• Espem

Hur länge ömmar (värker...) stygnen efter förlossningen?

Jag födde för en vecka sedan och det är helt fantastiskt att ha en nyfödd bebis. Mindre fantastiskt är att det gör så sjukt ont i mina stygn. 

Jag blev både klippt och fick bristningar. Bristningarna känns inte alls men klippet gör sjukt ont. 
    Ett stygn har släppt, det är det som gör allra mest ont för där är det som ett öppet sår. Var inne på koll på BB idag men det konstaterades mest bara att ja, dom släpper så här tidigt, det gör ont, men det läker. 
    Nu undrar jag hur länge jag ska behöva ha det så här!
    Har du stygn som gjort ont efter förlossningen och hur lång tid tog det innan det slutade göra jätteont hela tiden?
    Vore intressant att höra hur andra haft det.
  • Svar på tråden Hur länge ömmar (värker...) stygnen efter förlossningen?
  • Grönögat

Tja i en 2 - 3 veckor ungefär, men då togs min son med sugklocka också.

• Phi Wils mamma

2-3 veckor för mig oxå och samma här att han togs med sugklocka...

• Espem

Jo, det var sugklocka här också. En vecka eller två till står jag väl ut. Men det är jobbigt! 

Hur länge satt stygnen kvar? 
    Mina har som sagt redan börjat lossna efter en vecka och det blir öppna, onda sårytor, ajaja... 
    Man kan ju tycka att en borde bli härdad av all smärta redan men jag är supertrött på allt som gör så ont. 
  • Grönögat

Osäker på hur länge stygnen satt kvar, vågade inte kolla mig i underlivet på flera månader om man säger som så men öppna sår fick jag nog inte vad jag vet kunde dock varken sitta, gå eller stå ordentligt på dessa 3 veckor, för att inte tala om att gå på toaletten... fy...

• Siisa

Mina stygn trillade inte av så fick bara ondare och ondare. Blev skavsår och inflammerat av själva trådarna. Fick ta bort dom på MVC sen gick smärtan över direkt. Detta var ca 4-5 veckor efter förlossningen.

• Espem

Aj då, verkar nästan värre att de sitter för länge än lossnar för tidigt... 

Ujujuj, bara att hoppas på så lite smärta under läkningen som möjligt.
  • space

Jag blev oxå klippt och kunde inte sitta,eller gå,utan att de gjorde ont på 2-3 veckor. Men stygnen försvann av sig självt.....

• Linn Daggert

kändes inte alls.. det var ett stygn invärtes och två utvärtes.

• Siisa

Ja usch va ont det gjorde. Så trillar inte stygnen bort, sök vård fort är mitt tips!

• Espem

Idag har jag köpt en badring och satt i ett kuddfodral, det har gjort mitt åh så mycket lättare, haha...

Värktabletter, xylocain, sittring och isbindor - gör smärtan uthärdlig. 
  • Linn och Robin

Tog nog minst en månad innan de blev helt bra igen, men då sprack jag väldigt mycket + att jag blev klippt.

Gabriel 061217 och Ebba 090515
Svar på tråden Hur länge ömmar (värker...) stygnen efter förlossningen?