram

• Erik

I v. 36 (35+6) hade jag BPD mått 90 mm och viktgissning 2522 gr. Så jag skulle vilja påstå att dina mått var helt OK! Det kan ju även vara att hon inte fick en tillräckligt bra "bild" av huvudet beroende på hur bebisen låg och då kanske måttet inte riktigt stämde! Så har det varit för mig några gånger på ultra......

Svar på tråden BPD-mått (stort huvud)