• NoomiNoomi

En brors berättelse - Richard B Pelzer

Dave Pelzers yngre bror Richard berättar sin egen historia om sin barndom i skuggan av Dave och om sin tonårstid fylld av misshandel, självmordstankar och skuldkänslor.

Richard var näst yngst av 5 bröder och medan Dave fortfarande bodde hos familjen blev R den sadistiska moderns medhjälpare för att klara sig själv. När D omhändertogs vid 12 års ålder var det 8 årige R:s tur och nu bröt helvetet ut.

Under åren som kom vågade R inte sova på nätterna det var då modern ofta tog chansen att slå till. Hans hals brann av sveda efter att hon tvångsmatat honom med flaska efter flaska med Tabascosås, han blev mobbad i skolan eftersom han inte fick duscha eller bära rena kläder och han blev så svårt slagen och sprakad av sin alkoholiserade mor att han hamnade på sjukhus. Den psykiska och fysiska misshandeln pågick en bit in i tonåren. Trots detta berättade R aldrig för någon vad som skedde i huset - hans skam över hur han behandlat sin storebror och behov av att få tillhöra en familj vägde tyngre.

• Svar på tråden En brors berättelse - Richard B Pelzer
  • Tikka

Måste läsa... Har läst alla Daves... Kan inte förstå att man kan bli faschinerad av någon annas misär.

• Tulip

NoomiNoomi: Har du läst alla böcker du tipsar om, eller är det böcker du skulle vilja läsa? Det du skriver låter som en baksidestext på en bok. Inget illa menat, jag bara undrar.

• NoomiNoomi

jag har läst de och tycker personligen att det är lättare att veta vad boken handlar om om man skriver baksidetexten än vad jag tycker om boken.....

• tänker mycket

Tack för tipset...

Har också läst alla Dave böcker... visste inte att hans bror också skrivit en bok...

Nu läser jag en bok som heter Starkare än hatet med Tim Guénard, den på minner lite om daves historia...och är också en sann berättelse...

Man blir verkligen berörd av att läsa dom här böckerna....

Svar på tråden En brors berättelse - Richard B Pelzer