• Minoo

Folsyra "hjälper" att bli gravid??!?

Hej!

Vad jag har fått lära mig, så ska man helst äta Folsyra några månader innan och några månader in i graviditeten för att förebygga tex ryggmärgsbrock och ge bra skelettuppbyggnad till fostret.
    Det är det enda jag har hört om Folsyra.

Men idag fick jag för första gången höra att Folsyra tydligen "hjälper till" att bli gravid. Ägget ska tydligen fästa lättare och nåt mer som jag inte minns.
    Hon som berättade det hade själv den erfarenheten att så fort hon började med Folsyra så blev hon gravid typ direkt, och samma sak med hennes andra barn.
    Hon hade även hört av andra mammor att de använt Folsyra och blivit gravida väldigt fort.

Någon mer som hört om detta? Är det sant?

Om det är av intresse, så äter jag Folsyra själv sedan 4 dagar. Slutade med piller den 23/3, hade äl igår.

• Svar på tråden Folsyra "hjälper" att bli gravid??!?
  • DevilsDaughter

Hej!
    tror faktiskt inte att det är sant.. Har bara hört att det är bra för fostret, dvs det du skrev ovan.. Men inte att det skulle underlätta att bli gravid.. Jag har ätit det i 4 månader. 

• Minoo

Ok... Ja, jag blev ju bra förvånad när jag hörde det. :P

• På Riktigt
    DevilsDaughter skrev 2010-04-08 13:36:07 följande:
    Hej!tror faktiskt inte att det är sant.. Har bara hört att det är bra för fostret, dvs det du skrev ovan.. Men inte att det skulle underlätta att bli gravid.. Jag har ätit det i 4 månader. 
    Jag har också hört att förutom vara bra för fostret så ska det va lättare att bli gravid. Vet inte om det stämmer men jag tar folsyra, dat skadar ju inte. Har även hört att Glandin 25 (Nattljusolja) har hjälpt för att bli gravid. Det använder jag inte själv men googla på det så får ni lite svar.
  • Agent 355

Kanske menar man att folsyra minskar risken för tidigt missfall, efter som den minskar risken för att fostret ska få vissa missbildningar?

Många missfall beror på att fostret inte har "fullständig potential" och sker det tidigt vet man kanske inte ens om att man varit gravid och kanske därav slutsatsen att man blir lättare gravid av folsyra...

• jennyc

tror de mest är en myt men när jag hade börjat med folsyra tog de två månader så va jag med barn...sen ska man övergå till mitt val kvinna som också innehåller folsyra och en massa andra vitaminer man ska få i sig som gravid

• Pimpinellan

Nej,man blir inte lättare gravid av folsyra,det behövs för fostrets skull när man väl är gravid. Vid upprepade missfall får man ibland Folacin utskrivet vilket är 10 ggr starkare än vanlig folsyra,men det är återigen för fostrets skull. Inga vitaminer i värden gör det lättare att bli gravid och inga andra myter heller. Vanligt sex blir 90% gravida av utan att krångla till det. Och tro mig,under snart 4 år har vi provat allt!

• Annakth

Min kompis försökte i 5 mån sen började hon men "mitt val kvinna" och blev gravid direkt. Hon tror att det berodde på det.

• Pimpinellan
    Annakth skrev 2010-04-08 16:09:37 följande:
    Min kompis försökte i 5 mån sen började hon men "mitt val kvinna" och blev gravid direkt. Hon tror att det berodde på det.
    Hon får tro vad hon vill,men en vanlig b-vitamin man får i sig med maten varje dag gör det inte lättare att bli gravid. Det råkade bara bli den månaden. Det är lika dumt som att pstå att bara man adopterar eller skaffar hund eller åker på semester eller guvetvad blir man lättare gravid för alltid har nåns kompis mammas sons sambos syrra gjort så och blivit gravid.
  • Minoo
    Pimpinellan skrev 2010-04-08 20:50:30 följande:
    Hon får tro vad hon vill,men en vanlig b-vitamin man får i sig med maten varje dag gör det inte lättare att bli gravid. Det råkade bara bli den månaden. Det är lika dumt som att pstå att bara man adopterar eller skaffar hund eller åker på semester eller guvetvad blir man lättare gravid för alltid har nåns kompis mammas sons sambos syrra gjort så och blivit gravid.
    Du låter LITE bitter bara så du vet. Ville bara påpeka det...
    Om folk vill hoppas och tro att nåt av ovanstående hjälper dom, låt dom tro det då? Det kanske hjälper dom lite på traven och lättar deras spänningar och tankar kring att försöka bli gravida.

Min mening med den här tråden var att få veta om det verkligen var sant.
    Inte att folk ska bli påhoppade om vad dom tycker.
Svar på tråden Folsyra "hjälper" att bli gravid??!?