• About golden years

B12-brist när man äter magsyrahämmande.

Äter omeprazol eftersom jag har ett stort magmunsbråck och har en känsla av att jag framöver kommer få äta medicinen oftare och oftare,dagligen för att bli av med symtomen. Jag hörde någon som sa att man kan få b12-brist efter långtidsbehandling vid denna typ av medicin. Undrar om någon fått det? Hur ofta ska man kolla så man inte får brist? Hjälper det att äta tillskott vilket jag redan gör eller har det ingen verkan?

• Svar på tråden B12-brist när man äter magsyrahämmande.
  • Eisa

Enligt FASS finns det ingen sådan biverkan.

• About golden years

Nej men är ganska säker på detta och har googlat lite och det stämmer. Dock hittar jag inte svar på mina frågor.

• Zawadi

Äter du tillskott av B12 på eget bevåg, eller har du konstaterat lågt B12-värde?

Det stämmer att det finns risk att B12-upptaget kan försämras vid långvarig användning av omeprazol. Om du framöver kommer behöva ta omeprazol varje dag så tycker jag att du ska ta upp dina funderingar kring B12 med din läkare. Det är extra viktigt om du redan har lågt B12-värde. Har du nu "normalhögt" så kan det dröja många års omeprazolanvändning innan B12 börjar krypa ner mot bristnivåer.

Om det skulle bli så att du i framtiden får B12-brist så kanske det i det läget inte räcker med tablett-tillskott, om nu upptaget i magen skulle bli såpass försämrat. Men fram till dess så kommer åtminstone en del av tillskottet du äter att tas upp.

Jag vet inte om det finns några rekommendationer hur ofta B12-värdet ska kollas... Har du inte redan lågt värde så kan jag tänka mig att en gång per år räcker alldeles tillräckligt, sålänge det förblir normalhögt.

• About golden years

Hej Zawadi.

Jag äter vitamineral kvinna, inte massor av B-12 i den men 300% av dagliga intaget. Det var det jag menade. Tog prover förra sommaren för att kolla upp mina näringsvärde och de var bra så jag antar jag har normalhögt nu.

Tack för ditt svar.

• Zawadi

Ok.
    Då har du förmodligen ett ganska bra utgångsläge.
    Om du längre fram i tiden är stående på en daglig dos av omeprazol tycker jag ändå att du ska ta upp detta med din läkare (om h*n inte nämner det själv) så att ni håller ett öga på B12-värdet.

• Chris Cross

Om inte upptaget i tarmen funkar behöver man få sprutor! När jag hade B12-brist för några år sedan fick jag sprutor i ett års tid.

• About golden years

Tack för era svar. Jag vet ju inte riktigt än hur ofta jag behöver äta medicinen men har besvär nästan varje dag nu så det blir nog rätt ofta. Ska hålla koll på mina värden regelbundet då.  Jo jag vet det finns sprutor, min pappa får sådana regelbundet, dock för han har en annan sjukdom

Svar på tråden B12-brist när man äter magsyrahämmande.