• The Frog

Regnställ, vantar...?

Hej!

Jag har lite funderingar på vad man behöver till en ettåring?
    Hon har bara tagit några steg än så länge, men snart går och springer hon. Inte förräns till hösten börjar hon dagis, men jag vill vara beredd.

Vad bör jag köpa nu?
    Kan man ha fleecefodrat regnställ även under sommaren? Eller är det bara galon utan foder som gäller då?

Hur mycket ytterkläder, regnställ, vinddressar mm. behövs till dagis i höst?
    Vad är bäst, som inte kostar miljarder? Ge gärna lite tips!
    Behöver man regnställ, (utan och med foder), vindställ och skaljacka, fleecejacka...?

• Svar på tråden Regnställ, vantar...?
  • viseversa

NEJ inga fodrade regnställ under sommaren. Om du inte vill att hon ska dö av värmeslag det vill säga. Jag är helt emot fodrade regnställ då det är som att linda in barnen i plast. Snacka om att man svettas. 

"Vanligt" regnställ räcker gott och väl. Och då kan man klä på och av kläder UNDER efter behag och värme/kyla. 
  • viseversa

Vad jag har till mina barn som räckt utmärkt är...

*"vanligt" regnställ.
    *gummistövlar(icke fodrade) men det gör man dock som man vill med då fötterna är svårare att hålla varma i stövlar.
    *Tröjor i olika tjocklekar.
    *två jackor. En svalare och en varmare.
    *tunna vantar
    *tunnare överdragsbyxor
    *raggsockor
  • Trisse78

Du måste inte ha regnställ med foder, det går lika bra med regnställ och fleecetröja och fleecebyxor under.

Något som kan vara bra när hon börjar förskolan är att ha en uppsättning där och en hemma (om man har möjlighet till det).

P.O.P:s skaljackor och fleecejackor är bra men dyra.

Överdragsbyxor är också bra att ha. Vi har varit väldigt nöjda med Lindex överdragbyxor och även COOP:s överdrgasbyxor. Vi har testat P.O.P:s överdragsbyxor men tycker inte att de är så mycket bättre än ovanstående och därför inte prisvärda.

Stövlar är bra, när det blir kallare kan det vara bra med ett par fodrade stövlar.

• viseversa

Till vintern behöver du ju mer kläder såklart.

*vinteroverall
    *tjocka vantar
    *bra vinterskor
    *Mössor
    *halsdukar
    *yllekofta
    *underställ
    Fast vinterkläderna kanske du väntar med =)
  • tessan27

Här kör vi på vatten och vindtäta skalkläder från Po.p och fleece under när det är lite kallare, då behövs inte galonisar alls eftersom dem har ordentilg vattentäthet på 10000 i vattenpelare, de flesta andra skalplagg från tex Lindex (FIX), Kappahl, Everest ligger på 5000 i vattenpelare.
    Po.p har ju även skaloverall för de små så att det inte glipar, mycket smidigt.

Själv skulle jag aldrig köpa fodrade galonisar då de ej andas, men ska man nu ha galonisar så tror jag att Lindex Bamse galonisar brukar få bäst i test.

• viseversa
    tessan27 skrev 2010-04-08 12:55:49 följande:
    Här kör vi på vatten och vindtäta skalkläder från Po.p och fleece under när det är lite kallare, då behövs inte galonisar alls eftersom dem har ordentilg vattentäthet på 10000 i vattenpelare, de flesta andra skalplagg från tex Lindex (FIX), Kappahl, Everest ligger på 5000 i vattenpelare. Po.p har ju även skaloverall för de små så att det inte glipar, mycket smidigt. Själv skulle jag aldrig köpa fodrade galonisar då de ej andas, men ska man nu ha galonisar så tror jag att Lindex Bamse galonisar brukar få bäst i test.
    japp vi har Bamses galonisar och är supernöjda=)
  • The Frog

Tack för era svar, det är superbra att få tips och råd av andra. (Mer tips är välkommet).
    Det är ju så mycket som behövs, men ibland tror jag att man känner att man måste köpa mer än vad som behövs. Det är ju alltid svårt att veta innan, samtidigt som man vill vara beredd och inte stå där utan när det väl behövs.

Bra att höra om fodrade regnställ...., jag som trodde det var grejen ! Men efter ha hört er så blir det inget sånt.

Hur länge kan man räkna med att dotterna kan ha stl 86 ca? Hon har just fyllt 1, har 80 nu.

• Eke85

Intressant att läsa! Lite gammal tråd dock....
    Jag är själv nu mitt i samma problem Min dotter är 15mån och har precis börjat dagis. Jag har försökt rådfråga men de är svårt!
    Nu har jag köpt inför hösten ett didriksson skaljacka+byxa (som verkar tåla bra med vatten efter provning) Sen fleecejacka+byxa.
    Jag köpte   fodrade,galonvantar, galonbyxor och jacka även där didrikson. Ofodrade tyckte omfrågande att jag skulle köpa till våren
    De jag nu söker är bra långkalsonger,vantar??

Svar på tråden Regnställ, vantar...?