• Anonym

Varför kissar jag så mycket?

Jag är en sån som kan gå en hel skoldag utan att kissa. Går på morgonen och sen när jag kommer hem vid halv 4. Ibland en gång efter lunch om jag druckit mycket vatten.
    Vet att jag dricker för lite, men nu har jag helt plötsligt börjat få gå oftare trots att jag inte dricker mer än vanligt.
    Idag t.ex. gick jag en gång på morgonen. Drack sedan ett glas proviva och efter det fick jag gå två gånger till före lunch. Tror det blev 3 ggr på 3-4 timmar. Inga mängder men dock mycket mer än väntat med tanke på hur lite jag druckit.

Inte ont nånstans och uvi är det inte, det känns direkt när jag får det.

Funderar om det har med förkylningen att göra, började märka det i samband med att jag blev sjuk. Varför blir det isåfall så av en förkylning??

• Svar på tråden Varför kissar jag så mycket?
  • Anonym

Vill inte skrämma dig men när jag väntade sonen var just det ständiga kissande min första symptom, detta innan jag ens han testa plus. Då vet jag att jag gick på morgonen hemma, när jag kom till jobbet, precis innan lunch, direkt efter lunch, vid eftermiddags fikat, innan jag gick hem osv Lite små jobbigt att varje gång behöva gå förbi en kollega som hade sitt skrivbord rakt mot toadörren.

hoppas att det löser sig för dig.
  • Anonym

Graviditet känns ganska uteslutet. Äter p-piller, har mens just nu, och tog ett negativt test för 2 veckor sedan dessutom..
    Tack, det hoppas jag med. Inte för att det är så hemskt jobbigt, blir bara fundersam.

Någon annan som har nån teori?

• Anonym (mia)

Inga andra tillkomna symtom, typ huvudvärk, trötthet eller så? Om det kom plötsligt är det svårt att säga vad det kan bero på, men har det kommit gradvis kan det kanske vara bra att kolla upp. Symtomen ovan, i kombination med att man kissar ofta och är törstig, kan vara ett första symtom på diabetes, även om det troligen är något mindre allvarligt. Men som sagt, kolla upp det kan kanske vara bra.

• Anonym

Huvudvärk och trötthet ja, men jag är ju förkyld så det beror nog bara på det. Det har lugnat sej nu, var värst på förmiddagen igår och dagarna före. Kanske hänger ihop med förkylningen bara.

• Swedish down under

Hej!

Jag kan komma pa 4 orsaker till ditt kissande (ar ssk):
    1. For liten kissblasa
    2. Gravid
    3. Diabetes (kolla upp!) Ar du torstig mycket? 
    4. UVI
  • Anonym

1. Liten kissblåsa kan jag inte tänka mej, då jag aldrig haft problemet förr. Den kan väl inte krympa över en natt?

2. Gravid är jag inte.

3. Skulle kunna kolla upp diabetes, men känns som jag skulle uppfattas som hypokondrisk då. Är ung, snarare underviktig än överviktig, har ingen diabetes i släkten vad jag vet. Är inte törstig mer än vanligt tror jag..

4. Uvi har jag inte. Det skulle jag som sagt känna. Det brukar ha ett snabbt förlopp för mig och göra väldigt ont.

Nu är det som sagt bättre, men huvudvärken är inte att leka med. Om det inte blir bättre efter att förkylningen släppt får jag boka en tid på vc.

Tack för hjälpen!

• Nattviolen

Ökat kissande är ett av tecknen på ett migränanfall - eller i slutet av det. Jag kan kissa extra mycket både före och efter ett anfall.

Anfallet kan sitta i ett par dagar utan att vanliga värktabletter hjälper. Synrubbningar? Illamående?

• Anonym (..)

Jag kissade inte alls ofta förut,men vid ett tillfälle började jag kissa allt oftare. Ökad törstighet också. Konstaterade att jag har diabetes.

• Anonym

Jag kissar ofta mer i samband med mens, om jag samlat på mig mer vätska än vanligt.

Vissa frukter är vätskedrivande, tex melon eller vindruvor (har jag hört). Druckit mer kaffe än vanligt? Spelar också in.

Det behöver inte vara någon fara, men fortsätter det kan ju ett läkarbesök vara motiverat.

• pigglet

Tänkte också på frukter, eller rättare sagt c-vitamin. Du äter inget extra sådant nu när du är förkyld? Eller dricker juice? Kaffe? te?

Min man blir kissnödig ofta när hans njurstenar har samlats i blåsan och vuxit på sig lite. Blåsstenar kallas det.

Har man tampong eller menskopp under mensen kan man behöva gå på toa oftare.

• Anonym (Diabetesmamma)

vanligt symptom på diabetes typ 1 är viktnedgång. Och törst. Det är diabetes typ 2 som viktrelaterat.

Diabetes typ 1 är INTE ärfligt.Behöver inte ha nån i släkten som har de. Och blommar ofta ut i samband med ett virus eller infektion.

Men jag tror inte du behöver vara orolig i alla fall. För du ska nog kissa mer typ litervis. och ha huvudvärk, ont imagen, orkeslös mm.

• Anonym

Min första tanke så här spontant. Diabetes? Är du törstig ofta också? Behöver absolut inte vara det men det borde kollas upp!

• Swedish down under
    Anonym (Diabetesmamma) skrev 2010-04-09 23:23:48 följande:
    vanligt symptom på diabetes typ 1 är viktnedgång. Och törst. Det är diabetes typ 2 som viktrelaterat. Diabetes typ 1 är INTE ärfligt.Behöver inte ha nån i släkten som har de. Och blommar ofta ut i samband med ett virus eller infektion. Men jag tror inte du behöver vara orolig i alla fall. För du ska nog kissa mer typ litervis. och ha huvudvärk, ont imagen, orkeslös mm.
    Precis som ovan. Du behover inte vara overviktig eller ha det i slakten. du kan helt enkelt ha fel pa din pancreas.
  • Anonym

Huvudvärken är över, men visst är jag ganska trött och orkeslös, men det har jag varit länge, tänker att det beror på att jag är lite vinterdeppig..
    Jag går inte direkt ner i vikt, men har svårt för att gå upp i vikt. Kan visserligen hända att jag har gått ner 1-2 kg senaste månaderna, men det beror nog bara på att jag ofta har dålig aptit, speciellt under vintern då jag ofta går på halvfart liksom..

Ont i magen på vilket sätt? Har ibs (inte fått diagnos men har själv konstaterat att det mest troligt är det) så jag har ju ont i magen ibland. Just nu har jag haft nåt "anfall" av ont i magen och inte kunnat äta riktigt ordentligt på 2 dar..men det antog jag var ibs:en som spökade.

Jag är inte törstig ofta, har tvärtom nästan svårt att få i mej så mycket vätska som jag behöver, så jag tror inte det är nåt. Dessutom behöver jag som sagt inte kissa så ofta längre!

Svar på tråden Varför kissar jag så mycket?