• Mimab

    Dispens på FRITIDS vid syskonadoption

    Såg frågan om dipsens om storasyskon går på förskola och undrar om man kan söka dispens för storasyskonet som går på fritids?

    Jag har tänkt söka dispens för stora dottern när nästa barn kommer hem (har ej fått BB ännu dock). Dottern kommer gå i första klass nästa läsår och kommer ha tider från 8.15-12.30 cirka. För att lillasyskonet ska ha möjlighet till att delta vid ÖF för adoptivbarn i en närliggande stad skulle jag behöva att dottern får ha fritids en eller två eftermiddagar i veckan. Utan den hjälpen kommer syskonet inte kunna vara med på ÖF. Känner att även småsyskonet har behov av att den stimulansen precis som dottern hade när vi fick henne. Hur stor chans är det att få en dispens beviljad för de skälen? Jag kommer inte söka för hela eftermiddagarna, utan kanske att hämta vid 14-tiden i stället för 12.30 (har bara en bil och den har maken till arbetet, ska vi åka kommunal så hinner vi till ÖF bara för att vända i dörren mer eller mindre).

  • Svar på tråden Dispens på FRITIDS vid syskonadoption
  • Penapöna

    Finns det ingen möjlighet för det äldre syskonen att följa med er till öppna förskolan. Eller att hon får leka hos någon kompis de timmarna ni är borta? Eller kan din make kanske åka kommunalt till jobbet de dagarna?

  • Emeli

    Era argument är lite svaga. Det beror nog på kommunens inställning, och vilket sökandetryck de har på fritids. Finns det gott om platser kan de nog tänkas gå med på att er dotter får vara där några timmar ett par dar i veckan. Det blir ju lite intäkter för kommunen.

  • Nimbus

    I "min" kommun ger man dispens till barn som har ett särskilt behov av förskola, men det är mycket sällan även de barnen får extra timmar.
    Om det ex. skulle gälla ett barn med DS eller andra handikapp anser man att 15 timmars förskola/ fritids är fullt tillräckig barnomsorg.
    De senaste åren har jag inte varit med om ett enda barn som har fått dispans på mer än 15 timmars förskola, oavsett själ.
    Men som sagt, det skiljer mellan kommunerna så ni får väl helt enkelt söka och se vad ni får för svar i er kommun.

  • Mimab

    Hej!

    Till svar nr 1, nej hon kan inte följa med till ÖF då hon från och med hösten har skolplikt och därför inte kan ta ledigt för att följa med dit, hade hon fortfarande gått på 6-års så hade hon ju självklart fått följa med och då hade jag inte behövt söka dispens. ÖF är på förmiddagen. Om hon ska leka med någon kompis de timmarna så krävs det ju att även kompisen har småsyskon hemma och blir hämtade tidigare. Det är ju en av anledningarna till att jag skulle vilja ha henne på fritids någon timme så vi hinner hem och hämta. Tyvärr kan maken inte åka kommunalt till sitt arbete och att köpa en andra bil känns inte relevant.


    Till svar nr 2. Alla barn i dotterns skola som önskar fritids har redan en plats. Det är en relativt nystartad skola med endast tre klasser ännu så länge. Ingen kö alltså.


    Till svar nr 3. Det gäller inte förskolan utan skolan. Dottern börjar första klass i höst och kommer alltså gå de timmarna som det är skoltid. För att kunna åka iväg med syskonet skulle jag vilja ha dottern cirka 1 timme extra två eftermiddagar i veckan för att kunna åka iväg för syskonets skull.


    Vi får se hur det blir. Det är ingen idé att söka dispens innan barnbesked i vilket fall som helst. Får väl försöka snickra på anledningen lite grand.

  • Mimab

    Jag lyckades få dispens för dottern, hon har fritids cirka 7 timmar i veckan fördelat på måndag-torsdag. Fredag hämtas hon när skolan slutar.

    Jag skrev motivation att dottern behöver få gå kvar i sin grupp då hon hade svårt med förskolestart/fritids från början och dels att sonen (som det blev) behöver få tid till anknytning till den förälder som är föräldraledig.

    Hon är dock hemma när det är lov, som nu jullov.

  • Tuffen

    Men har du tänkt på att dottern kanske känner sig åsidosatt? 'Mamma åker till ÖF med X och lämnar mig fritids.' Man får tänka på sådant också. Det kanske t o m är bättre att skippa ÖF och istället satsa på tid där barnen får vara tillsammans?

  • Mimab

    Självklart har jag tänkt att dottern skulle kunna känna sig åsidosatt, men hon kan ändå inte följa med till ÖF då hon har skolplikt då hon börjat första klass. Då får man inte ta ledigt hur som helst.

    Nu är det så att hon älskar sitt fritids och har hela sitt sociala liv där. I vårt bostadsområde finns inga barn i hennes ålder så hon får tillfälle att leka med alla sina vänner på fritids. Jag är mycket glad över att vi fick dispens och det är hon också.

  • mamma Lillis

    Hej !

    Så här tänker jag ! Har det nyfådda barnet i familjen verkligen behov av Öppna förskolan så snart !
    Jag tror också att barnen kan bli oerhört sammansvetsade utav att vara tillsammans. För vem är oppna förskolan
    och fritids? Jag tror att vi underskattar vår egen förmåga som föräldrar och vad som är viktigt för barnen. 
    När våra barn börjat i åk 1 så har de varit erhört trötta de första veckorna och det har varit oerhört skönt att 
    bara få komma hem och vara. I mitt yrkesliv har jag frågat om föräldrar möjligen kan korta ner de dagarna 
    de första veckorna för en del barn som inte orkar hela dagarna. Jag tycker inte man ska få ha barnomsorg till syskon när man är
    hemma och föräldrarledig om man inte har väldigt speciella behov av det. Jag tycker att det borde prövas i varje fall !
    Nu har väl jag stuckit ut för idag ! God Jul på er !

  • Mimab

    Allas situationer är olika. Vi har inte börjat på ÖF ännu, men kommer att göra det under våren. En stor anledning till att dottern skulle ha fritids är just hennes behov av vänner där. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer, men för hennes del att komma utanför gruppen så att säga skulle bli väldigt svårt för henne. Sedan att jag gärna vill kunna gå till ÖF med sonen är ju en annan fråga. Jag är i alla fall glad att det löste sig för oss och sedan får var och en tycka som den själv vill.
    En anledning till att jag skrev hur det slutligen gick var mest för att om det finns andra som vill söka dispens för fritids i en liknande situation kan se att det faktiskt går att få om man söker. Dotterns fritids/rektor bedömde att hon hade behov av att gå där och sedan tog kommunen beslutet att vi fick x antal timmar.

Svar på tråden Dispens på FRITIDS vid syskonadoption