• Anonym (Svärdottern)

släktkalas - ett måste?

Hej allihopa!

Täntke fråga er på familjeliv vad ni skulle gjort. Svärmor vill ställa till med släktkalas i slutet av maj och som vanligt är det mycket viktigt att alla kommer. Jag studerar samt jobbar och har tre dead lines  (2 tentor + 1 projekt som skall avslutas) i slutet av maj som jag behöver jobba mot. 
    Det allra bästa vore om min man och två barn kunde gå så skulle jag få lite lugn och ro och kunna arbeta hemma. Det låter väl inte så dumt i teorin men till saken är att min svärmor tar mycket illa upp om alla inte kommer. När jag hade en större bjudning tackade hon nej med motivationen att jag inte hade kommit på alla deras tillställningar samt skickade med en lista med datum där jag inte hade varit med. 
    Jag har inte en helt hjärtlig relation till min svärmor så det är ofta ganska spänt mellan oss. Nu är frågan om man gör ont värre genom att inte gå den här gången. Hur skulle ni gjort? Hur man än gör blir det liksom fel. 
    /Svärdottern
  • Svar på tråden släktkalas - ett måste?
  • skogsgrodan

Jag hade inte gått och hade hon tackat nej till någon tillställning som jag ordnat så hade jag bara jublat.

• Anonym (kolasås... :))

Vad händer om du inte klarar tentorna??
    Kan det bli så att du inte får alla dina poäng och måste läsa om kursen?
    Är det i så fall värt det?

Kan du läsa in tentorna tidigare, så att du är väl förberedd?

Men nja, en fest på några timmar, mot ditt kommande arbetsliv... hmm valet borde inte bli så svårt.

Jag hade inte gått, det hade också visat att jag inte tänkte låta henne köra över mig, utan att jag gör mina egna val. Tacka och bocka så snällt för inbjudan, men tentan är viktigare.

• Linam370

Jag har en likadan svärmor och jag hade lätt stannat hemma och låtit tanten bli sur!

• Anonym (en vit lögn?)

Det kan väl få duga ibland? tex: Din man säger till svärmor: "Jamen, hon har varit ute med några vänninor på restr. och hon åt friterade räkor, och blev så fruktansvårt mag sjuk"? Ja, jag överdrev, nog lite, men om du o din man förstår varrandra, då kan ni väl komma överens om en liten vit lögn? Svärmödrar kan vara skitbra, eller också kan de vara jobbiga, och så finns det dem som är rena pesten!, fundera lite, vet jag!

• nika

Vilken otroligt trist inställning din svärmor har! Man protokollför väl inte när de man bjuder in inte kommer för att "ge igen". Det kallas inbjudan och inte kallelse just för att man har ett val. Du väljer det som blir bäst vid varje tillfälle och denna gång passar det dig inte. När man bjuder många kan nästan aldrig alla komma så det är säkert fler som avböjer hennes tillställningar. Protokollför hon alla eller är det bara dina frånfällen? Framför ditt tack för inbjudan tillsammans med en förklaring till varför du denna gång väljer att inte komma så har du gjort mer än ditt. Låt sedan din man och barn ta ställning till om de vill gå utan dig.

• metin

hahahah en lista med datum! vilken gräslig människa!
    Ägna din tid åt dina studier, och har du tur så kommer hon inte på din nästa tillställning heller!
    hahahah lista! herregud

• NadiaMi

Skriv ett formellt brev där du tackar för inbjudan och beklagar att du inte kan komma pga att du har jobb, studier, två tentor och ett projekt som ska avslutas i samband med att hon har planerat in släktfesten.
    Skriv att du gärna skulle vara med men din utbildning och familjens framtida ekonomiska trygghet går före.

Och självklart kan din man och barnen åka dit och ha trevligt medan du får lite lugn och ro hemma för att jobba vidare med projektet eller plugga inför proven.

• Anonym (Svärdottern)

Tack för allt stöd! Ni är fantastiska! Jo jag ska nog tacka nej - artigt men bestämt. Att hon får ytterligare ett datum på sin lista gör nog inte saken värre ;). Ibland undrar jag vad som är fel på mig eftersom inget jag gör tycks bli rätt i hennes ögon. Skönt att höra att ni inte heller skulle tackat ja i det här läget. 

• nu1mlock

Först och främst så verkar din svärmor ha något slags problem. Man tackar inte nej till någon för att "du har faktiskt inte alla gånger jag har bjudit dig" och säger "här har du en lista som du kan titta på".

Hur är hon egentligen mot sina vänner (om hon har några?)? Om en vän är upptagen någon/några gånger, slutar hon bjuda sina vänner eller börjar bli otrevlig?

Gällande om du borde gå eller inte - det är upp till dig. Du har lite tentor som du behöver göra, men har du tid att undvara, säg två timmar, för att göra svärmor lite gladare? Ibland får man offra sig.

Självklart ska du inte "offra" dig i den mån att du faktiskt kan misslyckas, men känner du att du kan undvara en kortare tid så bör du åka.

Finns det någon möjlighet för dig att åka hem innan dom andra för att fortsätta studera utan "stök"?

• Anonym (en vit lögn?)

Måste bara berätta en sak. Min förra detta svärmor var likadan. HON skulle alltid bestämma när vi skulle träffas, och hon frågad ALDRIG om vi hade planerat in något annat. Hon tog för givet att man skulle släppa allt, för det var ju HON som hade yttrat sig efter sin egen önskan. Till sist fick jag bryta med den skatan, försökte i flera år, men det gick ju inte, hon var liksom en självutnämd "drottning" på nåt vis, så fin och förnäm såååå. Hoppas verkligen inte din svärmor är så TS, hoppas det ordnar sig mellan er!

• Anonym

Jag anar att du kommer få det hett om öronen om du tackar nej denna gången...
    Tänk på att det är den heliga dagen "Mors Dag" i slutet på maj och då brukar kärringar som din svärmor vara riktigt på hugget

• Anonym

Om du inte redan tackat nej kan du tacka ja och sen ha mannen och barnen säga att du blivit jättesjuk.

• nika
    Anonym (Svärdottern) skrev 2010-04-08 17:53:29 följande:
    Ibland undrar jag vad som är fel på mig eftersom inget jag gör tycks bli rätt i hennes ögon. 
    Har du frågat henne rakt ut? Det finns en chans att hon inte är medveten om hur hon beter sig och hur det uppfattas. Ta bara det där med att ha en lista med datum på tillställningar du uteblivit från. Fråga henne varför hon protokollför dig, om hon gör det med alla, vad hon hoppas uppnå med att visa dig en sådan lista och hur hon hade känt sig om någon hade en lista på henne. Fråga henne vad hon tycker "bjuda" står för.

Enligt min erfarenhet blir kontrollerande människor värre att ha att göra med när man gör eftergifter. Då vill de liksom riktigt sätta tänderna i en. Ge ett lillfinger så tar de hela handen. Bättre att sätta en snäv gräns så man inte räknas till gruppen potentiella offer utan får vara ifred. Man sätter sig i respekt. De flesta människor och då även de som är kontrollerande förlorar respekten för den som låter sig hönsas.

Mao det är inte alls säkert att du får en bättre relation av att försöka vara tillmötesgående utan det kan lika gärna vara så att det fungerar bättre med svärmor om du visar tydliga gränser samtidigt som du är noga med att poängtera hur himla trevligt det är att träffas när ni väl gör det. Om det inte blir för ofta kanske du genuint tycker det. En del människor gör sig bäst lite "utspädda";)
  • Snuttetroll

Du kan
    A. Tacka nej genom att du har tentor att göra som är ett väldigt viktigt.
    B. Åka dit och vara där en liten stund för att sedan åka hem tidigare.
    C. Fejka att du blivivit sjuk och "låtsas" att du tänkt gå på kalaset.

Sen finns det säkert fler alternativ. Men frågan är väl hur du själv vill göra. Relationen till din svärmor verkar redan vara rätt så spänd så inget säger att det blir bättre om du kommer dit. Är det långt mellan där ni bor och svärmor? För i så fall kan du ju kompromissa och bara vara en stund. Vad hinner du med och vad är rimligt? Jag skulle gissa på att en kvinna som kommer med en lista och tackar nej till att komma för att du tackat nej x antal gånger inte förstår att du har tentor att göra.
    Vad tycker din man att du ska göra? Har du något stöd från honom eller inte?
    Hoppas det löser sig för att fundera på ett problem och hur man ska attackera det bäst tar en massa onödig negativ energi som du behöver till annat.

• Anonym (medsyster)
    nika skrev 2010-04-08 13:35:40 följande:
    Vilken otroligt trist inställning din svärmor har! Man protokollför väl inte när de man bjuder in inte kommer för att "ge igen". Det kallas inbjudan och inte kallelse just för att man har ett val. Du väljer det som blir bäst vid varje tillfälle och denna gång passar det dig inte. När man bjuder många kan nästan aldrig alla komma så det är säkert fler som avböjer hennes tillställningar. Protokollför hon alla eller är det bara dina frånfällen? Framför ditt tack för inbjudan tillsammans med en förklaring till varför du denna gång väljer att inte komma så har du gjort mer än ditt. Låt sedan din man och barn ta ställning till om de vill gå utan dig.
    Hon verkar inte ha nån anign om hur illa hon beter sig. Om min man inte varit enda barnet hade jag trott att vi har samma svärmor. Min kan ringa dan innan och säga att vi ska fara och gratta en släkting vid lunchtid nästa dag. Om jag säger att jag jobbar tycker hon att jag kan väl ta ledigt några timmar. Känns inte som hon är verklighetsförankrad din lilla svärmor. Låt mannen fara med barnen. Du måste satsa på din och din familjs framtida bästa. Och svärmor jobbzar väl inte som har tid att föra bok. Kom gärna med nån kommentar hur ledsen du är över att hon uteblev då det var en stor ansträngning för dig att ställa till med kalas med familj, krävande jobb och studier. Stå på dig och lycka till!
  • Anonym (en vit lögn?)

Bra med en egen almanacka för framtiden, där alla DINA och familjens förehavanden står för måndaden, sen när svärmormor ringer och vill "bjuda", är det bara att ta' fram den och stämma av. Står det att NI/ någon av er, skall göra något viktigt, då är det bara så, och då blir det avklarat från början.....

• Anonym (medsyster)

Bra tips! Jag brukar ha en lista i huvudet med vita lögner att ta till. Så slipper man hitta på nåt akut.

• nika
    Anonym (medsyster) skrev 2010-04-09 09:35:12 följande:
    Hon verkar inte ha nån anign om hur illa hon beter sig. Om min man inte varit enda barnet hade jag trott att vi har samma svärmor. Min kan ringa dan innan och säga att vi ska fara och gratta en släkting vid lunchtid nästa dag. Om jag säger att jag jobbar tycker hon att jag kan väl ta ledigt några timmar. Känns inte som hon är verklighetsförankrad din lilla svärmor. Låt mannen fara med barnen. Du måste satsa på din och din familjs framtida bästa. Och svärmor jobbzar väl inte som har tid att föra bok. Kom gärna med nån kommentar hur ledsen du är över att hon uteblev då det var en stor ansträngning för dig att ställa till med kalas med familj, krävande jobb och studier. Stå på dig och lycka till!
    Det här är nog "feladresserat". Jag har ingen jobbig svärmor:)
  • Anonym (medsyster)

Sån tur för dig Niah! Du verkar ju förstått problemet så bra.

• Anonym (Svärdottern)

Hej igen!

Tack för alla råd! Till slut så har jag valt den fega men bekväma vägen att låta maken hälsa att familjen kommer. Om arbete och studier hopar sig (vilket jag vet de kommer att göra) så åker jag inte med. Fördelen med den här lösningen är att vi får lugn och ro nu. Svärmor skulle annars ha fått många veckor att hinna arbeta upp sin indignation. Nackdelen är att det känns lite fånigt. Jag är ju trots allt 35 år. Visst borde jag väl kunna stå upp för vad jag vill och behöver men nu orkar jag bara inte...
    Jo som någon gissade så har hon inget arbete utan är förtidspensionär. Alltså har hon mycket tid att fundera på både det ena och andra under dagarna. Som tur är bor hon ett antal mil härifrån så vi behöver inte träffas så ofta. Hon är bra med barnen dock så jag vill gärna att de ska ha en kontakt. Däremot har hon såklart aldrig gillat mig så på sätt och vis kan jag inte förstå varför jag prompt ska vara med på släktkalas och dyl. Kan ni förstå det?
    Svärdottern
Svar på tråden släktkalas - ett måste?